raveper skrev:
Inte jag heller om du har tillgång till en CNC.


Sent from my PC med tangentbord
+1

Men jag kan inte förstå varför man skulle välja en Lamello framför en Domino? Dominon är ju en kombination av kexning+pluggning+M&T för att få ordentligt styrka i fogen. Själv skulle jag aldrig få för mig att kexa ihopa möbler. För mig så är kexning något som man fogar ihopa skivmaterial med (inte lika mångsidigt eller starkt som vare sig pluggning eller domino).

Sedan kan man ju ifrågasätta varför man behöver en kexmaskin om det ändå ska jiggas. Varför inte använda en överhandsfräs med 3 mm not/skivnotstål och jigga (kommer jag att göra vid behov). Med en fräs kan man ju även välja att frångå själva kexandet och göra "dados", M&T, alt. fräsa ett helt spår och foga med något spont material, etc...
 
Redigerat:
Jag kexar i princip allt där en liggande skiva möter en stående. Stolar bord ock liknande anväder jag andra metoder.

Jiggar gör jag när det skall köras många smala likadana bitar själva uppsättningen av det på bilderna tar 5 minuter de bredare bitarna på bilden lägger jag bara kexmaskinens sida mot bitens utsida inget mätande och ritande.

Lådor till låt oss säga en sideboard, är det lådor i massivt trä då blir det antingen sinkning eller någon form av not och spår beroende på hur lådan skall se ut. Är det mdf eller liknande som används till lådorna då hade jag kexat ihop det. Och är jag lat så blir det intivo eller metabox lådsidor från blum.

Fast jag kanske skulle kunna använda en Domino när jag gör tex en stol eller en barpall men å andra sidan så funkar pluggborr maskinen utmärkt till det speciellt om man gör fler.
 
  • Gilla
Surrad
  • Laddar…
Jag har som sagt endast en kexmaskin och ärligt talat är jag inte överförtjust i den. Det är inga problem att få hålen där man önskar dem. Däremot upplever jag ofta visst glapp i kexen (i den låsande ledden) vilket gör att exempelvis ett hörn mellan två skivor (där snittyta möter plan yta) inte alltid blir helt flush. Dessutom låser kexen ju endast i en ledd. Kan nog tycka att en kexmaskin kan vara värd de 2500kr som en Bosch eller Makita kostar från England men hade själv sparat pengar till en Domino. För övrigt har jag inte betalt några 6000 för min Lamello, snarare en fjärdedel begagnad.
 
phl skrev:
Jag har som sagt endast en kexmaskin och ärligt talat är jag inte överförtjust i den. Det är inga problem att få hålen där man önskar dem. Däremot upplever jag ofta visst glapp i kexen (i den låsande ledden) vilket gör att exempelvis ett hörn mellan två skivor (där snittyta möter plan yta) inte alltid blir helt flush. Dessutom låser kexen ju endast i en ledd. Kan nog tycka att en kexmaskin kan vara värd de 2500kr som en Bosch eller Makita kostar från England men hade själv sparat pengar till en Domino. För övrigt har jag inte betalt några 6000 för min Lamello, snarare en fjärdedel begagnad.
Problemet du beskriver uppkommer om du inte har en helt plan arbetsyta. Att kex glappar har jag inte varit med om däremot kan de svälla om man förvarar dem i för fuktig miljö. Att de bara styrar i en led ser jag inte som en nackdel utan snarare att man kan justera och linjera bra vid monteringen.

Får grattulera till köpet om det är en top20 eller 21 den vi har på jobbet får gå flera gånger i veckan och har gjort så i 7 år nu utan att visa några ålders tecken.
 
Är det inte så att kexmaskinens styrka är tex vid limning av plank för att göra en skiva och då inte så mycket för hållfasthet utan mer som hjälp för att få ytan "flush". Dominon kan göra samma sak men är mer att jämföra med lös tapp då den låser i alla leder. Vill man ha justering i sida så kan man ställa dominon att fräsa ett bredare spår, två olika storlekar finns. Dominon kan dessutom sammanfoga dels tunnare men även smalare bitar än vad kexmaskin kan. Jag tycker dominon är överlägsen kexmaskinen i dom flesta moment utom möjligen då man limmar skivor då det egentligen kvittar i dom flesta fall. Konkurrent till dominon ser jag nog egentligen i centrumtappar. om jag minns rätt så anser dom flesta att kexet egentligen inte tillför så mycket i styrka.
 
