A
AEG hade en häll som kopplades in med tre faser och en nolla, definitivt en konsumentprodukt.
 
Ja, det finns. Men de brukar vara större än de vanliga med fyra zoner.
 
T TheGame skrev:
Men huvudfrågan.
Om jag vill ha en viss spismodell. Kommer det vara nån skillnad på den spisen om jag köper den på elgiganten eller en annan kedja om det är en 230v spis? 400v spisar på power tex är enkom specifierade att levereras med sladd och perlex kontakt medans 230v inte är det där står det bara att behörig person ska installera.
Frånga är då är det samma "norska standard" på dessa båda spisar från power och elgiganten?

Grundfrågan jag vill veta är det norsk standard BARA FRÅN ELGIGANTEN eller är det "risk" att man köper en sån modell från andra försäljare?
ingen definierar vad NORSK STANDARD är förutom @electroluxaren som säger att dom hämtas från norge
Inser du inte att frågan är orimlig? Du måste fråga leverantören vilken kabel just den leverantören har på spisarna de levererar. De kan inte svara för andra leverantörer. Och det kan inte forumet heller. Elgiganten levererar ibland spisar med en enfaskabel. Jag har sett själv hur det satt ett klistermärke på kabeln som sade att den endast skulle användas i Norge. Det är en felaktig uppgift eftersom det är helt rätt kabel även i svenska lägenheter med enfasabonnemang. Men det är fel kabel om du har ett perilexuttag. Köper du samma häll med enfaskabel eller tvåfaskabel så är det bara kabeln som skiljer. Annars är det inte samma häll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Inser du inte att frågan är orimlig? Du måste fråga leverantören vilken kabel just den leverantören har på spisarna de levererar. De kan inte svara för andra leverantörer. Och det kan inte forumet heller. Elgiganten levererar ibland spisar med en enfaskabel. Jag har sett själv hur det satt ett klistermärke på kabeln som sade att den endast skulle användas i Norge. Det är en felaktig uppgift eftersom det är helt rätt kabel även i svenska lägenheter med enfasabonnemang. Men det är fel kabel om du har ett perilexuttag. Köper du samma häll med enfaskabel eller tvåfaskabel så är det bara kabeln som skiljer. Annars är det inte samma häll.
Det är ingen orimlig fråga eftersom ingen kan svara på min huvudfråga vad som menas med "norsk standard".
Jag har själv här i brist på bättre sysslor suttit och undersökt. Det verkar inte ha nått att göra med vad för kabel osv som spisen ansluts med utan hur faserna användes.
om vi tar exemplet spis med induktionshäll som jag själv köpte på elgiganten för ett tag sen.
Där delas 1 fas på dom 4 "kokplattorna" medans på samma spis som säljs på elon så delar "kokplattorna" på 2 faser. är 1 fas norsk standard?
praktiskt taget så bör det vara bättre, jag har inga egna erfarenheter då jag hade 400v vanlig spis tidigare. Men värt att tänka på i framtiden.
 
Var och beställde en spis till dotter idag och blev en cylinda s6164kv 400v med försedd med perilexkontakt och bad dotter skicka en bild på kontakten på gamla spisen och verkar vara lika kontakt för kollade i affären.
 
  • Ett europeiskt standardiserat trefas-perilex vägguttag för anslutning av elektriska apparater, handhållet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är ingen orimlig fråga eftersom ingen kan svara på min huvudfråga vad som menas med "norsk standard".
Det finns ingenting sådant som en officiell "norsk standard" för hur spisar ansluts. Därför kan ingen svara på vad det innebär.

Vilken kabel du använder har att göra med hur faserna används. Köper du en spis på Elgiganten och den har en enfaskabel så behöver du bara byta kabel för att kunna koppla den till två faser.
 
useless useless skrev:
Nej. Spisen går på 230 V och kräver nolla! Bilden nere till vänster är för länder där man har 230V huvudspänning (delar av Norge t ex...).
Ok, säker på att den kräver nolla? Vad betyder då egentligen det som står på etiketten ovanför: 220-240 V 2/3 AC 380-415 V 2N/3N AC? N står väl för nollan om jag förstår det rätt och det saknas före de första 2/3.

Och om nu nollan skulle saknas och man kopplar in en häll som kräver nolla, förstörs den nya hällen eller fungerar den helt enkelt inte?
 
Om huvudspänningen är 220-240V behövs ingen nolla. Det är inget som förekommer i Sverige. Så det krävs nolla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ida Scherman skrev:
Ok, säker på att den kräver nolla? Vad betyder då egentligen det som står på etiketten ovanför: 220-240 V 2/3 AC 380-415 V 2N/3N AC? N står väl för nollan om jag förstår det rätt och det saknas före de första 2/3.

Och om nu nollan skulle saknas och man kopplar in en häll som kräver nolla, förstörs den nya hällen eller fungerar den helt enkelt inte?
Märkskyltar på spisar är tyvärr lite tvetydiga många gånger. Men det går att utläsa från etiketten till din nuvarande häll att den har 230V elementspänning. Därmed kräver den nolla om den skall användas i Sverige.

Eftersom din gamla häll kräver nolla är det mycket troligt att det finns i uttaget. Men om det saknas och man kopplar in en spis som kräver det är det risk att den går sönder.
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ingenting sådant som en officiell "norsk standard" för hur spisar ansluts. Därför kan ingen svara på vad det innebär.

Vilken kabel du använder har att göra med hur faserna används. Köper du en spis på Elgiganten och den har en enfaskabel så behöver du bara byta kabel för att kunna koppla den till två faser.
Nej du kanske inte påstår det men det finns andra i tråden som gör det
 
I Ida Scherman skrev:
Och om nu nollan skulle saknas och man kopplar in en häll som kräver nolla, förstörs den nya hällen eller fungerar den helt enkelt inte?
Om nollan saknas i uttaget och du kopplar in en spis som kräver nolla så kommer delar av den att få 400 Volt istället för 230. I värsta fall brinner nåt upp och spisen blir skrot... I bästa fall händer ingenting.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den nuvarande spisen har ju gått sönder
useless useless skrev:
Om nollan saknas i uttaget och du kopplar in en spis som kräver nolla så kommer delar av den att få 400 Volt istället för 230. I värsta fall brinner nåt upp och spisen blir skrot... I bästa fall händer ingenting.
Den nuvarande hällen gick ju sönder efter fyra år, men jag antar att den skulle ha gått sönder med en gång om det berodde på att nollan inte fanns?
 
Ja, inom 0,3 sekunder ungefär.
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
Nja, den tycks inte innehålla elektronik. Så jag tror att den skulle hålla mycket längre än så. Typ minuter.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, den tycks inte innehålla elektronik. Så jag tror att den skulle hålla mycket längre än så. Typ minuter.
Men inte fyra år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.