1 096 752 läst · 14 390 svar
1097k läst
14,4k svar
Vad blir det för mat?
De flesta restauranger gör inte sina egna Pommes utan köper in frystaG gaidin skrev:Oj! Det var länge sedan jag såg den typen av pommes. Gör man dom fortfarande alltså?
Hur gör man dom i en restaurang? Har man en skärmaskin som skär dom på det viset? Någon som vet?
Jag har bara sett dom i frysta påsar i mataffärerna och de brukar vara gjorda av någon form av potatismos.
Var dom goda?
Sibylla har den typen av pommes enbart.. sedan typ 4-5 år "future fries" tror jag de kallar dem..G gaidin skrev:Oj! Det var länge sedan jag såg den typen av pommes. Gör man dom fortfarande alltså?
Hur gör man dom i en restaurang? Har man en skärmaskin som skär dom på det viset? Någon som vet?
Jag har bara sett dom i frysta påsar i mataffärerna och de brukar vara gjorda av någon form av potatismos.
Var dom goda?
Själv föredrar jag andra varianter
Tror de eftersträvar att sluta med kött på sjukhus (vissa kan redan ha gjort det..). Spec rött kött går emot allt vad sjukvården står för typ.. (hjärt och kärlsjukdomar av olika de slag antar jag).Isakare skrev:
Jag var iaf väldigt glad över maten jag fick när jag låg inne. Otroligt varierande och den smakade (kors i taket).. de brukar vara lite "mesiga" med smak.. men då var det iaf smak på grejerna! Inga renodlade köttbitar då (även om kött fanns kvar i menyn.. i mer eller mindre utlblandade former).
Men det där skiljer otroligt mellan sjukhus/vårdhem osv (var de köper in maten och hur de lagt upp planen för mat..)
Paj låter som helgmat för mig hehe.. men helst lite vitlöksbröd till
Krya på särbon! 🌸 (o hoppas på bättre mat imorrn)
Medlem
· Jämtland
· 113 inlägg
Trist. När jag låg på sjukhus i våras fick jag en hel meny att välja fritt från både till lunch och middag. Maten var 5 stjärnig . Fick även välja dryck, dock inte alkohol 😄.Isakare skrev:
Var på Karolinska
Av erfarenhet så vet jag att det är otrolig skillnad på maten i vården i vårat landet. Man får arbeta med fantastiska råvaror och till 90% är allt tillagat från grunden..
Sen beror ju ALLT på kocken och hur den hanterar råvarorna. Vissa "ska bara få jobbet gjort" medan andra verkligen lägger Sen sin själ i maten.
Till skillnad från skolans värld så är maten i vården mycket bättre.
Sen skiljer det givetvis från kommun till kommun
Sen beror ju ALLT på kocken och hur den hanterar råvarorna. Vissa "ska bara få jobbet gjort" medan andra verkligen lägger Sen sin själ i maten.
Till skillnad från skolans värld så är maten i vården mycket bättre.
Sen skiljer det givetvis från kommun till kommun
Ikväll blir det lite olika grillspett och en fetaost- &- melonsallad, känns passande i värmen. Då sonen är på besök och han gillar rött kött så blev lunchen att vi tog undan en liten bit av oxfilén som egentligen skulle till spetten och grovmalde denna för att göra råbiff.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder