TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är nog inte helt ovanligt (ute på landet i alla fall) att man har två bostadshus på samma fastighet som går på samma abonnemang. Jag har det så.
(Avstyckat från jordbruksfastighet misstänker jag.)
Ja, det är ganska vanligt (liksom t ex elmätare som sitter på grannars fastigheter etc) och elnätsbolagen brukar vara ganska pragmatiska och se mellan fingrarna med det tills det blir några större ombyggnader i området.
Dock är det fortfarande mot reglerna och har varit så i flera decennier...

Så i praktiken blir det liksom två olika diskussioner:
- Är det OK att mata två bostadshus från samma elanslutning?
- Nej.
- Kommer någon att bry sig den närmsta tiden?
- Troligen inte om man sitter lugnt i båten. Planerar man att sälja någon av fastigheterna/byggnaderna så är det nog läge att styra upp det hela.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer sitta blick stilla i båten.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tolkar de nya reglerna som att EI kan ge tillstånd för t.ex. två närliggande villor på olika fastigheter att dela på lokalt producerad el genom ett internt elnät MEN det kräver att BÅDA villorna OCKSÅ samtidigt har en ordinarie elnätsanslutning och abonnemang hos elnätsbolaget. Det räcker inte att bara ena villan har en anslutning till det allmänna el-nätet.
Hur håller elbolagen reda på vilka utlevererade elektroner som är lokalt producerade och vilka som den andra villan köpt billigare med exempelvis månadsabonnemang?

J Josth skrev:
Jag tolkar de nya reglerna som att EI kan ge tillstånd för t.ex. två närliggande villor på olika fastigheter att dela på lokalt producerad el genom ett internt elnät MEN det kräver att BÅDA villorna OCKSÅ samtidigt har en ordinarie elnätsanslutning och abonnemang hos elnätsbolaget. Det räcker inte att bara ena villan har en anslutning till det allmänna el-nätet.
Ja, det är även min tolkning av undantagen i IKN förordningen, det vill säga du behöver inte heller något speciellt tillstånd.

M mumiemonstret skrev:
Hur håller elbolagen reda på vilka utlevererade elektroner som är lokalt producerade och vilka som den andra villan köpt billigare med exempelvis månadsabonnemang?
Du måste bygga en teknisk lösning som uppfyller den kravbilden.
Du kan också få ett "nej" från nätbolaget (vilka måste involveras), om lokalnätet inte kan supporta detta.
Men börja med att kontakta nätbolaget, då kan du få en bild av möjligheten.

Vårt hus som vi hyr ut har ett eget abonnemang med fast pris och vårt "hyresvärdshus" har rörligt timpris.
I kulverten mellan husen finns cirkulerande varmvatten mellan acktankarna.
Beroende på om det är billigast med timpris eller fastpris så får respektive abonnemang ta uppvärmningskostnaden för stunden.
Samma fastighet. Ingen el transporteras, bara värme.
(Självklart bara ett teoretiskt tankeexperiment)

• Gilla
Limpan4all och 4 till
  • Laddar…
Ja värme svävar fritt i guds natur, även läckande från kulvertar, teoretiskt alltså🤣🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.