1 198 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Vad (eller är det..) är det för fel på kretskorten till min vinkyl
Nu ska ni få något att bita i
Jag har en mQuvee vinkyl (WCD60M) med dubbla zoner där den övre verkar fungerar som den ska medan den nedre larmar felkod E1, vilket jag gissar på är ”temperature sensor error” efter lite googlande. Det finns väldigt lite information om just denna modellen på nätet så jag är inte helt hundra på att det är det E1 betyder.
Kompressorn går och kyler.
Jag har mätt båda termistorer och de verkar fungera som de ska plus att jag har bytt plats mellan dem med resultatet att det är fortfarande nedre zonen som larmar. Mao gissar jag på att det är fel på någon elektronisk termostat och det är där det börjar bli trixigt. Jag behöver lite (läs mycket) hjälp med att identifiera eventuella felkällor på kretskorten.
Jag har också kontinuitetsmätt kablaget som går i skåpet och i möjligaste mån resistansmätt för att hitta eventuella kortslutningar men det verkar vara ok.
Det finns två kort (eller tre, men det tredje är endast för kompressorn) där jag identifierat det ena som ett Dacor 108191 - Power PCB (X), RNF242 och det andra sköter display/reglering.
Nedre termistorn ansluter direkt till RT1 på Dacor-kortet och skickas också vidare upp till displaykortet, vilket RT2 (övre termistorn) inte verkar göra.
Nu gissar jag bara men det måste ju finnas ngn form av elektronisk termostat på ngt av korten men jag lyckas inte lista ut vilken det är. Någon som kan tänka sig några andra felkällor? Inte nödvändigtvis på korten utan kanske någon helt annan stans.
Tack på förhand!
Jag har en mQuvee vinkyl (WCD60M) med dubbla zoner där den övre verkar fungerar som den ska medan den nedre larmar felkod E1, vilket jag gissar på är ”temperature sensor error” efter lite googlande. Det finns väldigt lite information om just denna modellen på nätet så jag är inte helt hundra på att det är det E1 betyder.
Kompressorn går och kyler.
Jag har mätt båda termistorer och de verkar fungera som de ska plus att jag har bytt plats mellan dem med resultatet att det är fortfarande nedre zonen som larmar. Mao gissar jag på att det är fel på någon elektronisk termostat och det är där det börjar bli trixigt. Jag behöver lite (läs mycket) hjälp med att identifiera eventuella felkällor på kretskorten.
Jag har också kontinuitetsmätt kablaget som går i skåpet och i möjligaste mån resistansmätt för att hitta eventuella kortslutningar men det verkar vara ok.
Det finns två kort (eller tre, men det tredje är endast för kompressorn) där jag identifierat det ena som ett Dacor 108191 - Power PCB (X), RNF242 och det andra sköter display/reglering.
Nedre termistorn ansluter direkt till RT1 på Dacor-kortet och skickas också vidare upp till displaykortet, vilket RT2 (övre termistorn) inte verkar göra.
Nu gissar jag bara men det måste ju finnas ngn form av elektronisk termostat på ngt av korten men jag lyckas inte lista ut vilken det är. Någon som kan tänka sig några andra felkällor? Inte nödvändigtvis på korten utan kanske någon helt annan stans.
Tack på förhand!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Tycker det står RT2 på kontakten nere till höger på kraftkortet. Ser ut som att den har matchande kontakt på displaykortet.
Du har helt rätt, men den kontakten på displaykortet används inte. Däremot så ansluter den andra termistorn på RT2 på kraftkortet. Borde ha förtydligat det!13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Vad går den fyrpoliga vita kontakten till?
Den 11poliga har en "RT" och en "RT1".
Den 11poliga har en "RT" och en "RT1".
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Jag tolkar det som att maskinen har en kompressor till både zonerna? Och sedan värmer man den ena?
Jag tror att det fungerar så ja.. En gemensam kompressor och i det nedre facket så sitter ett värmeelement, som förövrigt verkar vilja värma upp utrymmet när kylen ansluts och larmet går.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Jag skulle mätt på denna kontakt i drift.
Har du ungefär samma spänning på RT och RT1 så borde de vara OK fram dit.
Sedan kan du kontrollera att COMP och HEAT1 beter sig rimligt.
Vad PWM1 och F1C gör kan jag inte gissa mig till.
Har du ungefär samma spänning på RT och RT1 så borde de vara OK fram dit.
Sedan kan du kontrollera att COMP och HEAT1 beter sig rimligt.
Vad PWM1 och F1C gör kan jag inte gissa mig till.
![Elektroniskt kretskort med flera anslutningsstift och etikett.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/847/847100-a9c0941423b03def8a9363ea6243c246.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fyrpoliga går hit på kraftkortet. Där står ju faktiskt RT2….13th Marine skrev:
Båda termistorer ansluter direkt på kraftkortet på plinten till höger (i bild) om den nämna 4-poliga.
På baksidan av displaykortet där den 4-poliga ansluter står det (se bilden).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Intressant, för det ser ut som att de heter nått helt annat på andra sidan 🤔
Det står inte så mycket på andra sidan förutom CN4, vilket i sig är förvirrande för CN4 på kraftkortet är plinten där termistorer a landar…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
CN4 behöver inte vara CN4 på ett annat kort, det är nog bara kort för "Connector" och de är den fjärde kontakten på respektive kort.
Men den 11poliga på displaykortet, vad går den till då?
Men den 11poliga på displaykortet, vad går den till då?
På displaykortet (bild) så vete fasen var de högraste 4 tar vägen (3 lösa vita plus en lös röd) men ”kabelmattan” som resten är ansluten till går vidare till kraftkortet (bild) där den längst till höger på kraftkortet ansluter längst till höger (av mattan) i bilden på displaykortet, vilket är HEAT1. Hade gått att identifiera kabelmattan med markörerna men då fick jag inte med portnamnen eftersom den är omvänd här.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Först, när du mäter spänning, så rekommenderar jag att göra det på displaykortet om det går, där finns inga potentiellt farliga spänningar.
Men då hade jag nog fortfarande börjat med att mäta spänningen på RT1 och "RT2".
Och sedan vilka utsignaler du har på "HEAT2" och COMP
Men jag tycker att det känns tokigt att den ska gå till CN4 på displaykortet, den tolkar jag mer som en programmeringsport. 🤔
Men då hade jag nog fortfarande börjat med att mäta spänningen på RT1 och "RT2".
Och sedan vilka utsignaler du har på "HEAT2" och COMP
Men jag tycker att det känns tokigt att den ska gå till CN4 på displaykortet, den tolkar jag mer som en programmeringsport. 🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 851 inlägg
Lycka till! =)