G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
Be dom göra mindre brasor
 
  • Gilla
JockeÅgren och 8 till
  • Laddar…
Jag hade ställt ut en vattentank och brandsläckare, och sålt dyrt( riktigt dyrt) om man såg att det blev problem.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
ring brandkåren när dom tänder på, poppa lite popcorn och titta på showen hos grannen
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Aprilmaj och 30 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och? Det ser ju även bygglovsavd isf. Dom får inte bygglovet. Förmodligen är det som du säger okunskap från grannen, kan inte läsa detaljplan och är inte kunnig nog gällande bygglov mm. Det är ju synd att du ska hetsa upp dig? i onödan då dom måste följa detaljplanen som alla andra. Slappna av lite.
Killen driver egen byggfirma så man kan ju hoppas han kan lagarna, men verkar ju inte så. Nä visst borde jag inte stressa upp mig innan, men det är svårt :(
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Men de bor där ju inte nu liksom så lite svårt att gå över och prata…
Så de var inte alls där när de eldade? Då föreslår jag att du faktiskt ringer brandkåren istället. =)

Det skulle du även gjort första gången de eldade om det är olagligt när det händer. Att skriva till miljö kommer ta flera år och händer inget.
 
  • Gilla
Aprilmaj och 10 till
  • Laddar…
F
E errakareby skrev:
jojo men det är vill upp till dom att bryta mot lagen.så länge du inte är miljöinspektör eller polis då villsäga, bara jag själv har rent mjöl i påsen är jag nöjd, sen får andra sköta sitt
Fast set var kanske inte bara det eller? Har du svårigheter att ta in skriven text?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Här är ett tips, när dom eldar så står du där med vattenslangen och släcker. Dom kommer ge upp till slut.
 
  • Haha
  • Gilla
hoffmaister91 och 5 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan.

Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
Långt ifrån alla bygglov diskuteras med alla grannfastigheter innan de skickas in till kommunen.

Om du nu ändå var i kontakt med kommunen, varför begärde du inte ut deras bygglovsansökan? Då hade du sluppit spekulera här.

Om kommunen inte hittar något som strider mot detaljplanen blir det inget grannehörande. På sin höjd får du ett meddelande i brevlådan med b-post i och med att kommunen godkänt bygglovet. Då har du kanske 2v på dig att hitta argument och skicka in en överklagan av ett bygglov som kommunen anser följer detaljplan.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Ring brandkåren när de eldar. Säg att du är rädd för att det ska sprida sig.
 
  • Gilla
Appendix och 27 till
  • Laddar…
Fråga dom om byggplanerna. Lite sådär nyfiket, ”ska ni bygga? Vad ska det bli för spännande?” och om det visar sig vara något mer än en stenläggning eller potatisland så kan du ju ta upp det då.

Deras brand- och miljöfarliga eldning är absolut ett problem för dig med, oavsett vad en del tycker på det här forumet. Det är ju inte så att röken och föroreningar i marken stannar på deras tomt, och inte elden heller nödvändigtvis. Men det finns ju folk som inte tror på miljögifter, tydligen :rolleyes: Knepigt läge, jag vet tyvärr inte vad du kan göra mer än att försöka prata med dem igen och ringa kommunen eller brandkåren efter behov. Om du har ett släp kan du erbjuda grannen att få låna det för att köra bort skräpet till ÅVC istället.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
De är 22 år och nyinflyttade och missköter sig, agerat vårdslöst mm.

Här krävs ett anfallskrig utan dess like. Tänk blitzen! Du måste naturligtvis agera med full kraft och gå från sms till direkta åtgärder, tex montera upp kameror, köp kamhund och börja gå på gym. Därutöver ska du ta vapenlicens samt maxa beloppen på både liv- och hemförsäkring. Kan personlarm vara ett alternativ?

Det är din plikt att förbereda dig på ett segdraget krig som kan följa i generationer.

Har du ekonomiska muskler skulle jag överväga att kalla in wagnergruppen (Wagner group).
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
Appendix och 50 till
  • Laddar…
Se till att stänga fönster och ventilation när de eldar...

Väldigt liten risk att det sprider sig.

När det gäller bygglovet finns det ju procedurer för att du ska få din röst hörd.

/ATW
 
  • Gilla
pekkas44 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Väldigt liten risk att det sprider sig.
Är väl ett vågat uttalande när man inte vet hur jätte, jättebålet är. TS skriver: "eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset". När jag eldar "jättebål" skulle ett trähus fem meter bort garanterat ta eld.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 25 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Det låter som du också vill ha rätt att elda vad fan som helst på din tomt. ;em så fungerar inte samhället. Även om det är din tomt, eller grannarnas i inslaget, så ger det inte rätt att göra vad man vill. Och sedan finns ett svenskt ord som heter "hänsyn".
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 40 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan.

Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
Byggplaner och gräv / schaktplaner är 2 helt olika saker...
Du får nog fråga vilket de är de markerat...
 
  • Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.