FredrikR FredrikR skrev:
Hemlagad chili con carne, frun envisas med ris till och till min glädje hade hon råkat koka för lite så jag tog "pliktroget" en liten klick ris så det skulle räcka till alla. 😇
Surdegsbaguett och ett glas rött till.
Har du något recept att dela med dig?…jag blev Chili con carne-ansvarig i husvagnen på Skogsröjet. 🤘

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Har du något recept att dela med dig?…jag blev Chili con carne-ansvarig i husvagnen på Skogsröjet. 🤘
Tyvärr inte, frun är chili ansvarig, och jag är övertygad om hon freestylar eftersom smak och hetta varierar.
Fick onda ögat ikväll när jag, utan att provsmakat, skvätte på lite tabasco. 😚

• Haha
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Roga1337 Roga1337 skrev:
Jag brukar höfta lite beroende på vilken typ av passerade tomater och bönor som finns hemma, men brukar utgå från 0,8-1 kg köttfärs, en stor/två mindre gula lökar, någon paprika, tre "tetror" passerade tomater (gärna med vitlök eller chili), tre "tetror" bönor - kan gärna vara tre olika men en måste vara stora vita bönor.
Eventuellt tomatpuré, annars bara buljongtärning eller Bong touch of taste. Kryddar enbart med salt, peppar och Sambal Oelek. Alltid godare när den värms på dagen efter.

• Gilla
  • Älska
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Slafsigt upplägg

• Två middagstallrikar med stekt kött, kål, cocktailtomater, majonnäs, nötter, bacon på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Slafsigt upplägg
Jag är slafsig... :D

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Idag blev det KFC ute (sen lunch) och så äggmacka (nybakat/bageribakat bröd) till kvällsmat :)

• Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Maria T
S sblixten skrev:
Slafsigt upplägg
Grillad spetskål 😍

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Jag brukar höfta lite beroende på vilken typ av passerade tomater och bönor som finns hemma, men brukar utgå från 0,8-1 kg köttfärs, en stor/två mindre gula lökar, någon paprika, tre "tetror" passerade tomater (gärna med vitlök eller chili), tre "tetror" bönor - kan gärna vara tre olika men en måste vara stora vita bönor.
Eventuellt tomatpuré, annars bara buljongtärning eller Bong touch of taste. Kryddar enbart med salt, peppar och Sambal Oelek. Alltid godare när den värms på dagen efter.
Men vart har du kryddorna ? Bong och sambal är väl knappt kryddor. Smakar knappt något.
Hade jag kryddat hade det varit en halv vitlök, några Chipotle, kanske lite habanero.

Maria T
GoC GoC skrev:
Men vart har du kryddorna ? Bong och sambal är väl knappt kryddor. Smakar knappt något.
Hade jag kryddat hade det varit en halv vitlök, några Chipotle, kanske lite habanero.
Vitlök och chili i de krossade tomaterna, tycker oftast det räcker men visst händer att jag har i extra vitlök. Tycker det ska smaka av köttfärs och lök, inte bara vara starkt.

Maria T Maria T skrev:
Vitlök och chili i de krossade tomaterna, tycker oftast det räcker men visst händer att jag har i extra vitlök. Tycker det ska smaka av köttfärs och lök, inte bara vara starkt.
Är så klart en smaksak. Men för mig blir det mer köttfärssås med bönor 😉
Gäller att lära sig laga och äta stark mat, fort gjort att det bara blir starkt. Men skall balanseras med socker, salt, umami och lite syra. Och så klart vänja sig vid styrkan i maten.
Har tipsat tidigare om denna Chillipastan
Den är rejält stark, men väldigt god, så man måste iaktta försiktighet med den.
Men den förhöjer smaken i många rätter. Skulle gissa på att en tesked motsvarar en hel burk Sambal Olek. Så har man i en hel tesked i en maträtt, tja då blir det riktigt rejält starkt så man ångrar sig efteråt. En knivsudd eller möjligen en halv tesked är lagom dosering.
Första gången jag köpt denna så skulle jag laga räkor i vitlök och chili. Kan konstatera att en matsked i en het stekpanna ledde till att vi måste utrymma huset
Burk med thailändsk chilipasta, rostade chiliflakes och olja, rosa lock, köksmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
🤣😂

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
nino och 3 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Då måste du ätit gamla burrator..eller så har du svårt för en krämigare inner konsistens.
Smakar ju meh. Och nej, Stockholms krögare serverar inte gammal burrata.

