P
Det där med lägst i rang tramset med vem som bott längst anser nog dom flesta att det kvittar fullständigt.. Jag skulle personligen skita fullständigt i den typen av argument..

Det dyker dock ofta upp bland folk som bott länge i ett område att det används som argument att ingen gjort si eller så på dom 30 åren eller 15 osv som dom bott där...ja och??

Ja det kvittar frågan är vad som är straffbart enligt svensk lag..
elda fel saker är olovligt men ofta är det inte så enkelt att dels bevisa att dom faktiskt har eldat nåt olovligt , men det är alltid nån som gnäller och tycker en massa och har gått förbi och tror sig sett nånting..

Man får faktiskt elda rent trä och torrt trädgårdsavfall om man tar rimlig hänsyn till sina grannar.. problemet där kan vara att man har helt olika uppfattning om vad som är rimlig hänsyn...
nån miljömupp går bananas över att nån eldar "sopor" som sen visar sig vara rent trä..
nån annan tror att hela kvarteret ska brinna ner för man är livrädd för eld fast det är mer än väl tilltagna avstånd till annat brännbart..
nån annan tycker att man ska köra bort det istället för att elda för så har vi minsann alltid gjort..
nån granne som man aldrig sett mer än på 50 meters håll ska 5 min efter man tänt brasan naturligtvis sätta sig i den änden på sin tomt och gnäller om rök och lukt..

Ja det finns ofta två sidor av alla konflikter och det är inte sällan så att verkliga nivån på rätt och fel ligger nånstans i mitten av dom båda ytterligheterna..
Nu är det klart det kan vara nåt olovligt gjort men tonen i hela inlägget lyser igenom med den andra ytterligheten där man redan själv bestämt att man själv har rätt och alla andra har fel och många förminskande och ditklistrade åsikter planteras för att alla i tråden skall välja ens egen sida av uppfattning att grannen är en olaglig buse som försöker elda ner hela grannskapet och förgifta all mark ..

Är men helt säker att brått begås så ring polis, men mest troligt så har dom inte tid men den här typen av tjafs i villakvarteren och det är nedlagt innan kvällen..
 
Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, det är inte alls säkert.
I Stockholm får man elda "trädgårdsavfall" vecka 18,valborgsmässoafton och vecka 40. Annars råder eldningsförbud. ([länk])
I andra kommuner kan andra regler gälla.
Jag tror Stockholm är ett extremfall. Längre nedåt Sörmlandskusten fick vi just i dagarna eldningsförbud eftersom det är väldigt torrt i skog och mark. Men det har alltså varit tillåtet att elda tills nu.

(För egen del skulle jag gärna se ett generalförbud att elda t ex trädgårdsavfall inom tät bebyggelse, det görs liksom aldrig utan att det blir en rejäl olägenhet för den som bor dit det blåser. Och aldrig har jag sett någon torka trädgårdsavfall innan det eldas - man slänger på blöta löv och sen blir det hela ett pyrande rökeri.)
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
jo i dom flesta kommuner så får man elda trädgårdsavfall och stockholm är ett undantag . men det händer egentligen inte så mycket om man bryter lokala ordningsstadgar då det ofta är lite tveksamt hur stora möjligheter det finns att lägga hårdare restriktioner än svensk lag.. Driver man såna fall vidare brukar det bli lite rörigt med hur lagliga dessa påhittade av några lokalpolitiker reglerna om dom faktiskt är riktigt tvingande.. säger man ja jag gjorde fel och betalar så blir boten laglig men vägrar man brukar det bli juridisk röra..

Sen hamnar man i problemet med hur stor bestämmanderätt dom har när man kommer utanför stan . politikerna hävdar gärna att lokala ordningstadgar gäller hela kommunen men det verkar inte alltid så solklart när man kommer till jurdiken..

Sen beror det såklart på om man har en 4 m hög majbrasa med skit eller eldar lite i en tunna , vet nån dåre här uppe som bröt mot eldningsförbudet men när polisen väl dök upp så stog idioten där med några korvar och hävda att grilla får man minsann göra vilket ju är korrekt men hur ser lag deffinitionen ut när grillar man och när eldar man.. polisen gav upp och åkte på viktigare ärende än grannfejd.. dom och alla vet att han elda saker men exakt hur ser grillning ut enligt lagboken.. :D

Det finns folk som alltid eldat grejer på tomten som del av vårstädning och ser det som tradition. ja det ryker ofta mer eller mindre till och från beroende på hur och vad som eldas , men ge mig en godkänd vedpanna så kan jag lova att jag kan lyckas elda den så fel så den ryker ner hela grannskapet också.

