Jag snickrar, målar, drar vatten avlopp, sätter plattor och är snart BKRcert (säger iof inte mycket) och lägger mattor...
Har byggt 2lgh från grunden och gjort 90% själv, allt utom el, renoverat och stambytt ett antal badrum....

Lika bra att jag lägger ner firman :)

nino, du har med andra ord en sk. allservicefirma...

Freddy_kruger skrev:
nino, du har med andra ord en sk. allservicefirma...
Är inte alla polacker allround? Min erfarenhet är att dom säger att domfixar de mesta. Men resulatet brukar visa att dom kanske skulle tackat nej till en del.....

Paul-Staffanstorp skrev:
280:- i timmen minus svensk moms = 224:- / tim exkl. moms.

Äger han inga maskiner, verktyg, bil, försäkringar m.m m.m så kan det ju funka för att få ut en hundralapp i timmen men mer är det ju inte.

Den summan kan man bara nöja sig med om man skiter i att betala in skatt och moms.
280:- i timmen inklusive moms ger ca 141 :- i timmen i när moms och skatter är avdragna. Inte för att man kanske klarar sig på det men för en egenföretagare med enskild firma så är det det man får ut. :)

joflopp skrev:
280:- i timmen inklusive moms ger ca 141 :- i timmen i när moms och skatter är avdragna. Inte för att man kanske klarar sig på det men för en egenföretagare med enskild firma så är det det man får ut. :)
Du glömde visst några väldigt väsentliga detaljer... :surprised:

Egenavgifter... :rolleyes:
Omkostnader... :rolleyes:

VAD ska betala dem om man inte räknar bort en viss del av timpengen för att täcka upp dem...:rolleyes:

Njae... som sagt räcker inte dessa pengar om man ska driva ett seriöst företag i Sverige samt leva i Sverige på det man gör i vinst av timpengen... :(

Bara att inse fakta nu... ;)

Men sluta, det finns ju gott om egenföretagare som tar runt 280:-/h. Att kalla dessa för oseriösa är oseriöst.

280 efter moms blir 224. 50:-/h i omkostnader blir 174. Efter egenavgifter blir det ca 130 kr/h.

TOKE 1
-MH- skrev:
Men sluta, det finns ju gott om egenföretagare som tar runt 280:-/h. Att kalla dessa för oseriösa är oseriöst.

280 efter moms blir 224. 50:-/h i omkostnader blir 174. Efter egenavgifter blir det ca 130 kr/h.
Som konsument vill jag säga följande:
Jag har aldrig varit med om någon (svensk) hantverkare som tagit 280:- inklusive moms sen -95

Paul-Staffanstorp skrev:
Du glömde visst några väldigt väsentliga detaljer... :surprised:

Egenavgifter... :rolleyes:
Nope. Egenavgifterna ingår i den uträkningen.

280 ink moms ger 224 exkl moms.
För enkelhetens skull leker vi med tanken att alla verktyg är betalda och inga vita utgifter finns för denna mångsysslare.
På 224 kr som anses vara vinst gör man ett generellt avdrag om 25% för egenavgifterna. Det innebär att det är på 168 kr som skatten ska beräknas.
Egenavgifterna på 29,71% och en komunalskatt på 32% ger 138,50 i vita pengar. I mitt förra inlägg gjorde jag en förenklad beräkning som diffade med 2,50.

Det här gäller alltså för en enskild firma där man inte är anställd, precis som jag skrev i mitt första inlägg. Vill man vara noga med att ta med utgifterna får man inte glömma att de görs innan skatten dras.

-MH- skrev:

Jag har aldrig lyckats hitta en hantverkare som tar 224:- /h +moms i alla fall.
Åtminstonde var det minst ett decennium sedan.
Skulle jag mot all förmodan hitta en som erbjuder sina tjänster för de pengarna skulle jag starkt ifrågasätta kvalitén för det är riktigt lågt med tanke på alla kringutgifter med att driva egen verksamhet.

50:- /h till omkostnader för en hantverkande företagare blir på ett ca: 8000:- /mån vilket jag är väldigt tveksam till att det räcker speciellt långt om man sättrer sig in i vad en hantverkare har för omkostnader, men jag orkar inte älta det än en gång.

Konstaterar bara att det är en väldigt väldigt låg timpeng som jag har svårt att förstå att någon arbetar för.

Själv skulle jag aldrig tagit på mig arbetet med att driva egen verksamhet om jag skulle haft det sämre än jag har det som anställd... ganska logisk matematik... :rolleyes:

En hantverkare som tar en timpeng, som efter omkostnader inte ens räcker till en avtalsenlig lön, är antingen oduglig, lurad eller myglar...

joflopp skrev:
Nope. Egenavgifterna ingår i den uträkningen.

280 ink moms ger 224 exkl moms.
För enkelhetens skull leker vi med tanken att alla verktyg är betalda och inga vita utgifter finns för denna mångsysslare.
På 224 kr som anses vara vinst gör man ett generellt avdrag om 25% för egenavgifterna. Det innebär att det är på 168 kr som skatten ska beräknas.
Egenavgifterna på 29,71% och en komunalskatt på 32% ger 138,50 i vita pengar. I mitt förra inlägg gjorde jag en förenklad beräkning som diffade med 2,50.

Det här gäller alltså för en enskild firma där man inte är anställd, precis som jag skrev i mitt första inlägg. Vill man vara noga med att ta med utgifterna får man inte glömma att de görs innan skatten dras.
Kan ju nog tycka att det är väldigt väsentligt att ta med omkostnaderna när man gör en beräkning på ifall 224:- /h är en rimlig timpeng... :surprised:

Det är ju faktiskt Då man märker att det inte finns någon rimlighet i den timpengen om man ska kunna sköta ett seriöst företag.

(Med oseriös menar jag inte att kunskapen saknas till att utföra ett seriöst arbete.)

Redigerat:
Som jag sa i mitt första inlägg: Inte för att man kanske klarar sig på det...
Vad jag ville komma åt var att ALLA skatter, inklusive egenavgifterna var medräknade. :)

Det finns hantverkare som har enorma utlägg och det finns de som knappt har några utgifter alls. Jag gissar att mångkonstnären det handlar om har minimala utgifter sett till en större firma med bilar, lokaler etc.

Freddy: Nej det har jag inte, talade bara om vad jag kan och har gjort

Och jag har inget polskt blod i ådrorna, bara finskt och svenskt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.