Maria T
GoC GoC skrev:
Är så klart en smaksak. Men för mig blir det mer köttfärssås med bönor 😉
Gäller att lära sig laga och äta stark mat, fort gjort att det bara blir starkt. Men skall balanseras med socker, salt, umami och lite syra. Och så klart vänja sig vid styrkan i maten.
Har tipsat tidigare om denna Chillipastan
Den är rejält stark, men väldigt god, så man måste iaktta försiktighet med den.
Men den förhöjer smaken i många rätter. Skulle gissa på att en tesked motsvarar en hel burk Sambal Olek. Så har man i en hel tesked i en maträtt, tja då blir det riktigt rejält starkt så man ångrar sig efteråt. En knivsudd eller möjligen en halv tesked är lagom dosering.
Första gången jag köpt denna så skulle jag laga räkor i vitlök och chili. Kan konstatera att en matsked i en het stekpanna ledde till att vi måste utrymma huset
[bild]🤣😂
Den där ser potent ut, ja. Får kolla om Thaibutiken här nära har den. Sen är det alltid gott med bacon eller en kryddstark korv i chilin också.

Maria T Maria T skrev:
Den där ser potent ut, ja. Får kolla om Thaibutiken här nära har den. Sen är det alltid gott med bacon eller en kryddstark korv i chilin också.
Ja den är potent, thailändskan i butiken log och sa att ”ja den är stark” när jag köpte den och påpekade att den är stark och god.

Roga1337 Roga1337 skrev:
Den här är ruggigt god:

Arnold's "Old Leatherthroat" Chili Con Carne​

Recipe from the book "The Chili Lover's Handbook,"
by Jack Arnold, published by Jack Arnold and Assoiates, 1977.

"I have been a chili lover ever since boyhood. I didn't know then why I loved chili - I just did . . . Now that I know more about chili, I realize how lucky I was to get hooked on it early in life."
- by Jack Arnold

3 pounds lean ground beef
2 pounds lean round steak (or flank steak), diced into 1/2-inch cubes
5 tablespoons oil (rendered from suet)
2 cups onions, finely chopped
4 cloves garlic, finely minced
6 to 8 tablespoons pure chili powder
2 tablespoons oregano
2 teaspoons ground cumin
1 heaping teaspoon crushed red peppers
1 teaspoon monosodium glutamate (Accent)
1 can (10 1/2 oz.) condensed beef broth
2 cans (15 oz.) tomato sauce
1 can (12 oz.) tomato paste
1 tablespoon salt
1 heaping teaspoon black pepper
1 or 2 tablespoons yellow cornmeal or masa flour (optional)
1 pound small dry red kidney (optional pinto beans)
8 ounces of beer as thinner when needed
Soak washed beans overnight in 1 1/2 quarts water with a pinch of salt. Cook slowly next day, 2 to 3 hours, until tender. Add water if they cook down.
Heat oil in large heavy iron pot - add onions, simmer 30 minutes until golden. Add meat gradually, searing and turning constantly until meat starts to brown. Add garlic, beef broth, tomato sauce and paste - stir well until blended. Slowly add chili powder and other seasonings - stir and mix very thoroughly. Cover. Cook at lowest heat for 3 to 4 hours. Add cooked beans, stir well and let cool. "Age" for 12 hours - then reheat and serve. Freezes remarkably.
Variations: When serving add tablespoonful of finely chopped raw onions, or tablespoonful grated Monterey Jack Cheese to each bowl, or both.
Yields about 1 gallon.
Serves 8 to 10

• Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja den är potent, thailändskan i butiken log och sa att ”ja den är stark” när jag köpte den och påpekade att den är stark och god.
Alla thailändare är inte inne på det heta området har jag lärt mig! När vi flyttade hit och började odla chili så dök det upp några thailändare som sålde mat här i närheten.. jag tyckte det var spännande och gav dem några av våra hetare chilis (för personligt bruk).. jag skrev såklart ut vilka det var och typ hur starka man kunde förvänta sig att just de sorterna skulle bli (inga CR direkt). Vi/jag blev föreviga stämplad som den där galna tanten med starka chilis.. haha

Frågade om hon ville ha fler.. men hon sa bara att de hade flera kvar av de jag gav sist.. det gick inte åt så mycket när man gjorde nått.. :)

(önskar jag mindes vilka det var, men det var liksom lite blandat.. inkl några habanero)

Bra sätt att bli ihågkommen på :p

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.