A
D docboy skrev:
Mentalitet som ett barn har du.
jahopp..
:thinking::cool:
Och bananplantor kan röra på sig, visste du det?
 
A ArneTW skrev:
Folk eldar på sina tomter...

Hur ofta händer det att grannens hus brinner upp?

Innan jag sett några bilder vidhåller jag att risken är extremt låg.

/ATW
"Hur ofta händer det att grannens hus brinner upp?"
Jag skulle inte gilla det även om det enbart var jag som fick huset nerbrunnet på ett decennium.

Och varför ska folk elda så det blir giftig rök istället för att åka med det till återvinningscentralen?
Jag förstår inte heller hur många tycker man ska blunda för att någon gör upp en stor eld utan att ens ha tillgång till vatten. När det blåser. Och nära grannens hus istället för långt ifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
Du kan ju gå dit å prata med dom. Smsa är ingen bra idee. Samma sak å anmäla
Å beklaga sig på nätet hjälper nog inte ett skit

Prata öga mot öga, bygg upp en relation är mitt råd

Att DOM bryter mot detaljplaner osv är väl deras problem inte ditt

Å va inte så bitter




G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt………………………..,,,
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här finns en mängd cowboys som tycker att man kan leva i ett samhälle utan att ta hänsyn till grannar, och att samhällets regler är värdelösa och man kan gott bryta mot dom.
Du kan begära ut deras bygglovsansökan från kommunen så vet du vad dom tänkte göra. Och skriv till komunen att du vill bli informerad i saken. Det kan hända att en kommun råkar glömma att informera grannar ens när bygglovet har beviljats.
Anmäl eldning av byggavfall och filma det.
Jag håller helt med dig.
Vissa trådar här är helt jävla sjuka.
En person som har problem med en granne som skiter i alla andra förutom sig själv, ber panelen om råd. Istället för att komma med något vettigt går folk "full retard meltdown" på TS.
Fan är det med er?
Svårt att sätta sig in i hur andra upplever saker och ting eller?

Till TS har jag inget bättre råd än att gå till personen och säg:
Tjena! Du, jag skulle uppskatta om du är lite försiktig när du eldar, och när du gör det - håller dig till organiskt - och kör resten till tippen. Tror att det är fler som delar den tanken.
Vad man får och vad man gör är ju som bekant två olika saker, men vi skulle som sagt föredra att ni håller er till det förra. Är det något som känns rimligt?

Då har du:
1. Stått upp för dig själv.
2. Framfört sina tankar på ett sätt som inte borde ses som en attack. Är grannen bara 22 år och inte har blivit uppfostrad som andra är risken rätt stor att du i hans ögon ses som en gnällig gubbe (om du så bara är 30) som ska motarbetas till varje pris. Men är du lugn, saklig och inte dömande tror jag att dina odds är lite bättre.
Säger han nej, så frågar du hur han tänker sig att man som grannar förhåller sig till varann när någon har synpunkter på ens brist på respekt och hänsyn.
Kan vara bra att känna till för framtiden.
Det kommer en dag när han önskar att han inte hade jiddrat med dig...

Funkar inte detta får jag hänvisa till Flashback där det finns en lång tråd där man diskuterar hur man bäst jävlas med grannar som inte begriper det sociala samspelet i Sverige.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 38 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag håller helt med dig.
Vissa trådar här är helt jävla sjuka.
En person som har problem med en granne som skiter i alla andra förutom sig själv, ber panelen om råd. Istället för att komma med något vettigt går folk "full retard meltdown" på TS.
Fan är det med er?
Svårt att sätta sig in i hur andra upplever saker och ting eller?

Till TS har jag inget bättre råd än att gå till personen och säg:
Tjena! Du, jag skulle uppskatta om du är lite försiktig när du eldar, och när du gör det - håller dig till organiskt - och kör resten till tippen. Tror att det är fler som delar den tanken.
Vad man får och vad man gör är ju som bekant två olika saker, men vi skulle som sagt föredra att ni håller er till det förra. Är det något som känns rimligt?

Då har du:
1. Stått upp för dig själv.
2. Framfört sina tankar på ett sätt som inte borde ses som en attack. Är grannen bara 22 år och inte har blivit uppfostrad som andra är risken rätt stor att du i hans ögon ses som en gnällig gubbe (om du så bara är 30) som ska motarbetas till varje pris. Men är du lugn, saklig och inte dömande tror jag att dina odds är lite bättre.
Säger han nej, så frågar du hur han tänker sig att man som grannar förhåller sig till varann när någon har synpunkter på ens brist på respekt och hänsyn.
Kan vara bra att känna till för framtiden.
Det kommer en dag när han önskar att han inte hade jiddrat med dig...

Funkar inte detta får jag hänvisa till Flashback där det finns en lång tråd där man diskuterar hur man bäst jävlas med grannar som inte begriper det sociala samspelet i Sverige.
Man ju utgå eller gissa att dom pratat redan eftersom han har grannens mobilnummer…
 
  • Gilla
  • Haha
Goboobog och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dålig stil men du måste nog tänka om lite om det inte går att stoppa, försök kommunicera och bevaka när dom eldar. Du kan väl anmäla dig som eldvakt även om det är mot lagen ? att elda vissa tider på året.
Inte bra, han blir ju medskyldig till brott om han skall vara eldvakt.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Att facebook är skit, det konstaterade jag för många år sedan. MEN det här tar udden av den plattformen. Vilka nissar det finns här haha!
 
