I Ida Scherman skrev:
Men inte fyra år?
Det är inte alls säkert att den går sönder om den behöver nolla och detta saknas. Det är en risk. Men det är säkert att den inte fungerar som den skall under dessa omständigheter.
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Uttaget på bilden kan om allt är rätt kopplat användas till antingen en spis med 400 V elementspänning eller en spis med 230 V elementspänning. Om spisen har fungerat i några år för att plötsligt smälla är det inte så troligt att det berodde på felkoppling. Har du haft ene elektriker där för att titta till det hela borde han ju ha märkt om något var felkopplat. Men det går inte att vara säker på att det är rätt kopplat utan att titta. Det du kan göra är att bryta strömmen till spisuttaget, öppna det och titta hur många ledare som finns anslutna där. Det skall vara fem. En till varje stift.
Känns som att vi borde kolla att nollan faktiskt är där … Men om ni ser på bilden nedan verkar det som att det kan bli svårt att skruva bort plasten. Plus att jag inte riktigt vågar - men jag skulle få göra det, eller behövs en elektriker?
 
  • Vägguttag över en dammig yta, ofokus, närbild, sned vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du kan vara säker på att nollan finns där om spisen/hällen har fungerat i fyra år.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I Ida Scherman skrev:
Känns som att vi borde kolla att nollan faktiskt är där … Men om ni ser på bilden nedan verkar det som att det kan bli svårt att skruva bort plasten. Plus att jag inte riktigt vågar - men jag skulle få göra det, eller behövs en elektriker?
Du får skruva av locket. Men givetvis bör du bryta strömmen först. Är det ugnen som är i vägen? Den kanske går att lossa och dra fram den.
 
Krångla inte till det i onödan. Du har fått flera bra svar, senast av useless. Köp en ny häll och se till att köpa den från något ställe med öppet köp. Eftersom du skulle köpa hjälp med installationen så kommer ev. installatör/elektriker märka om hällen mot förmodan inte skulle "passa" och då lämnar du bara tillbaka/byter till annan modell.

Om du redan har nån bra elektriker så köp installationen av hen istället för att köpa installation i samband med att du köper hällen. Dom installationstjänsterna som vitvaru-nasare säljer är ofta ren skit.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Fick tag i den elektrikern som var här, och han var mycket tydlig med att nollan var framdragen och att vi måste ha en häll som går på två faser. På den tredje går ugnen, och en fas skulle inte gå med de ledningar vi har. Så vi får lita på att det stämmer!

Nu gäller det bara att hitta en häll som går på två faser alltså. Men vi ska leta efter en effekt på omkring 7000 W, har jag lärt mig här. Just nu är vi inne på den här som jag tror går på två faser: https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-spis/spishall/bosch-induktionshall-pxy675dc5z/27559 eller direkt på Bosch https://www.bosch-home.se/produktli...hers/Togglebox=combinables/Togglebox=manuals/

Sen har jag också lärt mig att ingen verkar lita på Elgigantens kompetens, varken i kundtjänst eller installation … men jag tänker nog som så att om spisen kommer utan perilexkontakt så betalar jag helst någon för att fixa en sådan, och det måste väl installatören klara ändå.

Tusen tack för hjälpen allihop! Det var ett fantastiskt forum det här.
 
Den blir nog bra ja.
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
I Ida Scherman skrev:
Fick tag i den elektrikern som var här, och han var mycket tydlig med att nollan var framdragen och att vi måste ha en häll som går på två faser. På den tredje går ugnen, och en fas skulle inte gå med de ledningar vi har. Så vi får lita på att det stämmer!

Nu gäller det bara att hitta en häll som går på två faser alltså. Men vi ska leta efter en effekt på omkring 7000 W, har jag lärt mig här. Just nu är vi inne på den här som jag tror går på två faser: [länk] eller direkt på Bosch [länk]

Sen har jag också lärt mig att ingen verkar lita på Elgigantens kompetens, varken i kundtjänst eller installation … men jag tänker nog som så att om spisen kommer utan perilexkontakt så betalar jag helst någon för att fixa en sådan, och det måste väl installatören klara ändå.

Tusen tack för hjälpen allihop! Det var ett fantastiskt forum det här.
Fast kolla så att Elgigantens installatör verkligen gör sånt som att byta kontakter etc. Senast jag kollade villkoren för en dylik installationstjänst så var kravet att allt var framdraget och rätt kontakterat.

Lycka till!
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
Och kolla att dom sätter hällen på rätt faser. Inte den ugnen använder...
 
useless useless skrev:
Och kolla att dom sätter hällen på rätt faser. Inte den ugnen använder...
Kan de sätta den på fel om de kopplar in i perilexuttaget? Enligt elektrikern har ugnen en egen fas. Är ett ”vanligt” uttag där tror jag.
 
BirgitS
I Ida Scherman skrev:
Nu gäller det bara att hitta en häll som går på två faser alltså. Men vi ska leta efter en effekt på omkring 7000 W, har jag lärt mig här. Just nu är vi inne på den här som jag tror går på två faser: [länk] eller direkt på Bosch [länk]
Det som jag ser som ett frågetecken är detta:
Kokplatta, vänster fram (diameter) 190
Kokplatta, vänster fram (watt) 2200
Kokplatta, vänster bak (diameter) 190
Kokplatta, vänster bak (watt) 2200
Kokplatta, höger bak (diameter) 190
Kokplatta, höger bak (watt) 2200
Kokplatta, höger fram (diameter) 190
Kokplatta, höger fram (watt) 2200
Alla kokplattor har en diameter på 19 cm och då blir det svårt att få jämn temperatur i en stekpanna som brukar ha en bottenyta med en diameter på minst 21 cm.

Men det kanske är vanligt på 60 cm hällar?
 
BirgitS
I Ida Scherman skrev:
Kan de sätta den på fel om de kopplar in i perilexuttaget? Enligt elektrikern har ugnen en egen fas. Är ett ”vanligt” uttag där tror jag.
I Perilex-uttaget ska det finnas tre faser så det gäller ju att installatören använder rätt faser.

Eftersom du har kontakt med en elektriker kanske du ska be hen att koppla in hällen?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det som jag ser som ett frågetecken är detta:

Alla kokplattor har en diameter på 19 cm och då blir det svårt att få jämn temperatur i en stekpanna som brukar ha en bottenyta med en diameter på minst 21 cm.

Men det kanske är vanligt på 60 cm hällar?
Hm, men den har ju två flexibla kokzoner så jag tror inte man är begränsad till 19 cm utan kan använda större kärl utan problem också
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
AEG hade en häll som kopplades in med tre faser och en nolla, definitivt en konsumentprodukt.
Den hade tre
 
BirgitS BirgitS skrev:
I Perilex-uttaget ska det finnas tre faser så det gäller ju att installatören använder rätt faser.

Eftersom du har kontakt med en elektriker kanske du ska be hen att kopp
BirgitS BirgitS skrev:
I Perilex-uttaget ska det finnas tre faser så det gäller ju att installatören använder rätt faser.

Eftersom du har kontakt med en elektriker kanske du ska be hen att koppla in hällen?
Hur går det till i så fall? Är det inte bara att sätta i en perilexkontakt i ett perilexuttag? Men ja, kanske blir elektriker ändå. Elgiganten är lite oklara med vad installatörerna gör. Första gången jag pratade med kundtjänst sa de att installatörerna kopplar på en perilexkontakt och att de har sådana med sig. Andra gången fick jag inte något tydligt svar utan hänvisades till deras Live Shopping-funktion. Får bli ett samtal dit när vi beställer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.