A
dessutom är ju felgigantens spisar gjorda för norgemarknaden
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Ställt denna fråga tidigare utan svar.
Om jag köper exakt samma spis på elon, power, tretti eller annan kedja.
Är spisen då omkopplad redan när den står i butiken/man får hem den?
Gör vitvaru tillverkarna enkomna apparater för olika marknader?
Jag vet att på bla tv apparater osv (förr iaf) kunde samma modell skilja nån bokstav mellan kedjorna men det var mest gissar jag för att förhindra prisgaranti och svårigheter att jämföra på prisjakt och dyl. Det verkar inte lika vanligt nu?
 
  • Gilla
Ida J-S
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ställt denna fråga tidigare utan svar.
Om jag köper exakt samma spis på elon, power, tretti eller annan kedja.
Är spisen då omkopplad redan när den står i butiken/man får hem den?
Gör vitvaru tillverkarna enkomna apparater för olika marknader?
Jag vet att på bla tv apparater osv (förr iaf) kunde samma modell skilja nån bokstav mellan kedjorna men det var mest gissar jag för att förhindra prisgaranti och svårigheter att jämföra på prisjakt och dyl. Det verkar inte lika vanligt nu?
Med en så allmänt ställd fråga måste svaret bli nej. Sitter det en kabel och en kontakt på så kan man räkna med att den är rätt ansluten. Men det är inte säkert att det är den stickpropp man behöver. Och ofta är det ingen stickpropp monterad. Då är det inte heller säkert att det är rätt kabel för den användning man tänkt.
 
  • Gilla
Ida J-S och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Värt att tänka på att 230v spisar (iaf för mig 2gg och några bekanta) oftast inte levereras med en perilex kontakt eööer anpassad för 3 faser.
Dom 2ggr jag köpt så var det norwesko (1 fas) eller ingen kontakt alls.
Så räkna med att behöva lägga nån hundring på ny kabel + perilex kontakt.
Är du obekväm med det jobbet får du anlita elektriker.
Därför Elgiganten mm "garderar sig" och säger bara att dom inte vet och ber en ta elektriker för jobbet.
Nej, har förstått att de ofta inte levereras med perilexkontakt, så vi tänkte betala för installation. Om spisen är anpassad för en fas, kan en installatör koppla in hos oss då? Eller måste vi ha en elektriker först som ordnar det?
 
Vadå allmänt ställd fråga?
Om elgigantens spisar är anpassad efter Norge? Får man en svensk anpassad spis från dom andra kedjorna?
Då borde ju kontakten och kabeln rimligtvis redan vara omkopplad då det är det som är skillnaden?
 
Eftersom jobbet är på själva spisen så fall och inte i erat eluttag så tycker man ju att installatören borde göra det.
 
Fast det är inte kabeln som är skillnaden. Många spisar i dag är inte gjorda för att dra full nytta av tre separata faser. Även om dom går att koppla in till två eller tre faser så kan det sitta gemensamma kraftkomponenter som gör att effekten begränsas om man drar på flera plattor samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ida Scherman skrev:
Nej, har förstått att de ofta inte levereras med perilexkontakt, så vi tänkte betala för installation. Om spisen är anpassad för en fas, kan en installatör koppla in hos oss då? Eller måste vi ha en elektriker först som ordnar det?
Förutsatt att spisen kan drivas med flera faser skall det bara vara att montera rätt kabel och stickpropp på den. Det behövs inte en elektriker till.

T TheGame skrev:
Vadå allmänt ställd fråga?
Om elgigantens spisar är anpassad efter Norge? Får man en svensk anpassad spis från dom andra kedjorna?
Då borde ju kontakten och kabeln rimligtvis redan vara omkopplad då det är det som är skillnaden?
Det är inte riktigt så enkelt som anpassad efter Sverige eller Norge. Jag tror att enfasanslutningar är vanligare i Norge. Men det finns i Sverige också. Om det sitter kabel och stickpropp på spisen vid köp och i så fall vilken måste du kontrollera från fall till fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
nationella anpassningar sker givetvis då det inte finns någon EU standard
 
A
installatören från felgiganten gör inget sådant i alla fall förresten så är det ovanligt att en installatör som jämställs med vaktmästare har elbehörighet eller nöjsam kunskap och erfarenhet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Jag vet inte det
vad säger att en flyttkarl eller lastbilschaffisen som kommer med produkten vet hur man gör?
personen kan kanske justera fötterna och ta bort den gamla, är det fast anslutning går de därifrån och säger att det är fel förutsättningar
passar ej uttaget så går de därifrån och säger att det är fel förutsättningar
Men du får betala fullt pris ändå
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ska vi försöka leta fram en spis som går på två eller tre faser alltså? Eller ta hit en elektriker som gör om från trefas till enfas?
 
Du kan ansluta alla spisar där bara den har rätt kontakt. Men för att få hög effekt på den bör den belasta tre faser.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är inte kabeln som är skillnaden. Många spisar i dag är inte gjorda för att dra full nytta av tre separata faser. Även om dom går att koppla in till två eller tre faser så kan det sitta gemensamma kraftkomponenter som gör att effekten begränsas om man drar på flera plattor samtidigt.
A Avemo skrev:
Förutsatt att spisen kan drivas med flera faser skall det bara vara att montera rätt kabel och stickpropp på den. Det behövs inte en elektriker till.


Det är inte riktigt så enkelt som anpassad efter Sverige eller Norge. Jag tror att enfasanslutningar är vanligare i Norge. Men det finns i Sverige också. Om det sitter kabel och stickpropp på spisen vid köp och i så fall vilken måste du kontrollera från fall till fall.
electroluxaren skrev:
nationella anpassningar sker givetvis då det inte finns någon EU standard
Men det är fortfarande inget svar på min huvudfråga.
Samma modell om man köper den på vilken annan butikkedja som helst är den anpassad för sverige då, eller är det bara speciella butiker som säljer spisar specialanpassade för svenska förhållanden vad gäller kontakter och kablar och strömfördelning?
Är det skillnad på sverige finland norge i varje modell?
Det skulle ju underlätta om nån som vet kan svara på den frågan så kan man ju ge tips till bekanta som inte är lika high och kanske vill ha en plug & play spis som det var förr :D
 
I Ida Scherman skrev:
Ska vi försöka leta fram en spis som går på två eller tre faser alltså? Eller ta hit en elektriker som gör om från trefas till enfas?
Nej, du ska inte göra om något till enfas (det kan redan använda en enfashäll eller tvåfashäll eller trefasspis med ditt uttag).

Kolla effekten på hällen. Den bör vara runt 7000W om den är gjord för att använda två faser på rätt sätt. Separata hällar för trefas är det svårt att hitta. Tanken är att hällen ska använda två faser och ugnen den tredje).
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.