Det här var inte någon lätt fråga. 1,2 m snö är ju rätt mycket. Jag minns en vinter när vi hade väldigt mycket snö, av någon märklig anledning lägger sig alltid all snö på vägarna i Skåne, då tror jag vi hade upp mot en meter höga drivor på en av vägarna. När grannen skulle ploga undan snön, hade han en spetsplog på en John Deere 7820. Han var dessutom tvungen att ta sats där det var som mest snö. Jag tänker att om man inte har en rejält stor traktor så är det lastmaskin som gäller. Och då bör den vara midjestyrd så att man kan vika av snön från vägen. Men jag ser att man inte ens får en Volvo 4200B, som har gått hur mycket som helst, för de pengarna. Jag tror precis som andra i tråden att det enklaste är att hitta någon som kan ploga vägen mot betalning. Hade det bara varit hälften så mycket snö hade det känts betydligt enklare.

1m snö är sjukligt mycket. Fluffig nysnö kan man ta med lövblåsen nästan, men får den ligga en stund behöver man något rejält.

A ArneTW skrev:
Skulle det inte gå att mickla/köpa en fjärrstyrd vägbom?

/ATW
Det var faktiskt ingen dum idé! Fjärrstyrning på vägbommen, att jag inte tänkte på det. Borde ju gå att finna system som funkar på batteri och koppla på en solpanel.

Eller sätt vägbommen mkt närmare stugan, så får du skotta sista biten själv och gubben kan plog fram till bommen bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.