Har en bekant som stötte på en sådan kabel vid markarbete, 8meter från utsättning. Han trodde först att det var en högspänningskabel då det låg en jordlina bredvid. Elnätsbolaget hade inga kablar på den sidan av vägen då de sa att det inte var deras. Elnätsbolaget åkte även ut på plats för att kolla på kabeln. Den erfarne utsättaren anade att det kunde vara en gammal rikstelekabel.
Scanova sa att deras kabel gick 8meter brevid. Närmare vägen. Var vid min bekanta sa att då klipper jag kabeln, nej nej sa Scanova och skickade personal omgående. De konstaterar att det är deras kabel som fortfarande delvis var i bruk.

Ledningskollen i all ära men allt hänger på dokumentation och erfarenhet...

Titta vad jag hade. Röret ligger ca 1m från den röda och orangea.
Konstruktionsritning med färgkodade rör, rött rör nära orange och röda ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det stämmer rätt bra med att de två går exakt där de är ritade med, och inte 1m bredvid i rör.
Gamla inkommande el och teleledningarna sitter i rummet som linjerna går in i och kommer upp i väggen just där.

Jag är helt säker att de skulle dra in fibern i ett utritat 95(?)-rör tillsammas med tele. Och det ligger ingen nydragen fiber i detta rör. Jag hittar inte den lappen eller ritningen som visade det nu dock.

Redigerat:
Får man vattenfall att komma hit och ta bort och krympa igen ändarna eller måste man ta hit en saneringsfirma eller elektriker?

Nu efter dagar av jagande kom vattenfall och tog bort kabeln. Dock var jag inte hemma utan farsan övervakade så att kabeln skulle bli tätad korrekt.
Så nu behöver jag täta den i ändarna själv eller ta dit en ny elektriker.
Kan jag göra jobbet själv eller behöver jag ta dit någon som gör det rätt? Vet en elektriker? Om jag kan själv, vilka krymp/smält-huvar köper jag?

Köpte sånna man försluter golvvärmekabel med i änden. Men matarkabelarna var grövre än jag mindes, så de går inte på.

Ändhätta heter de på Ahlsell, mät kabeln först så du köper rätt..
Ändkåpa, krymphatt, ja kärt barn har många namn....

Ta av plåtband och garn. Mät diametern på blyet.

Ahlsell, elektroskandia mm har, säkert även elfirmor som håller på med industri el.
De övriga elfirmorna kan säkert ta hem.

Agge8080 Agge8080 skrev:
Nu efter dagar av jagande kom vattenfall och tog bort kabeln. Dock var jag inte hemma utan farsan övervakade så att kabeln skulle bli tätad korrekt.
Så nu behöver jag täta den i ändarna själv eller ta dit en ny elektriker.
Kan jag göra jobbet själv eller behöver jag ta dit någon som gör det rätt? Vet en elektriker? Om jag kan själv, vilka krymp/smält-huvar köper jag?
Nädå, det ska Vattenfallet fixa. Stort miljöbrott att lämna en oljekabel öppen så det kommer ordnas, oroa inte.

Jag bröt upp golvet igen och rev bort isolering och tätmassa som var ditsatt. Sedan kom vattenfall och tätade kablarna i ändarna. Så onödigt att de inte gjorde det direkt bara.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Agge8080 Agge8080 skrev:
Jag bröt upp golvet igen och rev bort isolering och tätmassa som var ditsatt. Sedan kom vattenfall och tätade kablarna i ändarna. Så onödigt att de inte gjorde det direkt bara.
Man kan tycka, men han hade kanske inte utrustning i bilen. Det kör ut och kikar. Säger till dej. Sen väntar på ditt samtal. OM du ringer då.
Så blir det deras ansvar igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.