Trodde i min enfald att en modern pump som Nibe 1245 var så pass förberedd för frikyla att man endast behövde lite kopplingar...

Men nu verkar det som att man behöver ett paket med en separat cirkpump mm för över 7000 spänn. Ni som kör frikyla, har ni köpt liknande paket eller har ni löst det på andra sätt?
 
Du behöver följande.
Rörkopplingar, rör och 3 extra ventiler. De ska sättas på kalla sidan, troligen 28 m koppar där idag. Kostnad under 1000:- Det kan även gå att använda de ventiler som används vid installation att fylla på och avlufta köldbärarvätskan.
Värmepumpen har en inbyggd cirkpump som borde gå att köra utan att värmpumpens kompressor går.
Du behöver även en värmeväxlare av något slag, enklast är att köpa en fläktkonvektor för ca 4-5000:-
Isolering av alla kylrör. Mycket viktigt, det måste vara i stort sett gastätt. Varje gnutta luft som når kopparrören blir så småningom till vattendroppar. Isoleringen är ganska dyr, men överkomlig.
Slang från värmeväxlaren för att avleda kondensvatten. Det kan bli några liter per dygn beroende på temperatu och fuktighet.
Om du ska sätta fläktkonvektorn långt bort från värmepumpen så blir det självklart dyrare.
 
Hänger på lite här..

Är det någon som vet hur man dimensionerar fläktkonvektorn?
 
Väcker detta till liv igen... Skippade frikylan i år men det kanske blir aktuellt nästa vår...

Är det någon som vet något om att använda en och samma fläktkonvektor med ett och samma batteri både för värme och kyla?

Min tanke är att man drar fram 4 rör till konvektorn och helt enkelt byter dessa när man vill köra det ena eller det andra, dvs förmodligen 2 ggr om året. När man byter från värme till kyla så kommer man att få en liten volym vatten i kollektorn som ju redan är vatten och sprit... Borde väl handla om en försumbar mängd? Och när man går tvärt om så får man lite sprit i radiatorsystemet...

Om man vill kan man ju förståss tappa och fylla om fläktkonvektorn inte påverkar det hela alls men det känns som att det borde kvitta... eller?
 
qrz skrev:
Väcker detta till liv igen... Skippade frikylan i år men det kanske blir aktuellt nästa vår...

Är det någon som vet något om att använda en och samma fläktkonvektor med ett och samma batteri både för värme och kyla?

Min tanke är att man drar fram 4 rör till konvektorn och helt enkelt byter dessa när man vill köra det ena eller det andra, dvs förmodligen 2 ggr om året. När man byter från värme till kyla så kommer man att få en liten volym vatten i kollektorn som ju redan är vatten och sprit... Borde väl handla om en försumbar mängd? Och när man går tvärt om så får man lite sprit i radiatorsystemet...

Om man vill kan man ju förståss tappa och fylla om fläktkonvektorn inte påverkar det hela alls men det känns som att det borde kvitta... eller?
Tja, det går säkert men det verkar då väldigt omständligt, du måste ju lufta systemet två ggr året förutom sölandet.q(;^;)p Köp en plattvärmeväxlare för några hundringar på blocket istället.d^_^b
 
Om jag tillåter en viss blandning av de båda medierna så handlar det ju bara om att vrida på ett par kranar, ingen luftning, inget sölande.

En plattvärmeväxlare på blocket...? Har du någon länk till en sådan? Och vad får man för verkningsgrad, hela poängen med min variant är att få ut 100% av den frikyla som du kan få... En värmeväxlare innebär ju alltid en förlust och om den är billig är den nog inte helt försumbar, eller?
 
mexitegel skrev:
Tja, det går säkert men det verkar då väldigt omständligt, du måste ju lufta systemet två ggr året förutom sölandet.q(;^;)p Köp en plattvärmeväxlare för några hundringar på blocket istället.d^_^b

