34 413 läst · 125 svar
34k läst
125 svar
Vad får larmsäljare avslöja om grannar?
Skönt att inte behöva oroa sig för vare sig det ena eller det andra: de smarta tjuvarna vet att ön bara har två utfarter och därmed lätt spärras av, och pundarna orkar inte upp för backen
En av de säkraste kommunerna att bo i sägs det, just pga att det är en ö.
En av de säkraste kommunerna att bo i sägs det, just pga att det är en ö.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nja, det vet jag inte direkt.Nyfniken skrev:
Men jag, liksom alla andra, har mina fördomar.
Men vi skall nog återkomma till detta i ett mer passande sammanhang.
(Lustigt att just du skriver det, för hela Seinfeld-världen bygger väl just på uppstaplade fördomar.
Hälsa Elaine )
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Fast grejen är att det kan bedömas som uppsåtligt om du har ett larm som är avsett att skada. Finns ett känt fall där en bilägare placerade, visst en helt laglig sirén, så att det hamnade i princip brevid örat på tjuven när tjuven satte sig i förarstolen, och dessutom lade en fördröjning på 10sek för att tjuven ska hinna sätta sig. Tjuven fick tinnitus och bilägaren fick pröjsa skadestånd.Paxman skrev:
Därför skall man inte greja själv med att fixa siréner och sådant (finns ju de som kan tänkas sig att bygga ihop ett 140dB horn med en tryckluftkompressor och sedan koppla till larmet men det är inte ett dugg lagligt), utan köp färdiga, godkända siréner. Inferno är testad och godkänd, ljudet är bara obehagligt, inte skadligt. Andra siréner är också testade och godkända. Och givetvis monterar man inte sirénerna på ett sådant sätt att det riskerar att skada stackars tjuvs hörsel.
(Larmet behöver inte vara godkänt om inte försäkringsbolaget kräver det, men sirénen ska vara godkänt för att inte riskera juridiska konsekvenser)
Är det dumt byggt så att sirénerna är svåra att montera utan att det riskerar att skada tjuvarnas hörsel så kan man också dämpa. Det går att stoppa in frigolit eller skumgummi och liknande i lagom mängder så att det dämpar sirénen lagom (men inte för mycket). Man får testa sig fram tills det att man tycker det låter "lagom" och sedan ett litet snäpp över det.
RilleRock: Ja det går också, men problemet blir att du får inte den där lura-effekten. Då blir det mer att tjuven blir osäker "är larmet aktiverat eller ej". Vitsen med din fejk-MAP är att du ska, när tjuven tagit beslutet att trotsa larmdekalerna och ändå bryta sig in, verkligen lura tjuven att larmet inte är aktivt, så att tjuven tar det lugnt (och sedan får uppleva väktare på nära håll).
För har tjuven gjort träflis av din ytterdörr i ett försök att bryta sönder den, och sedan malt ner en glasruta i små kristaller och även gjort så din fönsterram ser ut att ha blivit körd i flismaskin, och sedan dessutom gjort metallspån av ditt kassaskåp, så vill väl du ha ersättning och skadestånd från tjuven? Och få tjuven straffad i rätt?
Inte att tjuven sticker för att det börjar tjuta och sedan får du inte ett skit? Eller hur? För tjuven har ju förstört, larmet kan ju inte laga det tjuven förstört.
Så ett larm ska enligt mig då, jobba avskräckande - så att tjuven inte förstör något och du slipper inbrottet helt - fram till att tjuven väl tar beslutet att bryta sig in, men när det beslutet är taget så ska larmet hellre verka lockande så tjuven lockas vara kvar likt en fluga till en näringsrik blomma, så att tjuven blir gripen av väktare.
Såvitt jag vet finns det inga paneler som kan konfigureras att ljuga om larmets status.
Visst, om det är någon variant av Z-wave eller liknande larmsystem som kan programmeras hur som helst så går det nog, men annars så får man bygga en egen MAP.
