A
apropå sushi..

En blind man gick på stadens torg.
Det var marknad och många stånd.

Så satt det på en bänk några kvinnor och fnittrade..

mannen hörde detta och närmade sig vad han trodde var bänken, men det var egentligen ett fiskstånd..

mannen sa med sin ljuvaste röst men ändå lite glatt.

- hejsan flickor, vår i luften idag tror jag minsann ;):crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
apropå sushi..

En blind man gick på stadens torg.
Det var marknad och många stånd.

Så satt det på en bänk några kvinnor och fnittrade..

mannen hörde detta och närmade sig vad han trodde var bänken, men det var egentligen ett fiskstånd..

mannen sa med sin ljuvaste röst men ändå lite glatt.

- hejsan flickor, vår i luften idag tror jag minsann ;):crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

:crysmile::crysmile::crysmile:
A blind man passed by a fishstand. He said hello g_ _ _ s, how are you today?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Magnus Filip skrev:
A blind man passed by a fishstand. He said hello g_ _ _ s, how are you today?
Nej... skämtet blir för kort.. :crysmile:
det är inte svenskt;):crysmile::crysmile:
 
P
Magnus Filip skrev:
Den där gröna smörjan som man geggar in i soja som serveras i Sverige är inte wasabi, det är pepparrot blandat med senapspulver. Lurendrejeri alltså. Vad säger Livsmedelsverket?
Det finns även riktig wasabi att köpa i Sverige, men kanske inte på ICA.
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst var det någon från Borlänge här?
Vi ska dit och åka skidor. Funderar på att boka bord på denna, är den bra?

[länk]
Syster pluggade i Falun, har för mig hon pratat gott om Banken :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
En f.d. kollega till mig åt alltid semla med Guinness istället för mjölk. Till andra kollegors fascination, eller möjligen fasa.
Intressant, Guinness är jag inte säker på är bästa valet dock. Funderar på om jag ska testa med en Belgisk quad. Fungerar ju underbart till andra sötsaker.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Angående sushi. Det var vanligt i USA långt innan svenskar visste vad det var. Det kallas även maki där.

Tyvärr han som käkade lunch idag har inte ätit sushi, sorry!

Så jag slog upp i NE.
Sushi och maki är olika ord för samma sak, smaksatt ris alltså. Behöver inte ha med fisk att göra, valfritt.

Nigiri - oval boll av ris + rå fisk ovanpå med wasabi mellan

Nori- ark av alger

Maki/sushi - nori rullat över ris med fyllning i, fyllningen behöver inte vara fisk.


chirashi - samma som sushi, fast tillbehören ligger istället löst ovanpå ris i en liten skål, och utan nori oftast.

Temaki - samma som sushi/maki skillnaden att nori är rullat till en strut

Sashimi - rå fisk bara, ev. med krydda/lite kall sås ofta med vinäger i

Wasabi - en speciell rotfrukt som man river och har till.
Den där gröna smörjan som man geggar in i soja som serveras i Sverige är inte wasabi, det är pepparrot blandat med senapspulver. Lurendrejeri alltså. Vad säger Livsmedelsverket?
Jag var i Tokyo som barn på 80 talet och åt sushi så vi svenskar har nog ätit sushi långt före er barbarer. Som sagt ingick maki och nigiri i menyn men fotade inte dessa.

Varför blir det alltid såhär på byggahus, massor med tomtar som ska metadiskutera?
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Syster pluggade i Falun, har för mig hon pratat gott om Banken :)
Har varit på jobb i Falun.
Banken är en höjdare, har varit där 3 ggr, 1 gång på julbord. Det är i en källare och ser inte så speciellt ut, maten var fantastisk.


Borlänge är en riktig håla som gud har glömt (sorry alla ni där) Men i Borlänge finns en kines som är världskänd i hela stan. Han har en jättebra kina- restaurang. Kommer inte ihåg vad den heter. Det var rätt länge sen bara. Vet ej om han är kvar.
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var i Tokyo som barn på 80 talet och åt sushi så vi svenskar har nog ätit sushi långt före er barbarer. Som sagt ingick maki och nigiri i menyn men fotade inte dessa.

Varför blir det alltid såhär på byggahus, massor med tomtar som ska metadiskutera?
Som man äter får man diska. Kanske skulle smaka gott med lite självransakan;)
Men annars på mat i blge med omnejd så vill jag slå ett kraftfullt slag för Kulinariet i st. Skedvi. (De med St Skedvi-brödet) Och då speciellt deras burgare med egen pommes och hemmagjord dip på bl.a svart vitlök och champagnevinäger.
Alt. Murboannas ostar. (Nästan i skidbacken och har egen restaurang). Har dessvärre inte varit där själv men det ska inte dröja så länge med ett besök.
 
  • Älska
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var i Tokyo som barn på 80 talet och åt sushi så vi svenskar har nog ätit sushi långt före er barbarer. Som sagt ingick maki och nigiri i menyn men fotade inte dessa.

Varför blir det alltid såhär på byggahus, massor med tomtar som ska metadiskutera?
Diskussion om diskussionen blir det, antagligen för du trodde du käkat sushi. Förvånandsvärt för jag trodde att alla i Sverige visste vad sushi var för något. Men jag hade fel faktiskt.
Kanske inte så vanligt ändå?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
richardtenggren
Magnus Filip skrev:
Har varit på jobb i Falun.
Banken är en höjdare, har varit där 3 ggr, 1 gång på julbord. Det är i en källare och ser inte så speciellt ut, maten var fantastisk.
Borlänge är en riktig håla som gud har glömt (sorry alla ni där) Men i Borlänge finns en kines som är världskänd i hela stan. Han har en jättebra kina- restaurang. Kommer inte ihåg vad den heter. Det var rätt länge sen bara. Vet ej om han är kvar.
Om jag minns rätt finns det två kina/thai-restauranger på stan, vi brukade gå på den ena, Coco-thai(?).

Haganäs ute i Ornäs var fint, men vet inte hur det är nu, tidigare drevs det av SSAB :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Diskussion om diskussionen blir det, antagligen för du trodde du käkat sushi. Förvånandsvärt för jag trodde att alla i Sverige visste vad sushi var för något. Men jag hade fel faktiskt.
Kanske inte så vanligt ändå?
Jag åt ju maki och nigiri din dumma jävel.
 
  • Gilla
  • Arg
john.h och 3 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag åt ju maki och nigiri din dumma jävel.
Jag vet inte varför... Men jag fick en tanke på djungelboken när jag läste detta.. :thinking:

Bagheera frågar baloo om när han knockat sina elever om de då minns vad han lärt dem.. ;)

kändes lite så här med en lite väl stor klapp i arslet på slutet...
:thinking:;)
 
  • Haha
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Monroes i Sandviken har bra burgare

Annars har du ju Lion Bar i Borlänge, plankstek för 99
Ink. stor stark!!
Har tyvärr inte dristat mig till att prova, utan bara lett inombords när jag gått förbi och sett skyltarna utanför. :cool:

Banken sägs vara bra, funnits länge. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ink. stor stark!!
Har tyvärr inte dristat mig till att prova, utan bara lett inombords när jag gått förbi och sett skyltarna utanför. :cool:

Banken sägs vara bra, funnits länge. (y)
Jag har varit där och ätit, har ätit sämre
Var på Lion Bar nere vid slussen (tror jag det var...) där hade jag inte ätit mot betalning ens :D
Hade precis öppnat för dagen och skorna fastnade i golvet av klibbig öl
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.