pacman42 pacman42 skrev:
Såg just att Vattenfall lagt ut det rörliga månadspriset, det blev 297,17 öre (+moms+påslag) hos dem. Alltså så hamnade jag 12 öre (ink moms) under det i alla fall. det motsvarar en besparing på ca 3% tack vare timpriset.

Jag har dock Telge Energi och deras rörliga månadspris är inte publicerat ännu.
Påslaget två öre verkar ingå, men med moms blir det alltså 371 öre, vilket jämfört med mina 295 öre ger en besparing på hela 76 öre per kWh. 726 spänn kvar i plånkan alltså :strong:

• Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
En sak till, det är ju intressant att notera att tack vare att man var ledig de billiga dagarna i slutet av månaden så kunde man ju inte tjäna in några pengar på laddningen av elbilarna under den perioden, de står faktiskt för ca 15-20% av den totala förbrukningen under ett vanligt dygn i december. Mer under sommaren.

Tibber, SE3, snittpriset blev 322 öre/kWh. Jag slog iaf det raka snittet varje dag vilket jag hoppas innebär att jag också tjänat jämfört med månadsrörligt.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Hej alla vänner

Är det någon som har Telge Energi rörligt i SE3, d.v.s. Stockholm?

Jag har rörligt men lyckas inte få svar på kWh-priset för december 2022. Telge kan lämna ut min förbrukning men säger att jag måste vänta 10 dagar. Varför?

SE3 (värmland) och Godel timavtal.
( 238.20 + 11.44 ) *1.25 = 312.05 öre/kWh
( snitt + påslag ) * moms

Känns som Godel har ganska stort påslag https://godel.se/elavtal/historiska-elpriser/
Men låg månadskostnad 25kr/mån (inkl. moms)
1000kWh/månd * 1öre/kWh = 10SEK/mån, så känns inte värt att jaga ören och månadskostnader.
Godel känns dock som ett väldigt bra bolag.

M Matte Bygg skrev:
Hej alla vänner

Är det någon som har Telge Energi rörligt i SE3, d.v.s. Stockholm?

Jag har rörligt men lyckas inte få svar på kWh-priset för december 2022. Telge kan lämna ut min förbrukning men säger att jag måste vänta 10 dagar. Varför?
Ta det här som min högst inkompetenta uppfattning. Jag bytte nämligen från telge för jag tyckte de hade lite shady stuff för sig. De har inte -ett- rörligt pris. De skapar områdesrörliga priser. Så de behöver titta på timmar och förbrukning för sina kunder och skickar sedan ut räkning när det år klart.

om det är för att få extra vinst, för att säkerställa att de inte går back, eller för att de har ett krångligt system vet jag inte. Men jag tyckte det var shady att de inte kunde redogöra för grundpris och påslag separat och att jag hade en annan än andra.
Men sol sagt, med risk att jag missförstod dem.

V Viktorbyggahus skrev:
Ta det här som min högst inkompetenta uppfattning. Jag bytte nämligen från telge för jag tyckte de hade lite shady stuff för sig. De har inte -ett- rörligt pris. De skapar områdesrörliga priser. Så de behöver titta på timmar och förbrukning för sina kunder och skickar sedan ut räkning när det år klart.

om det är för att få extra vinst, för att säkerställa att de inte går back, eller för att de har ett krångligt system vet jag inte. Men jag tyckte det var shady att de inte kunde redogöra för grundpris och påslag separat och att jag hade en annan än andra.
Men sol sagt, med risk att jag missförstod dem.
Hej

Har inte fått svar på min fråga ännu men du kom med sådant alla jag känner känner. Alla som tecknade ”Förvaltat avtal” som startade 1/11 gråter:(

De fick ett betala 350 öre/kWh för november när traditionellt ”Rörligt pris” fick 165 öre:kWh.

Telge har även skräpiga omdömen:
https://se.trustpilot.com/review/telgeenergi.se?stars=1

Jag landade på 116,62 öre/kWh för dec -22
-Vattenfall timpris
-SE2
-Ex alla extra påslag
Följande tillkommer:
-Elöverföring 24.4 öre/kWh
-Energiskatt 26.4 öre/kWh
-Spotpåslag 1.5 öre/kWh
-Elcertifikatkostnad 1.4 öre/kWh
-Moms

Totalt: 212,9 öre/kWh

Är något snurrigt med alla avgifter…

Nätavgifter
Överföringsavgifter och Energiskatt, dessa är svåra att ändra mer än att minska säkringen eller?

Elhandelsavgifter (med timpris)
Spotpris
Påslag av bolag
Tillval som tex. Bra miljöval
Ursprungsmärkning
Elcertifikat
Svenska kraftnät
Nord pool

Men här är det rörigt. Borde inte Elcertifikat, avgifter till Nord pool osv. vara samma för alla elhandelsbolag? För det är det sällan när man jämför.
Eller är allt godtyckligt särstyckat av större poster från bolagen? Då blir det lönlöst att jämföra mellan olika poster och bättre summera ihop allt till ett påslag (inkl. allt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.