Jag håller på att installera NiBE F1245 och därtill även frikyla.
Eftersom jag gjorde slag i saken och kastade ut elelement och pelletskamin, så blev det även en konvertering till vattenburet system.
För att få kyla i huset så har jag satt in 2 fläktkonvektorer ( de ger ju även bättre värme på vintern.) Till varje konvektor så går det 4 rör, 2 för värme och 2 för kyla. Vid konvektorn sitter det en ventil som antingen släpper på kallvatten från kollektorn eller varmvatten från pumpen, beroende på hur jag ställer den elektroniska termostaten på just det elementet. Det för att jag kan kyla i en del av huset och värma i en annan (Vilket inte är så troligt att man gör).
Det som jag ställer mig frågande till är att eftersom jag blandar kollektorvattnet med elementvattnet så måste båda systemen vara frysskyddat. För varje gång som jag slår över till kyla alt värme så tar jag ju det vatten som står i konvektorn och kör in i det andra systemet. Installationen är inte klar än till 100%.......så jag får se hur det blir........hoppas på en varm sommar 2011 .-)

/Viktor
 
Viktor, det där låter ju mer eller mindre exakt så som jag vill göra. Har du hittat på lösningen själv eller är det någon som har "godkänt" det hela?

Hur många liter rymmer fläktkonvektorn, känns som att det borde vara ganska lite i förhållande till hela värmekretsen / kylkretsen, men visst en blandning blir det ju...

Och jag vidhåller att detta känns som den överlägset bästa lösningen, för alternativen är ju:

1. 4-rör system med två batterier i varje fläktkonvektor, vilket innebär att konvektorns kapacitet inte nyttjas fullt ut varken för värme eller kyla.

2. Separata konvektorer, vilket ju är samma nackdel som i 1...

3. Någon variant med värmeväxlare som jag tror innebär väsentligt lägre kyleffekt...
 
Hej qrz!

Lösningen är det min VVSare som har kommit med, och jag litar blindt på att han kan sitt jobb. Väldigt nöjd hittils iallafall. Jag tror att lösningen är generell och inte något som han har hittat på.
Även om han kliade sig i skallen och sa att det här gör man inte varje dag :)

Jag kör med Fricos konvektorer, modellerna 132B och 332B. De rymmer 0,6 liter resp. 1,3 liter, så det är inte så mycket men med åren så blandas systemen med varandra.
Enl VVSaren så blir det frysvätska i båda systemen.
Se deras hemsida www.frico.se

Några andra idér har aldrig varit aktuella för mig. Som du skriver så är separata konvektorer och 4-rörskonvektorer inte ekonomiskt bra. De är både dyrare i inköp och sämre effekt eftersom ett batteri som inte används hindrar, och kyler/värmer luften.
Tänkte ett tag skita i frikylan och lägga pengarna på en portabel AC istället. Nackdelen är då att det blir dyrare drift och bara den del av huset blir kallt som AC:n står i.
Nu får jag kyla i hela huset (öppen planlösning), även om det kostar mer.

//Viktor
 
qrz skrev:
Om jag tillåter en viss blandning av de båda medierna så handlar det ju bara om att vrida på ett par kranar, ingen luftning, inget sölande.

En plattvärmeväxlare på blocket...? Har du någon länk till en sådan? Och vad får man för verkningsgrad, hela poängen med min variant är att få ut 100% av den frikyla som du kan få... En värmeväxlare innebär ju alltid en förlust och om den är billig är den nog inte helt försumbar, eller?
Plattvärmeväxlare har mycket hög verkningsgrad, det är också det gängse sättet att utnyttja en 1-rörs fläktkonvektor till både värme och kyla.

Att som Viktor ha köldbärarsprit i värmesystemet vet jag inte om det är en så särskilt bra idé egentligen, det har debatterats en del på varmepumpsforum.com. Saken är den att köldbärarspriten består av etanol och etanol brinner som bekant... Exakt hur brandfarligt det är vet jag inte men köldbärarvätskan innehåller 30% etanol ungfär. Det är av den anledningen rekomendationen är att övergå från plastslang till kopparrör om man måste dra kollektorn långt inomhus i händelse av brand. (Nu är rekomendationen omtvistad eftersom kopparör inte står emot brand så bra heller - men anledningen till rekomendationen är just brandfaran).

Dessutom sänks kokpunkten, i ett värmepumpssystem är det sannolikt ingen fara eftersom det jobbar med låga temperaturer. Men om man kombinerar med solfångare kan risken öka med kokningar.

Nä, gör det rätt och riktigt istället.

