G gaidin skrev:
Oj! Det var länge sedan jag såg den typen av pommes. Gör man dom fortfarande alltså?
Hur gör man dom i en restaurang? Har man en skärmaskin som skär dom på det viset? Någon som vet?

Jag har bara sett dom i frysta påsar i mataffärerna och de brukar vara gjorda av någon form av potatismos.
Var dom goda?
De flesta restauranger gör inte sina egna Pommes utan köper in frysta
 
En smörgås med räkröra toppad med räkor, rom, dill och citronskivor på en blå tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 11 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Oj! Det var länge sedan jag såg den typen av pommes. Gör man dom fortfarande alltså?
Hur gör man dom i en restaurang? Har man en skärmaskin som skär dom på det viset? Någon som vet?

Jag har bara sett dom i frysta påsar i mataffärerna och de brukar vara gjorda av någon form av potatismos.
Var dom goda?
Sibylla har den typen av pommes enbart.. sedan typ 4-5 år "future fries" tror jag de kallar dem..

Själv föredrar jag andra varianter :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Besökte särbon på sjukhuset idag, maten var katastrof, och hon hoppades på nått roligare när det var lördag.
Maten serverades när jag var där, Fetaostpaj med spenat.
"Det här äter man möjligtvis till lunch, inte till lördagsmiddag, jag ville ha en grillad biff med pommes o bea"
Tror de eftersträvar att sluta med kött på sjukhus (vissa kan redan ha gjort det..). Spec rött kött går emot allt vad sjukvården står för typ.. (hjärt och kärlsjukdomar av olika de slag antar jag).

Jag var iaf väldigt glad över maten jag fick när jag låg inne. Otroligt varierande och den smakade (kors i taket).. de brukar vara lite "mesiga" med smak.. men då var det iaf smak på grejerna! Inga renodlade köttbitar då (även om kött fanns kvar i menyn.. i mer eller mindre utlblandade former).

Men det där skiljer otroligt mellan sjukhus/vårdhem osv (var de köper in maten och hur de lagt upp planen för mat..)

Paj låter som helgmat för mig hehe.. men helst lite vitlöksbröd till :p

Krya på särbon! 🌸 (o hoppas på bättre mat imorrn)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Grillad ryggbiff med lite sallad och köpebea.
 
  • Grillad ryggbiff med sallad och bearnaisesås på en tallrik, en kniv och en gaffel ligger bredvid på bordet med en färgglad bordstablett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 10 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Besökte särbon på sjukhuset idag, maten var katastrof, och hon hoppades på nått roligare när det var lördag.
Maten serverades när jag var där, Fetaostpaj med spenat.
"Det här äter man möjligtvis till lunch, inte till lördagsmiddag, jag ville ha en grillad biff med pommes o bea"
Trist. När jag låg på sjukhus i våras fick jag en hel meny att välja fritt från både till lunch och middag. Maten var 5 stjärnig . Fick även välja dryck, dock inte alkohol 😄.
Var på Karolinska
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Av erfarenhet så vet jag att det är otrolig skillnad på maten i vården i vårat landet. Man får arbeta med fantastiska råvaror och till 90% är allt tillagat från grunden..
Sen beror ju ALLT på kocken och hur den hanterar råvarorna. Vissa "ska bara få jobbet gjort" medan andra verkligen lägger Sen sin själ i maten.
Till skillnad från skolans värld så är maten i vården mycket bättre.

Sen skiljer det givetvis från kommun till kommun
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Till skillnad från skolans värld så är maten i vården mycket bättre.
Skiljer det inte även väldigt mellan olika skolor?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skiljer det inte även väldigt mellan olika skolor?
Jo. Så år det absolut men främsta problemet är kocken det beror på.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H
Ikväll blir det lite olika grillspett och en fetaost- &- melonsallad, känns passande i värmen. Då sonen är på besök och han gillar rött kött så blev lunchen att vi tog undan en liten bit av oxfilén som egentligen skulle till spetten och grovmalde denna för att göra råbiff.
Tartar med rått ägg, kapris, rödlök, rödbetor, ättiksgurka och senap på en papptallrik, tillsammans med en öl på ett bord med utsikt över en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
En grogg till fruktflugorna.
Räckte inte till husse idag 😂
 
  • Glas med en vätska och en sked, dekorerat med färgglada blommor, placerat på en duk med blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Mitt i all bilhelvete så måste man ju äta....
Green curry och tikka masala fick det bli.
Tallrik med ris och grön curry med kyckling, serverad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tallrik med ris, grön curry och tikka masala, fotad uppifrån på ett mörkt träbord. Två vattenglas i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
Räksmörgås på en tallrik med sallad och en citronbit, serverad på ett bord tillsammans med ett glas öl och en flaska cola i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
Och ikväll blev det kålpudding igen.
En tallrik med kålpudding, kokt potatis, inlagd gurka och brunsås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 11 till
  • Laddar…
R
Ensam hemma ikväll så det blev en varmmacka på hönökaka, äts i sängen kollandes på tv😬😉
 
  • Varmmacka på hönökaka med smält ost, cherrytomater och kryddor på en tallrik, ätandes i sängen framför tv med ben synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Andreas wagner och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.