M martinradbo skrev:
Ja nu var ju inte det frågan ;-)
Dels vill vi även cykla där, å dels kommer folk sluta använda stigen helt om skiten ligger kvar länge (vilket är vad släktningen hoppas på).

Å i mörkret kommer det kunna vara rent farligt att försöka passera.
Gå vidare i livet!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi bor på ett liknande ställe. Dvs det är en markägare som fortfarande äger mark/väg runt om efter avstyckning av flera tomter, bl.a. en liten skogsstig (för att slippa gå över den trafikerade vägen). Nu har vi förvisso en bra relation till våra grannar, så än så länge är det inget problem.

Jag vet att den lilla skogsstigen var de tvungna att anlägga för att ens få stycka av tomterna vid begynnelsen. Just för att det inte var lämpligt att gå/cykla över den trafikerade vägen. Och då har de ju som markägare även skyldighet att hålla vägen tillgänglig tänker jag.

Kolla upp hos dig också om det fanns något liknande dokumenterat hos kommunen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mats.palmgren skrev:
I skogsvårdslagen står det så här angående natur och kulturmiljövård:
  • Undvik att skada stigar, spår och leder och se till att de är framkomliga.
Nej, det gör det inte.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P Peterjuste skrev:
Handlar det om något annat än att promenera? (cykel, häst,moped?)
Moped får inte allmänheten åka i terrängen

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det finns nationalparker, naturreservat och likanande med föreskrifter som förbjuder cykling, men vissa cyklar har ju även motor och hindras av den anledningen dessutom.
Det här handlar rimligtvis om vanlig odlad produktions skog.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Moped får inte allmänheten åka i terrängen
Inte markägaren heller såvida det inte krävs för brukandet av skogen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte markägaren heller såvida det inte krävs för brukandet av skogen.
Givetsvis inte, men markägaren kan ju ha ett giltigt skäl att åka motorfordon, allmänheten får inte åka moped i terrängen

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här tror jag du hoppas på för mycket.

Tror det är långsökt men testa att polisanmäla för typ allmänfarlig vårdslöshet. Gissar att det läggs ner omgående men du har väl inget att förlora.
Går alla runt högarna blir det snabbt en ny stig ,så enkelt.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det är väldigt mycket gliringar och konspirationsteorier i den här tråden om markägarens / släktingens mentala hälsa.

När en markägare lägger ut bråte på det där sättet är det nästan alltid för att personer ur allmänheten har börjat bete sig som svin och köra sönder marken med krossmotorcykel eller något annat.

Både länstyrelsen och kommun kan kräva passager i stängsel (eller att det tas bort helt) men de där små högarna är inte i närheten av att hindra allmänheten från att promenera.

Vad gäller skogsvårdslagens maxkrav på 5 kubikmeter dött virke per hektar gäller det enbart barrskogsvirke, inte lövträd.

Notera också att skogs- och ängsmark typiskt växer igen ganska snabbt om man inte aktivt håller den öppen, vilket markägaren inte har någon skyldighet att göra. (Är han smart sätter han några slånbärsbuskar brevid stigen och låter dem sprida sig av sig självt så är det garanterat ingen som kommer igenom.)

Överlag tror jag att det bästa för alla i det här fallet är att skippa aktivismen och vara lite smidig, gå runt och att se till att tonåringarna beter sig som folk och inte kör sönder marken och stör.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E ErikPe skrev:
Vad gäller skogsvårdslagens maxkrav på 5 kubikmeter dött virke per hektar gäller det enbart barrskogsvirke, inte lövträd.
OT: Nått sånt krav finns inte, däremot max 5m3 färskt barrvirke för att minska risken för insektsangrepp på stående skog.

Dött virke (barkfallet)är sannolikt bra både för skogen och skogsägaren även om allmänheten tycker att det kan vara både fult och hindrande med stora torrgranar liggande kors och tvärs i skogen.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Nått sånt krav finns inte, däremot max 5m3 färskt barrvirke för att minska risken för insektsangrepp på stående skog.

Dött virke (barkfallet)är sannolikt bra både för skogen och skogsägaren även om allmänheten tycker att det kan vara både fult och hindrande med stora torrgranar liggande kors och tvärs i skogen.
Det är ju lite svårt att lämna gammalt ruttet virke i skogen om det inte har varit färskt dött virke från början. Det är klart att du kan förvara det hemma tills det har ruttnat tillräckligt men det verkar ju lite jobbigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Häst med ryttare är också ett fordon precis som trampcykeln med förare.Båda får *framföras* i terräng.
Inte riktigt. Som ryttare får jag inte rida så att marken skadas. En häst väger ofta mellan 500-600 kg + ryttare och hovarnas yta är liten. Skador uppstår om man rider på fel ställe, t.ex. en ny skogsplantering.
Som ryttare får jag rida på skogsvägar, eller i skog med markägarens tillstånd.

Fortsätt flytta undan. Se vem som ger upp först. För att eskalera så kan det undanflyttade, flyttas längre bort, spridas ut, läggas i avföring osv.

E ErikPe skrev:
Det är ju lite svårt att lämna gammalt ruttet virke i skogen om det inte har varit färskt dött virke från början.
Det är inte svårt alls, däremot SKALL du respektera skogsvårdslagen och ta bort färskt barrvirke om det är mer än 5 m3 per hektar så att inte jag drabbas av din baggodling.

S Smebacken skrev:
Inte riktigt. Som ryttare får jag inte rida så att marken skadas. En häst väger ofta mellan 500-600 kg + ryttare och hovarnas yta är liten. Skador uppstår om man rider på fel ställe, t.ex. en ny skogsplantering.
Som ryttare får jag rida på skogsvägar, eller i skog med markägarens tillstånd.
Hej och välkommen till forumet!
Får du inte rida i vanlig produktions skog likt den på bilden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.