Länkar till plattvvx på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Diverse_varmevaxlare_28854545.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/boden/Plattvarmevaxlare_29024055.htm?ca=15&w=3
 
Redigerat:
Viktor skrev:
De är både dyrare i inköp och sämre effekt eftersom ett batteri som inte används hindrar, och kyler/värmer luften.
//Viktor
Hindrar luften en smula ja, men inte kyler eller värmer det inaktiva batteriet. Då är systemet felkonstruerat anser jag. Normalt så använder man den ena eller andra slingan(kyla/värme), dvs det cirkulerar aldrig i båda samtidigt. Vill man ha möjlighet att kyla vissa delar av huset och värma andra samtidigt monterar man elektriskt styrda ventiler vid inloppen till fläktkonvektorerna, ev med bypass funktion.
 
mexitegel skrev:
Plattvärmeväxlare har mycket hög verkningsgrad, det är också det gängse sättet att utnyttja en 1-rörs fläktkonvektor till både värme och kyla.
Hur hög verkningsgrad är "hög verkningsgrad? Menar du att jag kommer upp kan få säg 7,5 gradigt vatten in i min fläktkonvektor utav säg 7 grader ut från pumpen? Endast med hjälp av en liten plattvärmeväxlare för 500 spänn från blocket?

Det verkar faktiskt lite för fantastiskt för att vara sant... Iofs är det ju så att man inte har så himla mycket kyla att hämta i ett borrhål så det kanske är det som blir den begränsande faktorn istället...

Hur är det med tryckfall osv, kopplar man värmeväxlaren direkt på utgående köldbärare eller gör man ett avstick med cirkpump? I så fall kommer man väl behöva två cirkpumpar?
 
Y
ifall det är någon tröst berörande priserna så kostade frikylenheten till viessmann maskinen sisådär 22-25 tusen.. hujja

de pratade om detta med kondensproblemet på rören, att man egentligen skulle dra särskilda rör till en eller väldigt få, klokt placerade, radiatorer i villan. för undvika att driva samtliga radiatorer och få massa blöta rör längst hela dragningen... som jag förstod det, vilket lät ganska besvärligt... jag trodde man bara kunde plugga in och glatt köra..
 
Redigerat:
qrz skrev:
Hur hög verkningsgrad är "hög verkningsgrad? Menar du att jag kommer upp kan få säg 7,5 gradigt vatten in i min fläktkonvektor utav säg 7 grader ut från pumpen? Endast med hjälp av en liten plattvärmeväxlare för 500 spänn från blocket?

Det verkar faktiskt lite för fantastiskt för att vara sant... Iofs är det ju så att man inte har så himla mycket kyla att hämta i ett borrhål så det kanske är det som blir den begränsande faktorn istället...

Hur är det med tryckfall osv, kopplar man värmeväxlaren direkt på utgående köldbärare eller gör man ett avstick med cirkpump? I så fall kommer man väl behöva två cirkpumpar?
Klockan är alldeles för mycket, men jag gjorde ändå en beräkning åt dig ;):
Förutsättningar:
Växlad effekt 6kW (Tveksamt om du kan få ut det ur ett 200 meters hål men VVX räcker till iaf)
Temperatur från borrhål 7 grader, retur till borrhål 12 grader
Temperatur till fläktkonvektor: 10 grader
Temperaur retur från fk: 17 grader

Den föreslagna vvx är då fysiskt (HxBXD): 315x73x30 mm

Resultatet med flöden etc. ser du i bif fil. Dessa visade sig stämma väldigt väl med vad en vanlig cirkpump kan köra.

Temperatur ut till fläktkonvektorn rekomenderas vara i intervallet 10-17 grader, vilken kyleffekt du sedan får ut beror på flödet.

Det normala är ett avstick (alltså två t-rör med en backventil mellan) och ja du kommer behöva två cirkulationspumpar då. Du låter sedan termostatstyrningen på fläkkonvektorerna starta och stoppa cirkpumparna. Du kan också koppla vvx i serie med pumpen men då måste man kunna ställa in pumpen så att köldbärarpumpen går kontinuerligt (och du kommer då snurra en cirkpump även då kylan kanske inte behövs), men det beror på hur lång köldbärare du har sedan innan så du inte får för stort tryckfall totalt.

Ta detta för vad det är - ett exempel. Men det jag ville påvisa är att du inte behöver en (fysiskt) stor plattvvx. Huruvida de på blocket passar just dig är väl klokt att du undersöker närmare innan köp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.