A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst kan vi strunta i vad TS skriver och anta att det var en liten lägereld på tre klabbar femtio meter från något brännbart och då håller jag med om att det antagligen var fullkomligt ofarligt. :rolleyes:
inte riktigt så jag menade.. Men men..
 
N nissebrun skrev:
Märkligt resonemang. Om jag får mina bär och min frukt förgiftad så angår det mig i högsta grad.
tror att man stoppar i sig mer gift från allt annat man stoppar i sig, än att någon eldar något någon gång i anslutning till mina när. Tvättar aldrig frukt innan jag äter den, lever fint än idag.
 
  • Gilla
  • Älska
JockeÅgren och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter som du också vill ha rätt att elda vad fan som helst på din tomt. ;em så fungerar inte samhället. Även om det är din tomt, eller grannarnas i inslaget, så ger det inte rätt att göra vad man vill. Och sedan finns ett svenskt ord som heter "hänsyn".
tråkigt tycker jag
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Oavsett hur nära eller långt bort man eldar från huset så ska man väl inte elda vad som helst? Giftig illaluktande rök är ju inte trevligt, hade det inte spelat någon roll så kan man ju elda bildäck medan man ändå eldar och byter man olja själv så kan man hälla på det också. En container eller hyrsläp är inte så dyrt, så man måste inte elda.
 
  • Gilla
  • Älska
Jockebyggab och 13 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Oavsett hur nära eller långt bort man eldar från huset så ska man väl inte elda vad som helst? Giftig illaluktande rök är ju inte trevligt, hade det inte spelat någon roll så kan man ju elda bildäck medan man ändå eldar och byter man olja själv så kan man hälla på det också. En container eller hyrsläp är inte så dyrt, så man måste inte elda.
Bra tändvätska är ett måste. Typ som den miljövänliga tändvätskan som finns idag, den kan man ju bara andvända som brandsläckare. Jag eldar i en tunna på tomten, och då kan det hända att något plastigt eller dåligt slinker med, men har jag mer saker andvänder jag tipptapp. Det är smidigt tycker jag. Nu har ju jag valt att bosätta mig utan grannar när vid, för att jag inte direkt gillar folk rätt inpå längre, eftersom vi förmodligen inte tycker lika om allt.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Bra tändvätska är ett måste. Typ som den miljövänliga tändvätskan som finns idag, den kan man ju bara andvända som brandsläckare. Jag eldar i en tunna på tomten, och då kan det hända att något plastigt eller dåligt slinker med, men har jag mer saker andvänder jag tipptapp. Det är smidigt tycker jag. Nu har ju jag valt att bosätta mig utan grannar när vid, för att jag inte direkt gillar folk rätt inpå längre, eftersom vi förmodligen inte tycker lika om allt.
men personer idag är alldeles för lättkränkta och bryr sig om småsaker, hade en granne ( tidigare) som klagade på en annan granne att hans staket var 1.5 cm för högt. Orka bry sig. Eller byggt 2 kvm för stort skärmtak utan bygglov. Hade man lagt all den energin på att lösa barnfattigdom och hemskheter i världen hade vi alla haft en bättre värld att leva i.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
ErikFalken och 21 till
  • Laddar…
Kolla med dem när de tänkt elda, erbjud dig att låna ut din vattenslang samtidigt.
Kanske gå över och knäppa en pilsner samtidigt med grannen, de kan ju vara trevliga och bra att ha o göra med?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
men personer idag är alldeles för lättkränkta och bryr sig om småsaker, hade en granne ( tidigare) som klagade på en annan granne att hans staket var 1.5 cm för högt. Orka bry sig. Eller byggt 2 kvm för stort skärmtak utan bygglov. Hade man lagt all den energin på att lösa barnfattigdom och hemskheter i världen hade vi alla haft en bättre värld att leva i.
Och du orkar irritera dig på och bli kränkt av något som någon skriver på internet, eller att en granne klagar på en annan grannes staket?

Du kanske skulle ägna dig åt den där barnfattigdomen istället ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Min kommun har eldningsveckor. 2 ggr per år får man under 2 veckor elda torra grenar och kvistar. Folk som eldar i tid och otid i villaområden med små-halvstora tomter är ett otyg. Extra illa om de eldar massa annan skit. Anmäl till kommunen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Inte så kul att få giftig och äcklig rök över sin tomt. Har man mekanisk ventilation får man snabbt in skiten också. Dessutom är det ett miljöbrott att elda annat som plast, hushållsavfall, impat trä mm.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag trodde att det skulle vara nått smaskigare med ts rubrik. Så var brottet att man eldat lite roliga saker. Visst jobbig rök... Men så hemskt var det inte.
Nä jag tycker inte brott mot miljöbalken alltid är så farliga. Skillnad om de sysslat med droger, eller framställa sprängämnen.

Att elda en gång lär inte lämna några skador, på blåbär eller vinnär.


Bygglovet, än så länge har du sett märken som de gjort. Hur vet du att de tänker bygga efter dessa? Hur vet du att de inte kommer följa dp? Eller inte skaffa bygglov? Har du pratat med grannen? Är allt detta något du kommit på för att de eldar på tomten?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
E errakareby skrev:
men personer idag är alldeles för lättkränkta och bryr sig om småsaker, hade en granne ( tidigare) som klagade på en annan granne att hans staket var 1.5 cm för högt. Orka bry sig. Eller byggt 2 kvm för stort skärmtak utan bygglov. Hade man lagt all den energin på att lösa barnfattigdom och hemskheter i världen hade vi alla haft en bättre värld att leva i.
.... och det är en helt annan sak, inte jämförbar med att man ev. tänder ett bål 5 m från grannens hus och kastar på precis vad som helst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
.... och det är en helt annan sak, inte jämförbar med att man ev. tänder ett bål 5 m från grannens hus och kastar på precis vad som helst.
jo förvisso, men det kan ju lika gärna vara så att det bara är en liten hög med saker och inte ett stort bål.
 
  • Gilla
  • Arg
Goboobog och 2 till
  • Laddar…
[QUOTE="Alfredo[/QUOTE]

Jag säger inte att gräsbränder inte är farliga och att man inte ska elda när det är torrt och brandfarligt ute.

Nu är det Januari och vad jag vet så är gräsbränder ovanliga då...

Och TS farhåga var inte gräsbrand som kumde sprida sig utan att det skulle ta eld hos honom direkt pga jättebålet.

/ATW
 
  • Gilla
Goboobog och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu är det Januari och vad jag vet så är gräsbränder ovanliga då...
Jag kan inte se om det framgår att grannarna har eldat nyligen. Utifrån TS beskrivning kan brasan lika gärna ha varit i somras. Och när nästa brasa kan komma att tändas är väl lika oklart? Men visst, ligger det snö på backen är vi helt eniga om att risken för gräsbrand är tämligen låg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.