Larmförsäljare har säkert trasiga MAP:ar du kan köpa för en billig peng och bygga om.
En viktig sak är dock att koppla MAPen på ett sådant sätt att MAPen kan visa "Ej redo för tillkoppling" när man visar sig framför en detektor eller dörr, så att tjuven inte kan använda faktumet att panelen är "dum" för att avslöja att den är fejk. Det finns oftast en utgång på moderna larmsystem som drar momentant när en detektor aktiveras.
Redigerat:
Håller helt med om att larmet i första hand ska vara avskräckande, men att sen försöka lura tjuven till att stanna kvar med förhoppningen att en väktare ska gripa tjuven är nog att hoppas på för mycket. En väktare ingriper sällan med risk för egen hälsa och om tjuvarna dessutom är flera så backar nog väktaren hellre undan. Då faller ju hela grejen med att tjuven ska bli gripen. Istället har dom fått gott om tid att genomsöka fastigheten och kanske fått med sig saker som annars skulle lämnats kvar.sebastiannielsen skrev:Vitsen med din fejk-MAP är att du ska, när tjuven tagit beslutet att trotsa larmdekalerna och ändå bryta sig in, verkligen lura tjuven att larmet inte är aktivt, så att tjuven tar det lugnt (och sedan får uppleva väktare på nära håll).
...
Så ett larm ska enligt mig då, jobba avskräckande - så att tjuven inte förstör något och du slipper inbrottet helt - fram till att tjuven väl tar beslutet att bryta sig in, men när det beslutet är taget så ska larmet hellre verka lockande så tjuven lockas vara kvar likt en fluga till en näringsrik blomma, så att tjuven blir gripen av väktare.
Det bästa är nog att satsa på att när väl inbrottet sker ska larmet låta och synas så mycket som möjligt för att stressa tjuven till att lämna platsen så fort som möjligt. Utesiren drar till sig uppmärksamhet från grannarna och det kanske räcker för att slippa ett helt förstört hem som många är rädda för.
Redigerat:
Vill man hålla kvar tjuven i bostaden så ser jag inget annat alternativ än att lägga en fördröjning på en eller flera utgångar (30-60sek) vilket i sin tur låter tjuven ta sig in en bit i bostaden. Starta en eller flera infernosiréner, en rökmaskin, strobljus, släck all belysning och lås dörrarna.
Den som upplevt en inferno vet hur obehagligt det är, du kan inte tänka klart, vet knappt vad du heter. En rökmaskin som gör att du inte ser 10cm framför dig. Strobljus som gör allt ryckigt och desorienterande och sen att det är låst och att du måste försöka hitta ut genom det trasiga fönstret gör ju inte saken roligare.
Ut lär de väl ta sig till sist men de lär ju aldrig göra ett nytt försök där iaf.
Dock skulle jag aldrig själv ha det så, vem vill råkar lösa ett falsklarm där, vilket är vanligare än riktiga larm. Husdjur kan man absolut inte ha i det läget. En hund eller katt lär ju dö av chock om det sätter igång.
Den som upplevt en inferno vet hur obehagligt det är, du kan inte tänka klart, vet knappt vad du heter. En rökmaskin som gör att du inte ser 10cm framför dig. Strobljus som gör allt ryckigt och desorienterande och sen att det är låst och att du måste försöka hitta ut genom det trasiga fönstret gör ju inte saken roligare.
Ut lär de väl ta sig till sist men de lär ju aldrig göra ett nytt försök där iaf.
Dock skulle jag aldrig själv ha det så, vem vill råkar lösa ett falsklarm där, vilket är vanligare än riktiga larm. Husdjur kan man absolut inte ha i det läget. En hund eller katt lär ju dö av chock om det sätter igång.
Fejkpanel verkar spännande som hobbyprojekt, men knappast värt det. Som sagt, dörren i flisor, fönster krossade, inredningen huller om buller - allt för att *kanske* gripa tjuven. Väktaren kanske kommer efter 30 minuter, eller inte alls. Kanske inte vill, får, vågar eller lyckas gripa tjuven. Och om han gör det, räkna inte med skadestånd. Pundare har knappast några tillgångar, och invandrarligor är nog svåra att driva in pengar från.
