Fario Fario skrev:
Levergryta åt familjen ofta men de senaste fyra åren har vi glömt bort det.

Men idag gjorde en dotter lasagne. Vet inte vad som är i (döttrarna har börjat freestyla och ta vad de hittar i förråden) men morotsbitarna gjorde susen!

[bild]
Snyggt!
Både maten och fotot.
 
  • Älska
Fario
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
så sa en moster att kycklinglever är lika nyttigt och godare
Ja, det är ett bra tips till alla som har problem med att äta lever.
Smakar mycket mindre lever och är fortfarande tramsigt bra näringsmässigt.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Den där är hyfsad men ändå inte "the real thing". Har aldrig ätit bättre och godare ärtsoppa än den som serverades ute i skogen eller på regementet under militärtjänsten.

Överhuvudtaget hade det svenska försvaret fantastiskt god mat 1984-85. Rejäl husmanskost. Jag gick upp nästan tio kilo på några månader :D
Många åsikter hade jag under mina 227 dagar i Boden 10 år senare...
Men maten var bra, mycket bra, även i fält.

Här åts det idag, semi-traditionsenligt:
Tom tallrik med matrester, bestick och ölburk på ett bord efter måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:oops:
 
  • Gilla
Beretic och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Keiller Keiller skrev:
Den där är hyfsad men ändå inte "the real thing". Har aldrig ätit bättre och godare ärtsoppa än den som serverades ute i skogen eller på regementet under militärtjänsten.

Överhuvudtaget hade det svenska försvaret fantastiskt god mat 1984-85. Rejäl husmanskost. Jag gick upp nästan tio kilo på några månader :D
Jag brukar krydda på lite extra med rejält med timjan, salt och lite peppar.
Den godaste ärtsoppa jag ätit gjordes av charken i byn där jag växte upp. Varannan torsdag hade dom ärtsoppa och griljerat honungsfläsk. Och varannan grönkålssopoa och frikadeller.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Jag åt kålpudding idag. Inget bildbevis dock men det var j@vligt gott. En av mina favoriträtter.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Blev nånting vegetariskt för mig idag. Antar det kallas en ris pilaf då man steker riset tillsammans med lök, vitlök och andra kryddor innan man tillsätter vatten. Använde mig av medelhavskryddor, tomatpure, oregano, basilika, lite chili osv. det blev nog bra. Sen slängde jag i en påse med frusta grönsaker då det började bli färdigt. Lade också lite gurkmeija för färgens skull.

WyBhr4ml.jpg
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
A
Maria T Maria T skrev:
Vilken intressant kombination, och jag säger varken att det låter äckligt eller oätligt eftersom våra smakpreferenser är så olika. Jag kunde inte äta lever (som i grislever) som barn, mamma försökte maskera det med 80% köttfärs men jag kunde inte svälja det... så sa en moster att kycklinglever är lika nyttigt och godare, så mamma stuvade det och serverade med ris, och jag åt upp allt och ville ha mera! Toppenbetyg till min mamma som försökte göra nyttigt mat för en tanig tös som bara rände iväg på höjden (jag).
Lingon verkar ju funka till olika grytor och salt mat, rotmos har jag svårt för men det är toppen om barna gillar det, önskar det och får det!

Jag gillar den här tråden och uppskattar att se vad folk lagar och äter till middag, lunch, eller vad folk köper till lunch eller middag, det ger mig inspiration om rätter jag kanske glömt bort, rätter jag längtar efter, rätter jag drömmer om men aldrig skulle orka göra och rätter som den lokala pizzabagaren/sushileverantören gör mycket bättre så jag väljer att beställa.

God kväll och Skål! hälsar hon som äter icke-fotogeniska rester och dricker ett relativt billigt, men gott, spanskt rödvin till :heart:
Tack!
Barnen har bara fått riktig mat, rätter på en tallrik och vet knappt annat, vill de ska få med sig det i livet. Fördelen är att de äter precis allt, nästan. Praktiskt och bra. Hamburgare säger de är varma mackor och inte middag.
Deras kompisar äter knappt nåt hos oss. Inte ens köttbullar, för det smakade inte som Mamma Scans. Har ens aldrig köpt köttbullar, bara på restaurang. Fattar inte hur de barnen överlever? Chicken nuggets och spagetti med köttfärssås?


Rotmos, trixet är 50% potatismos i. Då uppskattar alla det.
Man kan göra mos på palsternacka också, även på sötpotatis. Bäst mos på mjölig potatis eller allra bäst på mandelpotatatis. Kul mos på blå kongo!
Aldrig maskin till mos för då blir det som klister, bara gaffel eller stomp. Aldrig mjölk i potatismos, man späder med kokvattnet och smör i om man vill.

Har jobbat på restaurang då och då när jag var i tonåren. Så en del fick man med sig. Hur man gör sås tex, en svår konst. Även steka och grilla kött är omöjligt att få det riktigt bra utan trixen.

Imorgon blir det pölsa med lingon.

Lördag fläskkorv.

Fredag någon färsk fisk. Lyxar till det på fredagen! När andra kör Tacos
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Rotmos, trixet är 50% potatismos i. Då uppskattar alla det.
Man kan göra mos på palsternacka också, även på sötpotatis. Bäst mos på mjölig potatis eller allra bäst på mandelpotatatis. Kul mos på blå kongo!
Aldrig maskin till mos för då blir det som klister, bara gaffel eller stomp.

Har jobbat på restaurang då och då när jag var i tonåren. Så en del fick man med sig. Hur man gör sås tex, en svår konst. Även steka och grilla kött är omöjligt att få det riktigt bra om man inte vet trixen.

Imorgon blir det pölsa med lingon.
Jag gör alltid mos i maskin, blir aldrig klister. Gäller att göra på rätt sätt bara :=)
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Jag gör alltid mos i maskin, blir aldrig klister. Gäller att göra på rätt sätt bara :=)
Testa utan.
 
Elvisp går bra. Stavmixer brukar klistra.
Och det blir gott med mjölk.
 
A
raveper raveper skrev:
Elvisp går bra. Stavmixer brukar klistra.
Och det blir gott med mjölk.
Testa utan
 
Har även stomp och press.
 
Och p mos.
 
A
raveper raveper skrev:
Har även stomp och press.
Bara press och inget annat är grymt bra, kallas rispotatis
 
R
Magnus Filip skrev:
Testa utan
Jag gör rätt mycket mos och har testat både med och utan elvisp. Föredrar personligen det fluffigare elvispade. Om du får klister "Testa att göra rätt".

Av vad jag läst här så verkar det mer som att det du personligen tycker om är "rätt" mer än att du verkar kunna något om mat. Din attityd är dock överlägsen som i alla frågor du har en åsikt i.

Jag önskar att tråden kunde återgå till att helt enkelt tala om vad man äter till middag istället för att försöka mästra varandra. Jag uppskattade den faktiskt en hel del tidigare, även om jag inte var aktiv i den.
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.