A atomlab skrev:
Vad in i! Vart bor du?
Trosa Kommun
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vi har 84,28 kr
Samma avgift för mätare och dagvatten dock, så jag misstänker att det kan vara samma kommun. :)
Hahaha. Yes du misstänker rätt. Samma kommun, bor i VHD

Men det är helt sjukt vad dom höjt. Kollade förra årets fakturor innan sommaren och det va MYCKE lägre. Enligt nån faktura jag kollade har dom höjt typ med 140% på ca 1år.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Förbrukningsavgift 4830kr per år, ingen mätning på vattenförbrukning. Totalt Vatten och avlopp 11000kr per år.

Haninge,
Tot ca 12000/år

Förbrukning kbm à 37,01 kr
Fast avgift 1 445,76 kr / år
Bostadsenhetsavgift 321,27 kr / år
Dagvattenavgift gata 256,38 kr / år
Dagvattenavgift fastighet 393,62 kr / år

Turbo-Danne Turbo-Danne skrev:
Trosa Kommun
Men det är helt sjukt vad dom höjt. Kollade förra årets fakturor innan sommaren och det va MYCKE lägre. Enligt nån faktura jag kollade har dom höjt typ med 140% på ca 1år.
Ja, såg någon rapportering om att de höjt mest i hela landet i och med den senaste höjningen.
(Det har väl varit 3 höjningar under året om jag minns rätt)

I samband med att vi borrade för bergvärme övervägde jag om man även skulle borra ett hål till för dricksvatten, men det var några år sedan så då gick inte kalkylen ihop. Men nu undrar jag om den inte gör det, vilket ju är rätt absurt i ett villaområde. :)

(Det är ju dessutom inte direkt svårt att gissa vad som är nästa steg för de som bor utmed ån och fyllde i enkäten ärligt om de använder sig av å-vatten för att vattna trädgården)

Rätt sjukt att det blir dyrare med kommunalt vatten och avlopp jämfört med eget. Det borde finnas enorma stordriftsfördelar men pengarna läcker nog ut lika lätt som vattnet.

Tekniska verken i Linköping:
2023 93 m³ - 5 378,91 kr = 57,84 kr/m³
2024 (brutet år) 77 m³ - 5 131,22 kr = 66,63 kr/m³

Villa:
4390 kr/år vatten+avlopp
18.89 kr/m³ (= 7,95 kr dricksvatten + 10,85 kr spillvatten)

G g.kraft skrev:
Rätt sjukt att det blir dyrare med kommunalt vatten och avlopp jämfört med eget. Det borde finnas enorma stordriftsfördelar men pengarna läcker nog ut lika lätt som vattnet.
Problemet i många fall är att man har tagit investeringarna för länge sedan och därefter räknat på löpande kostnader. Nu finns det ett *enormt* behov av att byta ut 50-80 år gamla ledningar för vatten och avlopp i landets kommuner.
Det är en budgetpost som de *borde* ha fördelat på avgifterna de senaste 50-80 åren och haft buffert för, men det vinner man ju inga val på...

Lite som stambyten i hus. Har man haft en god budget som tagit höjd för det är det inte någon stor sak. Men, om man som många gör istället siktar på att hålla nere avgifterna och hoppas på att man hinner flytta innan den riktiga utgiften kommer så börjar man med att försöka skjuta på det, sedan kanske en relining och tillsist när reparationskostnaderna börjar skjuta i höjden inser man att det inte går att hålla på det längre och blir tvungna att ta ut en stor extraavgift från medlemmarna för att genomföra det.

• Gilla
g.kraft och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
37,59 per m3
3038 Fast avgift vatten/spillvatten per år
2750 årsavgift "per bostadsenhet", i detta fallet vanlig villa.

Alltså 5788 i fasta avgifter.

Spännande upplägg!

Eget vatten och avlopp.
Vatten investering kanske 40k/25år = 1600:-/år
Elförbrukning räknat med 1:-/kWh = 0,7:-/m3

Avlopp, ca 30k inkl grävning, knappt 1000:-/år
Tömning tror jag ca 2k/år

Har 440l badkar och 65m3 pool, skulle inte vara så kul med kommunalt vatten...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.