Magnus Filip skrev:
Har varit på jobb i Falun.
Banken är en höjdare, har varit där 3 ggr, 1 gång på julbord. Det är i en källare och ser inte så speciellt ut, maten var fantastisk.


Borlänge är en riktig håla som gud har glömt (sorry alla ni där) Men i Borlänge finns en kines som är världskänd i hela stan. Han har en jättebra kina- restaurang. Kommer inte ihåg vad den heter. Det var rätt länge sen bara. Vet ej om han är kvar.
Golfen Palace, med tillhörande Golden Beer.
Drivs av Billy Tang, känd från Filip och Fredriks dokumentär Trevligt Folk, om Somalia bandy.
 
j.f.s
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst var det någon från Borlänge här?
Vi ska dit och åka skidor. Funderar på att boka bord på denna, är den bra?

[länk]
Banken är bra. Basta ok. Dala-Sushi i Borlänge är riktigt bra. (y) Blackstone kan du skippa. Om du gillar Brödernas så finns det en sådan i Borlänge också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om jag minns rätt finns det två kina/thai-restauranger på stan, vi brukade gå på den ena, Coco-thai(?).

Haganäs ute i Ornäs var fint, men vet inte hur det är nu, tidigare drevs det av SSAB :)
Haganäs drivs i privat regi numer, tror det är samma ägare som Domnarvsgården, alltså pappan till ledarinnan av sprint världscupen:
Resultattavla från skidvärldscupen som visar placeringar och poäng för skidåkare från olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bjöds på julbord där i fjol. :ok:
 
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Haganäs drivs i privat regi numer, tror det är samma ägare som Domnarvsgården, alltså pappan till ledarinnan av sprint världscupen:
[bild]

Vi bjöds på julbord där i fjol. :ok:
Aha (y) Blivit några middagar även där när jag pluggade och var på SSAB :ok:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Som man äter får man diska. Kanske skulle smaka gott med lite självransakan;)
Men annars på mat i blge med omnejd så vill jag slå ett kraftfullt slag för Kulinariet i st. Skedvi. (De med St Skedvi-brödet) Och då speciellt deras burgare med egen pommes och hemmagjord dip på bl.a svart vitlök och champagnevinäger.
Alt. Murboannas ostar. (Nästan i skidbacken och har egen restaurang). Har dessvärre inte varit där själv men det ska inte dröja så länge med ett besök.
Bor på "rätt sida stan" för Kulinariet, men får erkänna att jag ALDRIG tagit mig dit.. passerade på cykel åtskilliga gånger i somras, har bara hört gott om det.
Finns ett vedugnsbageri strax utanför Skedvi (Skä:vä) som har mycket gott i hyllorna.
Appropå namn på byar, ett stenkast från Koppslahyttan och Romme Alpin hittar man Sellnäs med en mycket trevlig Ica butik som är duktiga på att locka folk från hela kommunen, därefter kommer man till Spraxkya, som uttalas som alla förstår, Spracha. :oops: Via Spraxkya kommer man till Murboannas som är värt ett besök. Fika, mat och goda ostar. :love:
useless useless skrev:
Jag rekommenderar Sibylla i Hofors när ni passerar.
Passera Hofors känns lite som Grängesberg, Säter, Guldsmedshyttan..:cry:

Ikväll skulle det bli stekt Falukorv och stuvade makaroner, hittade 2 förpackningar snabbmakaroner i skåpet så det slutade med spagetti till, dock ostuvad.:rolleyes:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Men för H-vete @Magnus Filip och @Maskintok :mad:.

Det är självklart ok med något eller några OT inlägg då och då men inte när majoriteten av inlägg i tråden är det av två användare. Jag är intresserad av vad folk käkar till lunch i den här tråden - INTE inlägg som hör hemma i humorhörnan tex.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Men för H-vete @Magnus Filip och @Maskintok :mad:.

Det är självklart ok med något eller några OT inlägg då och då men inte när majoriteten av inlägg i tråden är det av två användare. Jag är intresserad av vad folk käkar till lunch i den här tråden - INTE inlägg som hör hemma i humorhörnan tex.
Jaså?
ett inlägg av mig här idag... trots att jag är TS och du går i taket... fundera lite över det..
vad andra gjort i frågan om säg 2 sidor om en sushi eller liknande... Ja vem bryr sig..

Nä detta är inte okej..
Det har du helt rätt i..
tråden borde bli låst..
Jag ska ta och skriva till admin över detta.
Tack för tipset.

Eller så är det bara att skapa en egen lunch tråd..
Jag har varit väldigt snäll med OT och ditt inlägg är ett sådant och även det folk äter till lunch..

Men egentligen är inte restauranger och hak något som har i tråden att göra...

tänk på att DU är användare av tråden inte TS, det är jag..
Så jag har skapat tråden och styr dess riktning.
Vill jag skämta i den tråd jag skapat så gör jag det.. vill du inte läsa detta, ja det finns alltid möjlighet att skapa egen tråd...
 
Redigerat:
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Men för H-vete @Magnus Filip och @Maskintok :mad:.

