H husdrommaren skrev:
Enkel och smidig lunch, fläskpannkaka. Några extra ägg i för att trolla bort den lite tråkiga smaken av gf-mjöl.

[bild]
Har det bismak?
 
K Kjell_G skrev:
Stötte på fenomenet ”falsk fläskfilé ” och blev tydligen så uppslukad att jag glömde fotografera!
Kryddad nötfärs i rulle som skars i 1 cm tjocka skivor efter att den legat i frysen några timmar. Fick stekyta och över i form som fylldes på med svamp, sivripaprika och cf/grädde/soja. Pressad potatis, kokta morötter och inlagd gurka. Vips tillbaka i tiden.
Det blev en omgång över så bild kommer…
Aromatkryddad färs?

Vi åt det i våras och alla tyckte det var riktigt gott. 👌
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Stämmer bra! Själv hade jag inte Aromat utan tog svartpeppar o salt. Kanske får testa med Aromat, vet bara inte mängden?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Stämmer bra! Själv hade jag inte Aromat utan tog svartpeppar o salt. Kanske får testa med Aromat, vet bara inte mängden?
Denna var det frun lagade.
https://www.jennysmatblogg.nu/2013/01/02/falsk-flaskfile/
Recept på falsk fläskfilé inklusive ingredienser och instruktioner från Jennys Matblogg, med en reklam för verktyg och byggmaterial ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Har det bismak?
Ja, svårt att beskriva den men en liten bitter ton är det i den. Framförallt de som vanligtvis äter gluten märker det.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Denna var det frun lagade.
[länk]
[bild]
Vad gör det till "falsk fläskfilé" ? 😳🤔
Rimligen borde det bara vara fläskfärs.. om jag ska ha nån hans att fatta...

Receptet isig låter skitgott hehe (älskar allt med köttfärs typ).

Men fläskfilé???
 
H husdrommaren skrev:
Ja, svårt att beskriva den men en liten bitter ton är det i den. Framförallt de som vanligtvis äter gluten märker det.
Märks det även på pizzabottnar/bröd osv... (om man nu brukar märka bismaken) ? eller är det specifikt när man använder mjölet lite som du nu.. till typ pannkaka..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Denna var det frun lagade.
[länk]
[bild]
Nästan exakt, blandfärs utbytt mot nötfärs. Antagligen därför det blev lite torrt, annars jättegod blandning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Inte för idag, men skall avnjutas snart. Jag importerade en dansk ost som jag inte sett förut, Gamle Ole's Far ekstra ekstra lagret. Lite orolig för att öppna den måste jag erkänna... Men är man torsk på dansk ost så är man.

/Höghus

Förpackning av den danska osten "Gamle Ole's Far", ekstra ekstra lagret, från Coop. Den väger 0,612 kg och har bäst-före datum 12.06.2024 och 04.09.2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 6 till
  • Laddar…
" Huk er i bänka...!"
 
  • Gilla
  • Haha
Oskick och 4 till
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Märks det även på pizzabottnar/bröd osv... (om man nu brukar märka bismaken) ? eller är det specifikt när man använder mjölet lite som du nu.. till typ pannkaka..
Vi tycker att ju renare smaker desto mer märks det. Beställer jag tex en kebabpizza med star sås och gärna lök, sallad mm på så delar min familj gärna med mig men tex en gfpasta carbonara, den får jag behålla för mig själv.
 
Höghus Höghus skrev:
Inte för idag, men skall avnjutas snart. Jag importerade en dansk ost som jag inte sett förut, Gamle Ole's Far ekstra ekstra lagret. Lite orolig för att öppna den måste jag erkänna... Men är man torsk på dansk ost så är man.

/Höghus

[bild]
Godaste osten. En annan har ju tur att jobba bara ngr hundra meter från falbygdens ost och där finns det alltid gamle ole, havarti mm så man passar på när plasten är som en sutströmingsburk och det är utgående datum 😅🥰
 
  • Älska
Höghus
  • Laddar…
Hemgjorda nuggets, med pankobrödsmulor. Lite väl stora dock, mer som biffar.

Hemgjorda kycklingnuggets med pankobrödsmulor, upplagda på en blå tallrik på ugnsgallret. Kanske lite stora, mer som biffar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Godaste osten. En annan har ju tur att jobba bara ngr hundra meter från falbygdens ost och där finns det alltid gamle ole, havarti mm så man passar på när plasten är som en sutströmingsburk och det är utgående datum 😅🥰
Jag fick faktiskt en tysk ost en gång i en jullåda med mat som jag inte klarade av. Den luktade så otroligt mycket, och smakade som den luktade, till skillnad från danska ostar. Minns inte vad den hette, borde nog lagt det på minnet.

/Höghus
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Maria T
Höghus Höghus skrev:
Inte för idag, men skall avnjutas snart. Jag importerade en dansk ost som jag inte sett förut, Gamle Ole's Far ekstra ekstra lagret. Lite orolig för att öppna den måste jag erkänna... Men är man torsk på dansk ost så är man.

/Höghus

[bild]
Det var typ en sån som fick åka på takräcket från Odense till Stockholm.
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.