93 167 läst · 1 139 svar
93k läst
1,1k svar
Vad dricker du idag?
Ingefärsölen var lite jästig - men å andra sidan så tappade jag den på flaskor för en vecka sedan, så det må väl vara hänt.kashieda skrev:
Recept: https://www.makewine.co.nz/instructions-and-recipes/alcoholic-ginger-beer-recipe
Den här gången med extra ingefära (runt 50% till) och lite muscovadosocker i. Jag sötar med laktos, runt 300g / 15L.
Vill man inte använda laktos kan man tillsätta kaliumdisulfit, även kallat vinsvavla. Det dödar kvarvarande jäst och man kan söta även med jäsbara sockerarter. Har sötat cider med ojäst must på detta sätt.kashieda skrev:
(Första gången räknade jag lite fel och tillsatte 10ggr för mycket svavel - Luktade svavelfabrik och stack lite i munnen… hälldes ut)
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Problemet är att man då inte får just efterjäsningen på flaska för kolsyran.Totte_S skrev:Vill man inte använda laktos kan man tillsätta kaliumdisulfit, även kallat vinsvavla. Det dödar kvarvarande jäst och man kan söta även med jäsbara sockerarter. Har sötat cider med ojäst must på detta sätt.
(Första gången räknade jag lite fel och tillsatte 10ggr för mycket svavel - Luktade svavelfabrik och stack lite i munnen… hälldes ut)
Har slutat med värktabletter efter operation så idag blev det en Sierra Nevada Pale Ale till den enkla fredagmiddagen och vad aftonen lider kommer det nog bli en whisky. Aberfeldy eller någon Mackmyra.