Om vissa program verkar fungera men andra inte, så skulle en teori kunna vara att det är något fel på positionsåterkopplingen av trumman? Tänker mig att programmet ska vrida trumman säg 60 grader men ger upp när trumman inte rör på sig enligt mätningen, fast den i verkligheten vridit sig en smula.

Jag vet inte om tvättmaskiner har positionsåterkoppling, men tänker mig att de borde ha det för att kunna mäta vikten på tvätten. I så fall borde positionssensorn vara på motsatt sida av utgående axel. Typ en magnet på axelns kortsida och så två hallsensorer.

Pilla lite på kablarna där (om de finns) för att se så det inte är något slags glapp.

Jag pillade på kablarna utan att veta vad som var vad, tänkte samma sak som du att det borde vara någon slags sensor/givare. Men ingen skillnad. Insåg sedan att maskinen har typ uppnått sin livslängd på 10 år så det blev att åka iväg och köpa en ny precis i tid med black Friday rabatt.

returen
J Jaggatagga skrev:
Om vissa program verkar fungera men andra inte, så skulle en teori kunna vara att det är något fel på positionsåterkopplingen av trumman? Tänker mig att programmet ska vrida trumman säg 60 grader men ger upp när trumman inte rör på sig enligt mätningen, fast den i verkligheten vridit sig en smula.

Jag vet inte om tvättmaskiner har positionsåterkoppling, men tänker mig att de borde ha det för att kunna mäta vikten på tvätten. I så fall borde positionssensorn vara på motsatt sida av utgående axel. Typ en magnet på axelns kortsida och så två hallsensorer.

Pilla lite på kablarna där (om de finns) för att se så det inte är något slags glapp.
finns inte inverterkortet gör erforderliga mätningar

Trumman är ju rund så varför skulle man mäta position på det viset? Det går sannolikt på tid baserat på andra parametrar. Sen kan man ju ha en givare som visar att trumman snurrar för det såklart.

returen
S Stefan1972 skrev:
Trumman är ju rund så varför skulle man mäta position på det viset? Det går sannolikt på tid baserat på andra parametrar. Sen kan man ju ha en givare som visar att trumman snurrar för det såklart.
sedan urminnes tider har konsumentmaskinernas balans iför centrifugering skötts av motorstyrningen genom att mäta varvtalet
vikten på de maskiner som har haft funktionen har mätts av en givare på en stötdämpare vilken mätt rörelsen.

Idag med 3fas asynkronmotorer och motorstyrningar får du ut allt detta + mycket mer

Ja just det om du använt en tvätttmaskin? så har du ju sett insidan av trumman?
den är ju inte helt rund så att säga....

Ja men min poäng var bara den att det är väl inte styrt så trumman kan stannas på exakt rätt ställe? Isåfall skulle det ju vara tandade drivremmar. En trumma kan ju ändå gunga fram och tillbaks av tvättvikten innan den stannar och det är väl ändå slumpmässigt?

returen
S Stefan1972 skrev:
Ja men min poäng var bara den att det är väl inte styrt så trumman kan stannas på exakt rätt ställe? Isåfall skulle det ju vara tandade drivremmar. En trumma kan ju ändå gunga fram och tillbaks av tvättvikten innan den stannar och det är väl ändå slumpmässigt?
om du vill förklara varför detta är viktigt? förutom på toppmatade som har det, så skall jag gör allt för att försöka förklara detta för dig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.