Så jag lägger min röst på en fet tuta som börjar bröla ut krigslarm så fort någon ens sneglar mot uppfarten
Så jag lägger min röst på en fet tuta som börjar bröla ut krigslarm så fort någon ens sneglar mot uppfarten
Elektroniktokig
· 755 inlägg
gadden_73: Dock är det olaga frihetsberövande. Finns exempel på det också, folk som gjort så bildörrarna låses när tjuven sätter sig i bilen, de har åkt för olaga frihetsberövande. Du får i vissa fall (bar gärning för fängelsebrott) handgripligen envarsgripa den som begått brott på bar gärning, men du får inte sedan slänga in gripobjektet i din källare och smälla på ett hänglås i väntan på polisen, utan då får du så vackert handgripligen hålla fast honom helt enkelt.
Därför måste du i princip göra så att tjuven istället av egen vilja lockas vara kvar.
Sir Duke: Fast när larmet går så är ju redan dörren i flisor och fönster krossade och inredningen blir förmodligen i huller om buller någon minut senare.
Därför måste du i princip göra så att tjuven istället av egen vilja lockas vara kvar.
Sir Duke: Fast när larmet går så är ju redan dörren i flisor och fönster krossade och inredningen blir förmodligen i huller om buller någon minut senare.
Redigerat:
Där har du fel sebastiannielsen. Finns inga krav på godkänd nödutrymning i en villa. Hur många har inte lås på altandörren och ett assa 2002 eller ett tillhållarlås i ytterdörren? Hur ska tjuven öppna dom utan nyckel? Det är själva grejen, man ska göra det jobbigt för tjuven att ta sig ut så han får försöka klättra ut genom fönstret med en 60" tv.
En kollega skulle byta lås i en villa och samtidigt som han kom dit märkte han att det var någon i garaget fast det inte skulle vara någon hemma. Han låste in honom där och ringde polisen. Jag lovar att han inte åkte dit för kidnappning av tjuven =)
Jag tycker inte du ska skriva saker som att de är sanningar när du gissar, vill inte vara elak men du skriver övertygande och för någon som inte är så insatt i hur ett larm fungerar kan lätt tro på dig, och tyvärr har du inte rätt i vissa saker som du påstår.
Jag jobbar som låssmed och larminstallatör på en firma som är godkänd för larmklass3. Inget trådlös skit här Trådlöst är larmklass R som är lite lägre än larmklass 1. Verisure, Securitas Direct och Sector Alarm är godkända för larm upp till larmklass 1.
Vi installerar väldigt sällan hos privatpersoner utan det är mest åt kommuner, företag eller dyl då våra larm blir lite dyrare än dörrknackarnas. De knackar på hos mig med och försöker verkligen hårt att sälja in ett av deras larm när jag redan har ett som är bättre.
Jag brukar säga till dom att kolla på vilka larmdekaler det är på deras firma när de kommer dit. Våra, eftersom de inte får larma sina egna lokaler då det krävs en högre larmklass än de får installera. Det brukar tysta dom....oftast.
En kollega skulle byta lås i en villa och samtidigt som han kom dit märkte han att det var någon i garaget fast det inte skulle vara någon hemma. Han låste in honom där och ringde polisen. Jag lovar att han inte åkte dit för kidnappning av tjuven =)
Jag tycker inte du ska skriva saker som att de är sanningar när du gissar, vill inte vara elak men du skriver övertygande och för någon som inte är så insatt i hur ett larm fungerar kan lätt tro på dig, och tyvärr har du inte rätt i vissa saker som du påstår.
Jag jobbar som låssmed och larminstallatör på en firma som är godkänd för larmklass3. Inget trådlös skit här Trådlöst är larmklass R som är lite lägre än larmklass 1. Verisure, Securitas Direct och Sector Alarm är godkända för larm upp till larmklass 1.
