2 949 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Vad bör man skriva in i ett avtal
Ja, då hörnen kommer att röra på sig om det är träbjälklag och då skulle en hårdfog spricka, därför man sätter silikon där. Om det är betongväggar kan man skippa silikonet men då krävs det att man skär plattorna snyggt i hörnen. I golvvinkeln drar jag ALDRIG silikon, ser för jävligt ut efter ett tag då den drar till sig smuts och jag har aldrig varit med om att det har spruckit där.D Derbyboy skrev:
15 kvm kommer inte att räcka, räknade lite snabbt på det och det kommer att gå åt minst 17 kvm. Vad är måtten till vägghörnen från dörrkarm?D Derbyboy skrev:
Ok, ja i så fall så går det 11.5 platta runt om samt 8 st på höjden samt 2 stycken ovanför dörren vilket ger 11.5x8+2=94 och sedan tar vi bort fyra för fönstret så totalt 90 stycken då som vi tar gånger 0.18 vilket är 16.2 kvm och sedan vill man ha några plattor i reserv om någon platta är i sönder i paketen eller går i sönder under arbetets gång så 17kvm skulle jag haft hemma.D Derbyboy skrev:
Fast din plattsättare kanske kan trolla ihop det ändå
Nu vet jag inte riktigt var ditt fönster sitter i förhållande till höjd och placering men 15 kvm kommer aldrig att räcka enligt min mening. Ta ett snack med din plattsättare innan se vad han säger innan han sätter igång, drygt att vänta på plattorna om det är lång leveranstid.
Ja, det finns risk att man gör men nu är ju Norrvange rätt så skiftande i mönster och kulör så i så fall får man sprida ut dessa plattor bland övriga så kommer det nog inte att märkas.D Derbyboy skrev:
D Derbyboy skrev:Jag vet att min fråga va lite för generell. Jag har ganska bra koll på avtalsvillkoren i hantverkarformuläret.
Jag menar typ mer olika val som man kan göra vid plattsättning och tätskikt.
Jag tänkte skriva in att jag vill ha:
- Rakt förband
- Fog 2 m
- Fogföljd mellan golv och vägg
- Gerade avslut i fönstersmyg, inga lister
- rörmanchetter för samtliga genomföringar
- Hela plattor på vägg i dusch
fogföljd vägg och golv då bör du tänka på plattornas storlek och hur plattorna läggs, diagonalt eller rakt
-Branschregler såsom säker vatten samt BKR och materialets monteringsanvisningar ska följas
Men vad bör jag mer ta ställning till….
Liknande trådar
-
Unikt sågbord inspirerat av Festool mft system
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bortagming av färg och spackel
Byggnadsvård -
Höja från 10amp till 16 amp säkring - kostnad och arbetsbörda?
El -
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Hur borde jag regla för innertak?
Byggmaterial & Byggteknik