Hej alla

Jag inredde ett uthus men det krävdes bygglov så jag fick veta hut :)

Det står att "bostaden inte får användas eller hyras ut". Men vi har nu en liten villa på 80 m2 med tre rum, utan kök men med badrum.

Eftersom vi inte vill riskera mer böter från byggnadskontoret så undrar jag vad vi får göra där utan att söka bygglov? Utgå ifrån att vi har inte råd att göra ändringar eller söka bygglov. Så jag undrar vad vi får göra med byggnaden som den står idag.

Får vi driva någon typ av verksamhet i den? Det står att bostaden inte får användas. Betyder det att vi inte ens får vistas där själva? Det känns väldigt luddigt och väldigt svårt. Man vet inte vad man får använda sin egen byggnad till.

Någon som vet mer?
 
Redigerat:
Skulle jag och min pojkvän själva kunna bo i det gamla förrådet om vi klarar oss utan kök? Exempelvis så kan man mikra all mat och hämta vatten på toaletten. Eller går det under "bostaden inte får användas eller hyras ut"?

Var drar man gränsen? Är det att vi inte får sova i byggnaden? Eller får vi sova i byggnaden? Får vi exempelvis vistas där dagtid, se på TV och använda byggnaden som vardagsrum och matrum för att sedan gå in och sova i vårt bostadshus?
 
Varför inte söka bygglov för ändrad användning och ställa tillbaks köket?
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Jag sökte bygglov, jag fick det inte.

Dom sa att grannen har betande kor och det skulle kunna göra att om någon allergier flyttade in så skulle grannen inte kunna fortsätta ha sina två - tre kor ute på sommarbete
 
Sedan är pengarna slut så jag har inte råd att anlita någon att söka åt mig eller liknande så kort sagt. jag vill veta vad jag har rätt att göra i byggnaden som den står idag
 
Du får använda den till det den är avsedd för, dvs förråd. Om du stadigvarande vistas där räknas det som bostad och alla krav på en sådan måste uppfyllas.
Men som jag förstår det finns det redan en bostad på fastigheten? Då verkar det konstigt att du inte får bygga en till. Men kommunen kanske är sura på er?

Vad kostar det att söka bygglov? Eftersom huset redan finns och bara behöver smärre anpassningar så kan det inte vara så svårt att rita erforderliga ritningar och fylla i blanketten själv?
 
useless useless skrev:
Du får använda den till det den är avsedd för, dvs förråd. Om du stadigvarande vistas där räknas det som bostad och alla krav på en sådan måste uppfyllas.
Men som jag förstår det finns det redan en bostad på fastigheten? Då verkar det konstigt att du inte får bygga en till. Men kommunen kanske är sura på er?

Vad kostar det att söka bygglov? Eftersom huset redan finns och bara behöver smärre anpassningar så kan det inte vara så svårt att rita erforderliga ritningar och fylla i blanketten själv?
Hur ska jag kunna rita erforderliga ritningar? Jag kan inte autocad och såna program.
 
Ja, jag tror att dom är sura. Dom tyckte nog att vi inte skulle förutsatt att vi kunde göra detta utan bygglov.

Men det skulle vara synd att ha en inredd bostad som förråd. Eller hur? Vart går gränsen för att "stadigvarande vistas där"?
 
E Emma1993 skrev:
Hur ska jag kunna rita erforderliga ritningar? Jag kan inte autocad och såna program.
I princip funkar det med papper och penna. Ska du inte ändra något i den bärande konstruktionen så räcker det med en enkel måttsatt planritning.
Vill du använda datorn så finns t ex Trimble Sketchup som är ett gratisprogram för att rita i 3D.
 
useless useless skrev:
I princip funkar det med papper och penna. Ska du inte ändra något i den bärande konstruktionen så räcker det med en enkel måttsatt planritning.
Vill du använda datorn så finns t ex Trimble Sketchup som är ett gratisprogram för att rita i 3D.
Kan Trimble redigera autocad ritningar?
 
Bara betalversionen tyvärr.
 
NanoCAD (http://nanocad.com/products/nanoCAD/) finns i en gratisversion som klarar det mesta.
Det är buggigt och allmänt tråkigt att jobba i, men det går få ihop det man behöver om man måste använda ett riktigt CAD-program.
 
richardtenggren
Fusion360 är gratis och bör fixa dwg:er
 
Draft sight grejar dwg. Ett riktigt bra program
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
E Emma1993 skrev:
Jag sökte bygglov, jag fick det inte.

Dom sa att grannen har betande kor och det skulle kunna göra att om någon allergier flyttade in så skulle grannen inte kunna fortsätta ha sina två - tre kor ute på sommarbete
Skojar du nu? Pga kossor, inget annat? Det låter som en personlig vendetta från handläggaren. Har ni hört talas om någon som är allergisk mot kossor som betar på grannfastigheten så man inte kan bo i en byggnad?? Överklaga avslaget direkt.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.