A ArneTW skrev:
Och TS farhåga var inte gräsbrand som kumde sprida sig utan att det skulle ta eld hos honom direkt pga jättebålet.
Njae, TS farhåga var väl att grannens hus skulle ta eld då jättebålet enbart var fem meter från det huset. Därefter oroade sig TS för att elden skulle sprida sig till sitt garage som låg tio meter från grannens hus. Så fattade jag det i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte se om det framgår att grannarna har eldat nyligen. Utifrån TS beskrivning kan brasan lika gärna ha varit i somras. Och när nästa brasa kan komma att tändas är väl lika oklart? Men visst, ligger det snö på backen är vi helt eniga om att risken för gräsbrand är tämligen låg.
Är det bättre att elda på vintern? Om jag får välja mellan gräsbrand och kallbrand, så tar jag gräsbrand utan att tveka.

Ska vi gissa att vi nu skrämt bort TS för alltid nu?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Maria T
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Låter som ”Öppen planlösning”. De hus man bläddrar förbi på hemnet.
Låt dem förstöra sitt nyinköpta hus, håll ut;)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Killen driver egen byggfirma så man kan ju hoppas han kan lagarna, men verkar ju inte så. Nä visst borde jag inte stressa upp mig innan, men det är svårt :(
I den åldern har han knappast lärt sig ens basic av något.
 
  • Gilla
Goboobog och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dålig stil men du måste nog tänka om lite om det inte går att stoppa, försök kommunicera och bevaka när dom eldar. Du kan väl anmäla dig som eldvakt även om det är mot lagen ? att elda vissa tider på året.
Att delta i olaglig verksamhet och därmed också ta del av ansvaret? Pass på den.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Flytta låter som en mardröm eller en rolig film!
 
Enkelt att få slut på eldandet, dränk högen ordentligt med vatten så allt blir genomsurt då slipper du problemet
 
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Anmäl till kommunen om att ni misstänker de gör arbeten i/på huset som kräver bygglov/anmälan som de inte anmäler utan gör
Att de inte genom att elda på tomten sökt tillstånd vilket krävs
Hälsningar
LEnnart
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Långt ifrån alla bygglov diskuteras med alla grannfastigheter innan de skickas in till kommunen.

Om du nu ändå var i kontakt med kommunen, varför begärde du inte ut deras bygglovsansökan? Då hade du sluppit spekulera här.

Om kommunen inte hittar något som strider mot detaljplanen blir det inget grannehörande. På sin höjd får du ett meddelande i brevlådan med b-post i och med att kommunen godkänt bygglovet. Då har du kanske 2v på dig att hitta argument och skicka in en överklagan av ett bygglov som kommunen anser följer detaljplan.
Jag bor i icke detaljplanerat område men får ändå brev från kommunen där de ber mig återkomma om jag inte godkänner. T.o.m. när en granne skulle måla om ett garage. De målade samma färg som innan så jag hade inte ens märkt något om jag inte fått hem brevet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Böter för o elda annat än ris/löv ligger från 5000kr o uppåt som kommunens inspektörer utfärdar. Har skrivit under några sådana genom åren i byggnadsnämnden. Det är inte bara "att elda hej vilt" som vissa här vill få det o låta som, och isolering, plast o annat skit ska absolut inte eldas.

Om kommunen inte lyssnar så ring brandkåren när de eldar nästa gång. Att spruta vatten på sitt garage i förebyggande syfte mm är ju nått av det galnaste tankesättet jag hört, hoppas ni inte praktiserar det i andra delar av samhället...

Hopps det löser sig :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Rigga upp en gigantisk höfläkt på din sida av tomgränsen så den står redo att starta när dom tänder brasan, låt fläkten skicka rök och lågor mot deras eget hus. Det kan inte vara olagligt att laborera med vindkraft på sin egen tomt.
 
  • Haha
  • Gilla
Goboobog och 4 till
  • Laddar…
C Ceci skrev:
Jag bor i icke detaljplanerat område men får ändå brev från kommunen där de ber mig återkomma om jag inte godkänner. T.o.m. när en granne skulle måla om ett garage. De målade samma färg som innan så jag hade inte ens märkt något om jag inte fått hem brevet.
Du har fått grannhörande med möjlighet att yttra dig just för att du bor utanför detaljplanelagt (DP) område. Det är annorlunda inom DP. Följer man DP hörs inte grannarna under bygglovsprocessen förutsatt att det planerade bygget följer DP. Avviker det från DP hörs grannar under handläggningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och alla dessa var det grannen som eldade?
Det spelar väl för i h-vete inte någon roll vem som eldade? Hus brann ju ner.
Så korkad kommentar...
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.