krijo1 skrev:
Är det inte så att kexmaskinens styrka är tex vid limning av plank för att göra en skiva och då inte så mycket för hållfasthet utan mer som hjälp för att få ytan "flush". Dominon kan göra samma sak men är mer att jämföra med lös tapp då den låser i alla leder. Vill man ha justering i sida så kan man ställa dominon att fräsa ett bredare spår, två olika storlekar finns. Dominon kan dessutom sammanfoga dels tunnare men även smalare bitar än vad kexmaskin kan. Jag tycker dominon är överlägsen kexmaskinen i dom flesta moment utom möjligen då man limmar skivor då det egentligen kvittar i dom flesta fall. Konkurrent till dominon ser jag nog egentligen i centrumtappar. om jag minns rätt så anser dom flesta att kexet egentligen inte tillför så mycket i styrka.
Om man limmar ihop 2 skivor är det lätt att slänga i ett par kex så det inte skjuver i höjdled då spelar det väll roll?

Samma sak går ju även göra med dominon men de argument som skrivits har inte ändrat min åsikt.
 
snickarfrasse skrev:
Problemet du beskriver uppkommer om du inte har en helt plan arbetsyta. Att kex glappar har jag inte varit med om däremot kan de svälla om man förvarar dem i för fuktig miljö. Att de bara styrar i en led ser jag inte som en nackdel utan snarare att man kan justera och linjera bra vid monteringen.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Jag har en helt plan arbetsyta och materialet i fråga har i de flesta fall varit 19mm MDF eller 18mm melaminbelagd spånskiva. Har mätt placeringen av kexspåren och de ligger dead-on i linje precis där de ska vara. Problemet är helt enkelt att kexen ger viss möjlighet till glapp, i mitt fall någon tiondel. Har använt olika fabrikat på kex, nuförtiden blir det Lamellos egna.
 
snickarfrasse skrev:
Om man limmar ihop 2 skivor är det lätt att slänga i ett par kex så det inte skjuver i höjdled då spelar det väll roll?

Samma sak går ju även göra med dominon men de argument som skrivits har inte ändrat min åsikt.
Va nog lite otydlig, vad jag menade var att där kan man lika gärna använda kex som domino eftersom limfogen i sig blir tillräckligt stark ändå, man vill ju bara se till att det inte skjuvar under limningen.

För linjering är kexet ok men hållfasthetsmässigt tillför dom inte tillräckligt. För andra applikationer ser jag inte att kexet kan konkurrera med dominon.
 
krijo1 skrev:
Va nog lite otydlig, vad jag menade var att där kan man lika gärna använda kex som domino eftersom limfogen i sig blir tillräckligt stark ändå, man vill ju bara se till att det inte skjuvar under limningen.

För linjering är kexet ok men hållfasthetsmässigt tillför dom inte tillräckligt. För andra applikationer ser jag inte att kexet kan konkurrera med dominon.
Och jag hittar inte en enda applikation som jag redan utför med andra metoder för att motivera ett köp av en domino.
 
snickarfrasse skrev:
Och jag hittar inte en enda applikation som jag redan utför med andra metoder för att motivera ett köp av en domino.
Då tycker jag inte du ska köpa någon.


Sent from my PC med tangentbord
 
raveper skrev:
Då tycker jag inte du ska köpa någon.


Sent from my PC med tangentbord
+1 på den
 
raveper skrev:
Då tycker jag inte du ska köpa någon.
Precis.
 
Anar sammmansvärjning från the illuminati of festool ;-)

Ni får gärna fortsätta diskussionen om hur fantastisk maskinen är vem vet en dag kanske jag ändrar inställning till den.
 
Jag fick lite uppfattningen att diskussionen endast fanns för dig frasse. Behöver inte övertyga någon som redan är nöjd med sitt köp. Håller dock inte med dig om kexens förträfflighet. De sammanfogningar jag provkört med en Domino tycker jag har haft mycket lägre toleranser än de jag kört med kex.
 
phl skrev:
Jag fick lite uppfattningen att diskussionen endast fanns för dig frasse. Behöver inte övertyga någon som redan är nöjd med sitt köp. Håller dock inte med dig om kexens förträfflighet. De sammanfogningar jag provkört med en Domino tycker jag har haft mycket lägre toleranser än de jag kört med kex.
Alla är saliga på sin tro. Jag kör vidare på mina kex så länge eller kör plugg och kopplings beslag eller tapp och tapphål i cnc vid behov.

Det tar 20 minuter att göra en sådan här stomme från sågning till den är ihop limmad med hjälp av kex hade det inte varit nedlyttad topp samt avbärare och ventilation i överbiten hade det tagit 10-12 minuter.
 
  • P1000273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1000276.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.