102 078 läst · 1 194 svar
102k läst
1,2k svar
Vad dricker du idag?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 365 inlägg
Medlem
· Jämtland
· 113 inlägg
Tycker att aperol är något av det minst välsmakande jag någonsin druckit. När jag säger det i ett sällskap så är det alltid " ja men då var den inte rätt blandad. Mina skulle du garanterat gilla". Svaret är fortfarande att när det finns så mycket gott att dricka varför dricka något jag tycker smakar som sura gamla fotbollsskor i en gympapåse luktar 🤪Maria T skrev:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Ingen ska tvingas dricka nåt "bara för att" det är en innegrej/poppis drink, och sura jympapjuck luktar allt annat än hallongodis. Det är därför jag aldrig dricker grappa 😆4774 skrev:
Tycker att aperol är något av det minst välsmakande jag någonsin druckit. När jag säger det i ett sällskap så är det alltid " ja men då var den inte rätt blandad. Mina skulle du garanterat gilla". Svaret är fortfarande att när det finns så mycket gott att dricka varför dricka något jag tycker smakar som sura gamla fotbollsskor i en gympapåse luktar 🤪

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 971 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 971 inlägg
Jag känner inte igen mig i din sortimenthyllning av Systembolaget alls, men så bor jag inte i Stockholm heller med sina specialbutiker. Minst hälften av det jag vill dricka finns inte i sortimentet öht, eller tar flera veckor att beställa.P Peter_K skrev:Ja då får du ju inte mycket att välja på. Systembolagets sortiment är ju helt outstanding jämfört med tex. Lidl i sydeuropa. Tror inte priserna är direkt högre även om man kan hitta en flaska rödvin för 2-3 euro på Lidl. Visst bekvämt att kunna handla i mataffären men jag vet inte om det uppväger kvaliteten på Systembolaget.
Titta t ex bara på deras sortiment av Pastis, inga sorter finns att köpa i butik och totalt kan jag beställa totalt fyra sorter, hälften med väntetid, det är allt. Direkt skrattretande.
Limoncello - också uselt sortiment. Detta alltså hos ett monopol där medborgare inte ska få köpa på annat håll.
I bästa fall finns det vin jag vill ha i 35-40% av fallen. Ofta slut eller beställningsvara på 2 veckor.
Jag dricker inte heller bara dyrt eller billigt, så det är egentligen inga specialgrejer. Saker som jag för övrigt enkelt kan beställa utan fördröjning från utlandet. Systembolaget som ett monopol för hela Sverige har gjort sitt och jag har slutat försvara deras existens.
Idag dricker jag Zingled Out till italiensk välgjord chili-pasta med rökt lax, sparrisbitar och en skvätt grädde bortsett från olivoljan.

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 608 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 608 inlägg
Idag har jag hejat fram en kompis som sprungit Stockholm Marathon, och termometern visade +29C så vatten var det perfekta.
Hur det blir ikväll, till goda grillade korvar, potatissallad, cole slaw och lite andra tillbehör har jag ännu inte bestämt men gissar att det blir både nån öl och lite vin.
Hur det blir ikväll, till goda grillade korvar, potatissallad, cole slaw och lite andra tillbehör har jag ännu inte bestämt men gissar att det blir både nån öl och lite vin.
Jag tyckte de var kanongoda.4774 skrev:
Ursprungsrecept: en kula citronsorbet, 4 cl gin fyll upp med tonic.
Bästa enligt mig (som gillar citronsorbet): 3 kulor sorbet, 4 cl gin och fyllde upp med tonic. När man tog mera sorbet så blev det ett ”fluffigt sorbeskum” den översta dryga cm.