Jag säger inte att elda så det ryker ner hela grannskapet är bra men det är faktiskt i dom flesta fall inte straffbart utan stora svårigheter..

Sen kan man såklart tycka att det är bättre för miljön om alla slutar elda men jämfört med att stora delar av europa eldar kol och vissa österut krigar och putins tanks går knappast med miljödiesel och euro 6 klassade motorer och inte bomber och granater heller.. eller flyg och båtar/ fartyg som körs helt utan avgasrening och med sämsta tänkbara kvalitet på bränsle för båtarna.. men grannens lövhög den dödar hela grannskapet direkt den brinner men allt annat som spyr ut skit det blundar man för;)
 
  • Gilla
Slottsbäcksväktarn
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
men grannens lövhög den dödar hela grannskapet direkt den brinner men allt annat som spyr ut skit det blundar man för;)
fast nu handlade ju grundfrågan om eldning av byggavfall - inta att man blundade för att annat också är olämpligt...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror Stockholm är ett extremfall.
Tänker att jag sett liknande regler på andra håll men visst, Stockholm är (tack ock lov) åt det restriktiva hållet.
I tätbebyggt område är det nog ganska vanligt (googla...) med nästan totalt eldningsförbud, med undantag vissa perioder.
Byggavfall (så länge det inte är obehandlat torrt trä) är det inte tillåtet att elda överhuvudtaget,
 
P polaris78 skrev:
Det där med lägst i rang tramset med vem som bott längst anser nog dom flesta att det kvittar fullständigt.. Jag skulle personligen skita fullständigt i den typen av argument..

Det dyker dock ofta upp bland folk som bott länge i ett område att det används som argument att ingen gjort si eller så på dom 30 åren eller 15 osv som dom bott där...ja och??

Ja det kvittar frågan är vad som är straffbart enligt svensk lag..
elda fel saker är olovligt men ofta är det inte så enkelt att dels bevisa att dom faktiskt har eldat nåt olovligt , men det är alltid nån som gnäller och tycker en massa och har gått förbi och tror sig sett nånting..

Man får faktiskt elda rent trä och torrt trädgårdsavfall om man tar rimlig hänsyn till sina grannar.. problemet där kan vara att man har helt olika uppfattning om vad som är rimlig hänsyn...
nån miljömupp går bananas över att nån eldar "sopor" som sen visar sig vara rent trä..
nån annan tror att hela kvarteret ska brinna ner för man är livrädd för eld fast det är mer än väl tilltagna avstånd till annat brännbart..
nån annan tycker att man ska köra bort det istället för att elda för så har vi minsann alltid gjort..
nån granne som man aldrig sett mer än på 50 meters håll ska 5 min efter man tänt brasan naturligtvis sätta sig i den änden på sin tomt och gnäller om rök och lukt..

Ja det finns ofta två sidor av alla konflikter och det är inte sällan så att verkliga nivån på rätt och fel ligger nånstans i mitten av dom båda ytterligheterna..
Nu är det klart det kan vara nåt olovligt gjort men tonen i hela inlägget lyser igenom med den andra ytterligheten där man redan själv bestämt att man själv har rätt och alla andra har fel och många förminskande och ditklistrade åsikter planteras för att alla i tråden skall välja ens egen sida av uppfattning att grannen är en olaglig buse som försöker elda ner hela grannskapet och förgifta all mark ..

Är men helt säker att brått begås så ring polis, men mest troligt så har dom inte tid men den här typen av tjafs i villakvarteren och det är nedlagt innan kvällen..
Rök från brasor kan vara förjävligt. De flesta hus har mekanisk ventilation och blåser vinden från grannens sura löv brasa åt fel håll så får man in skiten i huset och det luktar apa. Som tur var har Nacka eldningsförbud förutom under två veckor på våren och två veckor på hösten. De flesta hörsammar detta men en del struntar i det eller känner inte till det.
 
Själva eldandet kan vara riktigt jävligt. Oavsett vad man eldar. dessutom gillar folk att elda lövhögen från i höstas. Allt i lagom höjd för näsan. Dessutom så är det inte bara grannen 10m bort son drabbas. Utan det kan vara väldigt många som drabbas av röken. Eldnings förbud inom planlagt område låter som en enkel regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.