elpaco elpaco skrev:
Pumpen du hänvisar till borde räcka, även om det inte finns något diagram avseende pumphöjd och flöde. Du har 48m max höjd och 83l/min max flöde, dessa går alltså inte att få ut samtidigt utan är två extremer.

Jag tucker dock du skall räkna med att en meec nog fallerar vid ett kontinuerligt bruk.
Säkert, men det är alltså bara för bevattning.

F
stefancrs stefancrs skrev:
Säkert, men det är alltså bara för bevattning.
Rost och frost dödar pumpar. Bygg ett tak till den och ta in den i tid innan kallgrader så håller den i många år om du inte låter den pumpa torrt i 14 timmar som jag gjorde med min Jula pump...

Sen PEM slang brun (den tunna) eller blå (tjocka PN10) Spelar det nån roll menar du? Jag har faktiskt aldrig använt nåt annat än PN10.

Flödet vid högre höjder blir minst sagt begränsat. Du kommer troligtvis att nöja dej med en spridare i taget på den övre ytan.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag har anlagt ett bevattningssystem med automatventiler och popup-spridare. Jag räknade på det rätt mycket för att inte stå där med icke fungerande anläggning. Men då driver jag även upp till 10 spridare på samma slinga.

Du måste ha flöde fram till sprinklern, men även tryck för att driva den. Det behöver man grafen till som jag nämnde, för att kunna justera för.

F fsn skrev:
Rost och frost dödar pumpar. Bygg ett tak till den och ta in den i tid innan kallgrader så håller den i många år om du inte låter den pumpa torrt i 14 timmar som jag gjorde med min Jula pump...

Sen PEM slang brun (den tunna) eller blå (tjocka PN10) Spelar det nån roll menar du? Jag har faktiskt aldrig använt nåt annat än PN10.

Flödet vid högre höjder blir minst sagt begränsat. Du kommer troligtvis att nöja dej med en spridare i taget på den övre ytan.
Vet inte, varför två olika produkter? :)

F
Vet inte, varför två olika produkter? :)
Vadå två produkter?

F fsn skrev:
Vadå två produkter?
Tunnare med brun eller tjockare med blå. Borde väl innebära någon skillnad?

Blå för dricksvatten
Brun för avlopp
Grön för bredband/fiber
Gul för el
Orange för tele
Men det är i grunden samma sort

Protte

prototypen prototypen skrev:
Blå för dricksvatten
Brun för avlopp
Grön för bredband/fiber
Gul för el
Orange för tele
Men det är i grunden samma sort

Protte
Så jag behöver inte byta? Eller borde man?

Så jag behöver inte byta? Eller borde man?
Bara om du inte kan stå ut med de efterföljande skämten ..

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
F
Tunnare med brun eller tjockare med blå. Borde väl innebära någon skillnad?
Jag är inte riktigt mes på vad du menar? Du skrev att du råkat köpa bruna PEM i negativa ord. Det spelar ingen roll. Dom blå som man har på kommunalt vatten har en annan tryckklassning (PN10) och ldärför lite tjockare vägg. Det är av noll betydelse i ditt fall.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
OK då så :) tack! Jag trodde det var ett fel som eventuellt behövde åtgärdas. Noob.

elpaco elpaco skrev:
Efter att också ha lagt en del pem kan jag berätta att 32 är mycket jobbigare än 25, men inte alls omöjlig. Man behöver i böjar ofta säkra den med böjda armeringsjärn upplevde jag.

Är du säker på att din meec-automat klarar jobbet? Med en pumphöjd på 7m misstänker jag att detektera är jätte mycket tryck kvar ..
Böjda armeringsjärn som du använder som märlor?

Jag köpte några 90-gradersböjar också just för dragningens skull, det är några skarpa svängar så tänkte det är bättre än att böja en grov slang...

Böjda armeringsjärn som du använder som märlor?

Jag köpte några 90-gradersböjar också just för dragningens skull, det är några skarpa svängar så tänkte det är bättre än att böja en grov slang...
Ja precis. Den är lite bångstyrig. Men jag hade även upp till 6 rör i samma grav, så det går säkert lättare för dig!

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.