Vi installerar väldigt sällan hos privatpersoner utan det är mest åt kommuner, företag eller dyl då våra larm blir lite dyrare än dörrknackarnas. De knackar på hos mig med och försöker verkligen hårt att sälja in ett av deras larm när jag redan har ett som är bättre.
Jag brukar säga till dom att kolla på vilka larmdekaler det är på deras firma när de kommer dit. Våra, eftersom de inte får larma sina egna lokaler då det krävs en högre larmklass än de får installera. Det brukar tysta dom....oftast.
Elektroniktokig
· 755 inlägg
gadden_73: Det stämmer det du säger om att man får ha det låst från början. Men det du diskuterade om att låta larmet låsa in tjuven vid utlöst larm, kan tas som olaga frihetsberövande.
Det är absolut inget olagligt eller fel i att ha dörrar som är blockerade även från insidan när ingen är hemma. Det har man t.o.m. på bilar. Det som är olagligt är om man på automatisk väg blockerar den väg som tjuven tog sig in i byggnaden. Röklarm, stroboskop och inferno är lagligt men låt oss säga att låta en rulljalusi stänga sig över det krossade fönstret är inte lagligt.
Sedan är det ju så att även om det enligt lagparagrafen är förbjudet att frihetsberöva tjuvar som icke-polis, så händer det då och då att poliser ser mellan fingrarna helt enkelt. De låter bli att rapportera brottet helt enkelt och redovisar det som ett envarsgrip fastän det inte var helt 100 % korrekt envarsgrip enligt lag. Och därför hände det inget vid garagefallet.
Det kan tyckas löjligt att det är lagligt att hålla fast en person som begått ett fängelsebrott på bar gärning men inte att låsa in honom i ett låst utrymme, men det är så lagen ser ut. Så fort du låser in personen så är det inte längre ett grip, utan ett anhållande, häktning eller omhändertagande, vilket envar inte har behörighet att utföra.
Det är absolut inget olagligt eller fel i att ha dörrar som är blockerade även från insidan när ingen är hemma. Det har man t.o.m. på bilar. Det som är olagligt är om man på automatisk väg blockerar den väg som tjuven tog sig in i byggnaden. Röklarm, stroboskop och inferno är lagligt men låt oss säga att låta en rulljalusi stänga sig över det krossade fönstret är inte lagligt.
Sedan är det ju så att även om det enligt lagparagrafen är förbjudet att frihetsberöva tjuvar som icke-polis, så händer det då och då att poliser ser mellan fingrarna helt enkelt. De låter bli att rapportera brottet helt enkelt och redovisar det som ett envarsgrip fastän det inte var helt 100 % korrekt envarsgrip enligt lag. Och därför hände det inget vid garagefallet.
Det kan tyckas löjligt att det är lagligt att hålla fast en person som begått ett fängelsebrott på bar gärning men inte att låsa in honom i ett låst utrymme, men det är så lagen ser ut. Så fort du låser in personen så är det inte längre ett grip, utan ett anhållande, häktning eller omhändertagande, vilket envar inte har behörighet att utföra.
Redigerat:
Finns det verkligen vuxna människor som tror att man har väktarutryckning för att förhindra inbrott? Om man på allvar vill säkra sin byggnad från oväntat besök så krävs stationerade och beväpnade vakter. Väktaren kommer som tidigare nämnts i tråden för att minska risken för följdskador osv.
Min anledning till att ha inbrottslarm: jag vill inte att mina barn ska komma hem från skolan och vara de första som upptäcker att någon genomsökt vårt hus. Eller ännu värre; möta dessa människor inne i huset. Skulle larmet gå kontaktar jag omedelbart barnen och ber att de går någon annanstans.
Förstår inte hur man kan utsätta sina barn för den risken för att spara några hundralappar i månaden.