Det är självklart ok med något eller några OT inlägg då och då men inte när majoriteten av inlägg i tråden är det av två användare. Jag är intresserad av vad folk käkar till lunch i den här tråden - INTE inlägg som hör hemma i humorhörnan tex.
Så länge folk gillar mina inlägg... det är fler än tvärt om. Räkna dom!
Humor behöver alla ha, även du!

Ofta när de inte gillar är de sura för att de har fel, eller gillar de inte konstruktiv kritik, så funkar internet och många. Håller på att blir mer regel än undantag i samhället tycker jag. Internets och social isolerings fel? Eller bara gilla läget?

Iaf käkade vi Fylld paprika till middag. Det var gott och lite skojigt. Borde prövat inte bara röd paprika, utan fler färger. De har ganska stor skillnad i smak.
Sedan hade vi köpt semmelbullar. Vi kokade och skalade mandel, malde den fint, gjorde fyllningen, grädde, värmde mjölk. I USA skulle vi förklara vad semlor med mjölk var. En amerikan flikade snabbt in och förklarade i detalj vad det var och avslutade med ...and then you eat it like a dog.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
En kollega lärde mig ett svenskt-finskt semmeltips.

Gröp ut bullen och rör i smulorna i Memma. Lägg i hålet. Hacka lite färsk apelsin ovanpå.
Sedan grädde och lock som vanligt.
Supergott tyckte jag, men andra gillade inte.

När jag var liten i Sverige och när jag bodde i USA. Både i Sverige och på svenskklubben i USA åt vi alla semlan med varm mjölk och kanel sprinklad på mjölken. Min släktingar har berättat att "alla" åt så förr.

Men idag verkar det vara tvärt om? De flesta äter den helt torr.

Krångligt värma mjölk?

Var efter jag handlat på Cederleufs konditori med min fru och käkade med varm mjölk, de kunde fixa "hetvägg" De trodde det berodde på att folk inte orkar värma mjölken, därför har det övergått till en vana att äta helt torr (eller ovana)
Att blöta upp gammalt och torrt vetebröd i mjölk var ganska vanligt förr men nuförtiden när brödet oftast är färskt kan man äta sin semla på det korrekta sättet, utan att låta den ligga i en skål mjölk ;)

Egentligen ska man skilja på Semla och Hetvägg, anser jag och många andra. Semlan äts som den är och Hetväggen med mjölk.

Själva bullen med mandelmassa och grädde må vara densamma utan det är ätandet och hur den serveras som skiljer Semla och Hetvägg åt, inte att någon inte orkar värma mjölk.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför blir det alltid såhär på byggahus, massor med tomtar som ska metadiskutera?
Kanske för att Du väldigt ofta är ena parten och bidragsgivare till metadiskussionen ... :thinking: ;)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
mojjen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske för att Du väldigt ofta är ena parten och bidragsgivare till metadiskussionen ... :thinking: ;)
Haha, nej :)
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, nej :)
se så baloo.. ;)
var nöjd för vet du va en björntjänst gör ju ingen gla.. glöm bort sorger och besvär..

Men för fa-ann som uggla brukar låta..
:crysmile:
det är lillördag :cool:
släpp det där och njut... ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är intresserad av vad folk käkar till lunch i den här tråden
Du är allt lite märklig du. Jag läser här på grund av mitt brinnande intresse för vad folk äter till middag.

mexitegel mexitegel skrev:
INTE inlägg som hör hemma i humorhörnan tex.
Oooops... :oops::oops::p
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Att blöta upp gammalt och torrt vetebröd i mjölk var ganska vanligt förr men nuförtiden när brödet oftast är färskt kan man äta sin semla på det korrekta sättet, utan att låta den ligga i en skål mjölk ;)

Egentligen ska man skilja på Semla och Hetvägg, anser jag och många andra. Semlan äts som den är och Hetväggen med mjölk.

Själva bullen med mandelmassa och grädde må vara densamma utan det är ätandet och hur den serveras som skiljer Semla och Hetvägg åt, inte att någon inte orkar värma mjölk.
Skall du hålla linjen äter du bara färsk mat antar jag? För det finns det gott om i affärerna numera.
Antagligen äter du inte fil, yoghurt, ost, inlagd sill, rökt skinka, surkål, keso, skorpor, pasta från torkad råvara, russin m.m.. För liksom att torka bröd för att det skall hålla (knäckebröd!) är dessa alla gamla konserveringsmetoder.
 
Magnus Filip skrev:
Skall du hålla linjen äter du bara färsk mat antar jag? För det finns det gott om i affärerna numera.
Antagligen äter du inte fil, yoghurt, ost, inlagd sill, rökt skinka, surkål, keso, skorpor, pasta från torkad råvara, russin m.m.. För liksom att torka bröd för att det skall hålla (knäckebröd!) är dessa alla gamla konserveringsmetoder.
Nej det skrev han väl inte?
Förr gjorde man så, förmodligen därifrån hetvägg kommer men det funkar fint med färskt bröd ocnså
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.