9 599 läst · 48 svar
10k läst
48 svar
Vad är ”Villalarm?”
Sida 1 av 4
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Dök upp några dörrknackare med ”villalarm” tryck på jackorna. Jag lät den inte komma så långt.
Men när jag googlar så ser jag ingen firma med det namnet. Någon som vet något om dem?
Men när jag googlar så ser jag ingen firma med det namnet. Någon som vet något om dem?
Metoden tyder på att det inte är seriöstH hempularen skrev:
Speciellt är det inte seriöst av en larm eller säkerhets firma att dyka upp på det sättet. Av flera orsaker. Men främst för att det de gör är en kartläggning av hur välfungerande larm man har i sin bostad. Ovärderlig information för den med skumma avsikter. Och därför inget man bör diskutera med okända personer.H hempularen skrev:
Mycket bra respons. Rekommenderas! 👏👏👏H hempularen skrev:
Det är oroväckande... Men förfarandet är lika illa om det stått ett välkänt namn på dem. Eller förresten det är ännu värre, för då kanske man luras tala med dem...H hempularen skrev:
Inte en susning.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Jag lät dem prata i ca 3 sekunder innan jag slog igen dörren. De uppträdde märkligt, stod rätt länge vid dörren och tittade in på oss när vi åt middag, utan att ringa på. Ljuset gjorde att jag bara såg en skugga inifrån och det tog en stund innan jag insåg att skuggan levde.
Jag funderar också på om de rekade inför inbrott, men inbillar mig att förfarandet med tillverkad logga till jackorna vore lite överdrivet. Men jag lutar då mer mot att de ville lura sig in för att stjäla.
Jag funderar också på om de rekade inför inbrott, men inbillar mig att förfarandet med tillverkad logga till jackorna vore lite överdrivet. Men jag lutar då mer mot att de ville lura sig in för att stjäla.
Nej, men man bör alltid tillämpa hygien när det kommer till att dela känslig information till folk man inte känner.M MsTake skrev:
Falck Security brukar (eller brukade, nu var det ett par år sen) hålla informationsträffar på gymnasiet i närheten angående olika larmerbjudanden och lade lappar i brevlådorna i grannskapet. Har alltid tyckt det var ett märkligt säkerhetstänk att locka iväg de som inte har larm...
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Och just därför jag aldrig skulle köpa av Verisure. Men deras folk brukar ha någon ID handling dinglande runt halsen (som troligten vore lätt att förfalska).
Moderator
· Stockholm
· 53 064 inlägg
Samma här. Men det kan ha sina sidor också. Jag råkade ut för en telefonförsäljare (bedragare) som genast ringde upp igen och mordhotae mig och hela min familj, för att jag hade lagt på luren när han pratade.
Jodå, de räknar med att man inte minns. Eller så är det någon annan som gör inbrottet.M MsTake skrev:
Jag hade för några år sedan någon jeppe vid dörren som ville komma in och "titta på brandskyddet". ID-bricka (väldigt enkel) hängande runt halsen och någon väst med logga. Jag förklarade att brandskyddet var utmärkt och att han kunde gå. Noterade då att han promenerade iväg utan att gå till någon av grannarna, vilket är avvikande för en försäljare. Således misstänker jag starkt att han rekade för inbrott.
Apropå "pensionärsmode" så har jag långt kvar till dess men jag ser det som helt naturligt att inte släppa in okända dörrknackare i mitt hem och jag diskuterar under inga omständigheter säkerhetsarrangemang med dem.