B b50gud skrev:
det behöver inte vara cad ritningar utan bara en skiss. du ska ju inte ändra fasaden den finns ju redan så i ditt fall är det troligen bara en planritning som krävs och ventilationsritning. för att få ha det som bostad krävs det mekanisk ventilation som omsätter luften med 0,35 L/s bygglov kostar ca 2-3000 kr
Nja. Riktigt så enkelt är det inte alltid. Ifall att användningen skall ändras så kan det krävas k-ritningar med beräkningar och en hel del annat. Så nej. Det handlar inte endast om utseende, fasad eller liknande.

Jag har precis gått igenom proceduren själv för att typa om min 'lokal' till bostad. Det jag har lämnat in är planritning över kanske en tredjedel av bottenplanet (som visar vart entré, kök, badrum/toalett och ett sälskapsutrymme som uppfyller dagens tillgänglighetskrav finns), en fasadritning över en liten del av fasaden (Där jag ska byta plats på ett fönster och en dörr) samt en kontrollplan där jag har strukit alla irrelevanta punkter och angett mig själv som utförare och ansvarig på resten.

Gör man inga ändringar på fasaden eller bärande delar så behöver det inte vara särskilt svårt. Som jag förstod det så är huset redan inrett och klart? Det är bara bygglovet som fattas för att få ställa tillbaks köket?
Är man osäker så kan man ju alltid fråga någon på kommunen.

C
E Emma1993 skrev:
Hur ska jag kunna rita erforderliga ritningar? Jag kan inte autocad och såna program.
https://librecad.org/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.