Min anledning till att ha inbrottslarm: jag vill inte att mina barn ska komma hem från skolan och vara de första som upptäcker att någon genomsökt vårt hus. Eller ännu värre; möta dessa människor inne i huset. Skulle larmet gå kontaktar jag omedelbart barnen och ber att de går någon annanstans.
Förstår inte hur man kan utsätta sina barn för den risken för att spara några hundralappar i månaden.
Var bor du någonstans...Bogotá, Colombia...? :xHenrikP skrev:Min anledning till att ha inbrottslarm: jag vill inte att mina barn ska komma hem från skolan och vara de första som upptäcker att någon genomsökt vårt hus. Eller ännu värre; möta dessa människor inne i huset. Skulle larmet gå kontaktar jag omedelbart barnen och ber att de går någon annanstans.
Ni kanske har tagit upp det men får man inte ha rökmaskin kopplat till larmet som många butiker har?
Att bygga ett dolt utrymme i en vägg ovanför kylskåpet, i en garderob osv. är något som 99,9999% av alla tjuvar garanterat inte hittar. Däremot om barnen vet om detta, säger det till nån kompis i skolan, som i sin tur berättar det för pappan som i sin tur....ja ni fattar. Plötsligt får nån reda på det som inte ska ha reda på det och denna nån får en gnagande tanke om att här måste ligga en jackpot gömd.. På liknande sätt kan skvallret passera från mun till mun när en pundare varit inne i en villa på jakt efter krimkrams och upptäckt Franz Jäger-skåpet i källaren bakom vinterjackorna...vad finns där, så väl dolt och gömt
Min filosofi i livet är att anser man sig inte ha råd med grejorna så ska man inte ha dom. Med detta menar jag att jag köper ingen ny 400.000-kronors BMW när jag vet att grannarnas ungar kastar grus och kör med sina sparkcyklar runt bilen. Dvs. jag har råd att köpa BMW'n ifråga men anser jag det värt det när jag vet hur tråkigt det kan sluta.
Samma sak gäller väl att förvara dyra saker hemma och att skydda dessa. Är det nån mening att köpa Rembrandts och Picasso om man inte har Steven Seagal anställd som bevakar huset 24/7?
Att bygga ett dolt utrymme i en vägg ovanför kylskåpet, i en garderob osv. är något som 99,9999% av alla tjuvar garanterat inte hittar. Däremot om barnen vet om detta, säger det till nån kompis i skolan, som i sin tur berättar det för pappan som i sin tur....ja ni fattar. Plötsligt får nån reda på det som inte ska ha reda på det och denna nån får en gnagande tanke om att här måste ligga en jackpot gömd.. På liknande sätt kan skvallret passera från mun till mun när en pundare varit inne i en villa på jakt efter krimkrams och upptäckt Franz Jäger-skåpet i källaren bakom vinterjackorna...vad finns där, så väl dolt och gömt
Min filosofi i livet är att anser man sig inte ha råd med grejorna så ska man inte ha dom. Med detta menar jag att jag köper ingen ny 400.000-kronors BMW när jag vet att grannarnas ungar kastar grus och kör med sina sparkcyklar runt bilen. Dvs. jag har råd att köpa BMW'n ifråga men anser jag det värt det när jag vet hur tråkigt det kan sluta.
Samma sak gäller väl att förvara dyra saker hemma och att skydda dessa. Är det nån mening att köpa Rembrandts och Picasso om man inte har Steven Seagal anställd som bevakar huset 24/7?
Elektroniktokig
· 755 inlägg
Tompamannen: Jo det är fullt tillåtet att ha rökmaskin. Tänk dock på att det bör vara en rökmaskin som är godkänd för användning i inbrottsskyddssammanhang och inte en random rökmaskin du hittar på teknikmagasinet.
Här har du en för 25k: http://www.skydd.se/product.html/rokgenerator-modell-ecrok-xlarge?category_id=31
Här har du en för 25k: http://www.skydd.se/product.html/rokgenerator-modell-ecrok-xlarge?category_id=31