tommib
Det jag opponerar mig mot är din beskrivning av den ena som en enklare produkt. Den är just annorlunda, inte en enklare variant.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Den är just annorlunda, inte en enklare variant.
Men varför två varianter, kan man ju i så fall fråga sig?
Är t.ex. plast mer konsumentvänligt än metall?
Är t.ex. snabbkopplingar för komplicerat för att kunna säljas till konsument?
 
C cpalm skrev:
Men varför två varianter, kan man ju i så fall fråga sig?
Är t.ex. plast mer konsumentvänligt än metall?
Är t.ex. snabbkopplingar för komplicerat för att kunna säljas till konsument?
Snabbkopplingar är mer tidseffektivt i produktion/nyinstallation.

Tre snipp med skaltången, sen klick klick klick alla kablar på plats.

Inget byta verktyg till mejsel, inget skruvande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Snabbkopplingar är mer tidseffektivt i produktion/nyinstallation.
Men det är fan alltid strul med snabbkopplingen när något är trasigt efter 15 år. Svårt att få loss utan att lösa ut JFB trots att säkringen är bortkopplad eller så fastnar någon kardel. Så behöver man klippa av och skala nytt, men kabeln är för kort. Och så är man inte behörig att dra ny kabel. Så får man försöka demontera hela jävla skiten för att få loss kabeln till nytt uttag. Bara elektriker som tycker om dem och därför antar jag att skruvkoppling säljs i blisterpack på Bauhaus.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
C
S sjoelund skrev:
Bara elektriker som tycker om dem och därför antar jag att skruvkoppling säljs i blisterpack på Bauhaus.
Kontentan:
- Proffsen kräver snabbkoppling.
- Hempularna kräver skruvkoppling.
?

Har du någon liknande hypotes kring plast vs. metall?
 
S sjoelund skrev:
Så behöver man klippa av och skala nytt, men kabeln är för kort
Det får du skylla på wago, det är en konspiration mellan dom och elektriker med för korta kablar efter att man klippt bort dom max 20 mm som sitter i snabbkopplingen för att få sälja wago.
🤓
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du någon liknande hypotes kring plast vs. metall?
Har du någon bild på skillnaden? För de enda jag sett är bara att de kommer med/utan ram. De länkade Renova ovan har väl bara metall om man tar bort ramen? Men de visar ju inte bilder på den utan ramen så jag gissar väl bara... Mina Exxact är så (de jag fått i blister och påse)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S sjoelund skrev:
Har du någon bild på skillnaden?
Nä tyvärr. På produktbilderna visas alltid blisterpack-varianten med den medföljande ramen monterad så man inte ser "chassit". Därav att jag skall låta det vara osagt att det är en konsekvent skillnad. Det har som sagt påståtts tidigare här att det varit lite hipp som happ med plast- vs. metallchassi.

Men plastchassit syns på produktbilderna på 2-vägsuttagen där det till synes bara finns en variant (den med skruvanslutning):
Dubbelt eluttag med plastchassi och skruvanslutning monterat utan ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vs. t.ex. envägsuttaget med snabbanslutning:
Vägguttag med skruvanslutning, framifrån, i metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blisterpack uppfanns troligen av Salvequick eller cederoth, stora tillverkare av plåster, ivrigt påhejade och sponsrade av tandläkarnas intresseföreningar.
 
  • Haha
spikplanka
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä tyvärr. På produktbilderna visas alltid blisterpack-varianten med den medföljande ramen monterad så man inte ser "chassit". Därav att jag skall låta det vara osagt att det är en konsekvent skillnad. Det har som sagt påståtts tidigare här att det varit lite hipp som happ med plast- vs. metallchassi.

Men plastchassit syns på produktbilderna på 2-vägsuttagen där det till synes bara finns en variant (den med skruvanslutning):
[bild]

Vs. t.ex. envägsuttaget med snabbanslutning:
[bild]
Då är det nog mest för att dra ner priset. Tror privatpersoner också egentligen vill ha metall. Men kanske de tänkte att plast inte leder ström så det är säkrare/enklare om en hemmapulare råkar gå en kardel som sprötar ut och når chassit?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.