36 132 läst · 18 svar
36k läst
18 svar
Vad behövs för frikyla
mexitegel skrev:Hindrar luften en smula ja, men inte kyler eller värmer det inaktiva batteriet. Då är systemet felkonstruerat anser jag. Normalt så använder man den ena eller andra slingan(kyla/värme), dvs det cirkulerar aldrig i båda samtidigt. Vill man ha möjlighet att kyla vissa delar av huset och värma andra samtidigt monterar man elektriskt styrda ventiler vid inloppen till fläktkonvektorerna, ev med bypass funktion.
Hej
Du har helt rätt i det du skriver.....fel av mig.
Efter ett väldigt dividerande med VVSare och levereantörer så har jag tillsammans med VVSaren tagit beslutet att byta ut de konvektorer som leveratören propsar på oss till den sorten med dubbla element i.
Det roliga är att när vi tittar på beställningslappen så har vi beställt de med dubbla battrei, men leverantören tog ett eget beslut och beställde de med ett battri. När vi sedan frågar varför så är svaret helt sonika att "det är de som de brukar ta", och att " det brukar VVSaren lösa"
Nu så ska de två systemen inte kunna blandas med varandra., vilket känns väldigt bra.....även om kostnaden ökade lite till.
//Viktor
Nu har kanske föregående medlem redan bestämt sig, men för andra personer som ev. läser på om frikyla i framtiden tänkte jag att jag skulle berätta lite om mitt system.
Vi har en 2-plansvilla på ca 180 kvadrat. Vi har 1st 7kW och 2st 5kW fläktkonvektorer. Konvektorerna är överdimensionerade så att de kan köras på låg fart och ändå ge rejält med kyla. Jag skulle uppskatta att kostnaden för allt inklusive installation blev ca 100000kr. Då räknar jag in:
* Extra cirkulationspump
* Totalt ca 60 meter köldbärarrör, 28mm och 22mm (framledning och retur summerade)
* 3 st fläktkonvektorer
* 1st egenhackad RaspberryPI som aktiverar den extra cirkulationspumpen när konvektorerna behöver kyla.
* Extra expansionskärl
* Backventil
Vi har en 2-plansvilla på ca 180 kvadrat. Vi har 1st 7kW och 2st 5kW fläktkonvektorer. Konvektorerna är överdimensionerade så att de kan köras på låg fart och ändå ge rejält med kyla. Jag skulle uppskatta att kostnaden för allt inklusive installation blev ca 100000kr. Då räknar jag in:
* Extra cirkulationspump
* Totalt ca 60 meter köldbärarrör, 28mm och 22mm (framledning och retur summerade)
* 3 st fläktkonvektorer
* 1st egenhackad RaspberryPI som aktiverar den extra cirkulationspumpen när konvektorerna behöver kyla.
* Extra expansionskärl
* Backventil
Liknande trådar
-
Hur stor betongblandare behövs för att gjuta 1kbm?
Grund & Markarbeten -
Vad för bult behövs till Stiga Multiclip?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur mycket isolering behövs? (Uppvärmt förråd i hus)
Isolering -
Vad behövs för att isolera uteförråd?
Isolering -
Frikyla med värmeväxlare, behövs extra CP för brinen?
Värme allmänt