  • Gilla
Goboobog och 7 till
  • Laddar…
P
Att elda trä utan färg och inte tryckt virke utan rent trä även om det är ett utrivet gammalt kök så är det samma sak som att elda ved i en liten grillplats eller grilla vilket man faktiskt också kan göra på ved / trä rester.. vilket faktiskt är lovligt i dom flesta kommuner

Ved kan faktiskt vara vilken gammal planka som helst så länge den inte har färg eller andra material än trä som eldas.

Sen ska det såklart eldas säkert vilket såklart blir en svårare bedömning och där kan säkert olika uppfattningar råda men så länge inget hände eller brandkår eller annan expertis på området varit dit och kolla så blir det lite ord mot ord men inget på nån annan tomt verkar ha skadats vilket tyder på att det kanske inte var nåt fel eller?

Det finns massor med saker och åtgärder man kan göra på sin tomt och med sitt hus utan att det kräver bygglov. man kan renovera saker och göra om ganska mycket utan att det behövs bygglov. Och om man behöver söka bygglov så är det även där beroende på vad det är för bygglov om det ens näms för grannar. Man har liksom inget veto mot förändringar för att man bor granne och meningslösa överklaganden som inte har substans av juridisk betydelse brukar relativt snabbt avfärdas som trams om nån granne bara är gnällig eller "vill inte"

Är det dessutom gamla hus så kan dom ritningar kommunen har vara väldigt dåliga och nästan inga ändringar går att bevisa då inget vet hur det såg ut från början och när det förändrades..
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T
Vilken låg nivå i denna tråd och vilka inlägg om att man ska skita i va grannen gör. Slynglarna behöver styras upp hur man agerar på ett hänsynsfullt, miljövettigt och säkert sätt. Jag hyrde en kåk i unga år och va inte alltid smart. Det eldades hej vilt, kördes bilmaskin halva nätter, lagade rost på lik till bilar och testades ut hur en bils avgasljud kunde maximeras på helt klart olämpliga tider etc och tro fan att man behövde den där sura gubben som förklarade att hans ungar inte kunde sova och att det inte va så smart att göra det ena o andra. Det som gjorde att jag lyssnade va att han tålmodigt kunde komma över och ge verkligen bra råd och va hygglig emellanåt. Man fattade ge o ta. Om jag tog hänsyn så...man respekterar varandra. Det där med att skriva till kommunen så att det kommer anmälan den vägen startar ju bara upptrappning och krig. Hur svårt är det att snacka över häcken på ett trevligt och sakligt sätt liksom? Va rak i ryggen och hövlig och snacka om saker istället för att sitta innan för nedrullat fönster och föra anteckningar på hur du tror saker ligger till och grina över saker som kanske hade löst sig så enkelt med lite saklig dialog.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Workingclasshero och 15 till
  • Laddar…
A Anonymos skrev:
Inte bra, han blir ju medskyldig till brott om han skall vara eldvakt.
Verkligen! Medbrottsling för att skydda sitt eget hus och byggnader när grannen eldar. Gomorron! Har du även hört talas om att den som håller i stegen för någon som klättrar upp och olovligen spanar in i ett hus kan bli dömd för medhjälp till grov fönstertittning?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Vi i Sverige har fantastiska miljöstationer där man ska lämna miljöfarligt skit. Du har förmodligen inga egna barn barnbarn som du behöver tänka på. Utan är förmodligen ett personifierad ego, om du anser att man kan elda vilket skit som helst
 
G Goboobog skrev:
Killen driver egen byggfirma så man kan ju hoppas han kan lagarna, men verkar ju inte så. Nä visst borde jag inte stressa upp mig innan, men det är svårt :(
Kolla på "svarta listan" här intill så ser du om de följer lagar och regler.

Och det är bättre att stämma i bäcken än i ån.

Sms är bra då kan du spara svaren de ger dig.

Folk kan inte bete sig hur som helst när de utsätter närboende för risker som eld utan släck möjligheter.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fa fan har jag sovit bort hela veckan? Enligt den här tråden är det fredagkväll o kvart över kvarting. Nej väck mig igen när ni nyktrat till o vill vara en del av ett samhälle tillsammans med oss andra. God natt!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C Ceci skrev:
Jag bor i icke detaljplanerat område men får ändå brev från kommunen där de ber mig återkomma om jag inte godkänner. T.o.m. när en granne skulle måla om ett garage. De målade samma färg som innan så jag hade inte ens märkt något om jag inte fått hem brevet.
På riktigt?! Sökte grannarna bygglov och betalade bygglovsavgift för att måla om garaget i samma kulör!? Sluta nu... :rofl: Eller var det en Mona Sahlin wannabe som nu vidgat vyerna å inte bara tycker det är häftigt å betala skatt utan ännu häftigare med bygglovsavgifter? Kan tipsa om att man faktiskt får söka bygglov få fastigheter man inte äger! Skitfränt! (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
På riktigt?! Sökte grannarna bygglov och betalade bygglovsavgift för att måla om garaget i samma kulör!? Sluta nu... :rofl: Eller var det en Mona Sahlin wannabe som nu vidgat vyerna å inte bara tycker det är häftigt å betala skatt utan ännu häftigare med bygglovsavgifter? Kan tipsa om att man faktiskt får söka bygglov få fastigheter man inte äger! Skitfränt! (y)
Ja och det är ju rätt bra om man tex vill köpa en avstyckning och försäkra sig om att man får bygga det man vill innan. Efter som avgiften är ganska så hög tror jag det är få som skulle göra det som prank. Men vad vet jag kanske blir det nya vid 1 april i Djursholm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.