21 906 läst · 36 svar
22k läst
36 svar
Vad gäller om man tar el från fruns hus till mitt eget hus.
Ja, det är ganska vanligt (liksom t ex elmätare som sitter på grannars fastigheter etc) och elnätsbolagen brukar vara ganska pragmatiska och se mellan fingrarna med det tills det blir några större ombyggnader i området.TRJBerg skrev:
Dock är det fortfarande mot reglerna och har varit så i flera decennier...
Så i praktiken blir det liksom två olika diskussioner:
- Är det OK att mata två bostadshus från samma elanslutning?
- Nej.
- Kommer någon att bry sig den närmsta tiden?
- Troligen inte om man sitter lugnt i båten. Planerar man att sälja någon av fastigheterna/byggnaderna så är det nog läge att styra upp det hela.
Medlem
· Stockholms
· 164 inlägg
Hur håller elbolagen reda på vilka utlevererade elektroner som är lokalt producerade och vilka som den andra villan köpt billigare med exempelvis månadsabonnemang?J Josth skrev:Jag tolkar de nya reglerna som att EI kan ge tillstånd för t.ex. två närliggande villor på olika fastigheter att dela på lokalt producerad el genom ett internt elnät MEN det kräver att BÅDA villorna OCKSÅ samtidigt har en ordinarie elnätsanslutning och abonnemang hos elnätsbolaget. Det räcker inte att bara ena villan har en anslutning till det allmänna el-nätet.
Ja, det är även min tolkning av undantagen i IKN förordningen, det vill säga du behöver inte heller något speciellt tillstånd.J Josth skrev:Jag tolkar de nya reglerna som att EI kan ge tillstånd för t.ex. två närliggande villor på olika fastigheter att dela på lokalt producerad el genom ett internt elnät MEN det kräver att BÅDA villorna OCKSÅ samtidigt har en ordinarie elnätsanslutning och abonnemang hos elnätsbolaget. Det räcker inte att bara ena villan har en anslutning till det allmänna el-nätet.
Du måste bygga en teknisk lösning som uppfyller den kravbilden.M mumiemonstret skrev:
Du kan också få ett "nej" från nätbolaget (vilka måste involveras), om lokalnätet inte kan supporta detta.
Men börja med att kontakta nätbolaget, då kan du få en bild av möjligheten.
Vårt hus som vi hyr ut har ett eget abonnemang med fast pris och vårt "hyresvärdshus" har rörligt timpris.
I kulverten mellan husen finns cirkulerande varmvatten mellan acktankarna.
Beroende på om det är billigast med timpris eller fastpris så får respektive abonnemang ta uppvärmningskostnaden för stunden.
Samma fastighet. Ingen el transporteras, bara värme.
(Självklart bara ett teoretiskt tankeexperiment)
I kulverten mellan husen finns cirkulerande varmvatten mellan acktankarna.
Beroende på om det är billigast med timpris eller fastpris så får respektive abonnemang ta uppvärmningskostnaden för stunden.
Samma fastighet. Ingen el transporteras, bara värme.
(Självklart bara ett teoretiskt tankeexperiment)
Liknande trådar
-
Vad gäller om ROT-avdraget "tar slut"
Juridik -
Vad gäller för maxhöjd på häckar vid korsning, om jag flyttar in häcken några meter?
Häckar, Buskar & Träd -
Grannens fastighet står på min tomt, vad gäller, hur kan grannfastigheten lagt beslag på min tomt
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Gäller snickarens första prisuppgift eller priset som står i fakturan?
Juridik -
Ojdå, grannens garage står visst på min tomt! Vad gäller?
Juridik