2 306 läst · 36 svar
2k läst
36 svar
Vad är viktigast för dig som kund?
Sida 1 av 3
Hej
Jag är i funderingarna på att starta ett företag som felsöker och reparerar värmepumpar. (ej luft luft)
Har många års erfarenhet från just den typen av arbete.
Vad är viktigast för dig som kund?
Berätta gärna!
Jag är i funderingarna på att starta ett företag som felsöker och reparerar värmepumpar. (ej luft luft)
Har många års erfarenhet från just den typen av arbete.
Vad är viktigast för dig som kund?
Berätta gärna!
Du menar tiden man gjort upp för felsökning/reparation
TIden är det viktigaste att passa, då folk ofta tagit ledigt för detta.
TIden är det viktigaste att passa, då folk ofta tagit ledigt för detta.
Medlem
· Södermanland
· 568 inlägg
Ja som hantverkare själv ( el ) så kan hag bara säga. Värsta sortens människor är hantverkare som lovar runt och håller tunt.
Så om du inte faller i det facket så skulle jag säkert kunna anlita dig för ett kompressorbyte eller annat ingrepp i kylkretsen.
Mvh
Doktor Ström
Så om du inte faller i det facket så skulle jag säkert kunna anlita dig för ett kompressorbyte eller annat ingrepp i kylkretsen.
Mvh
Doktor Ström
Kommunicera hellre för mycket än för lite. Var övertydlig med totalt pris för kunden. Var övertydlig vad som ingår i ditt åtagande. Utgå från att kunden inte kan jota om värmepumpar. Kom på utlovad tid.
Bonus; Försök att inte stöka ner mer än nödvändigt.
Bonus; Försök att inte stöka ner mer än nödvändigt.
Problem med att passa tider har jag inte, jag vill inte slösa med andras tid, lika lite som jag vill att andra slösar med min tid.
Jag är noggrann, städar efter mig, och försöker alltid förklara på ett sätt som kunden kan relatera till.
Jour kan bli svårt som ensam företagare, och frågan är ju vad kunden är villig att betala?
Värst är det på smällkalla vintern om något havererar, men de flesta pumpar har ju ett nödläge av något slag.
Ni som idag anlitar reparatörer, vad får ni betala per timme för ett besök?
Jag är noggrann, städar efter mig, och försöker alltid förklara på ett sätt som kunden kan relatera till.
Jour kan bli svårt som ensam företagare, och frågan är ju vad kunden är villig att betala?
Värst är det på smällkalla vintern om något havererar, men de flesta pumpar har ju ett nödläge av något slag.
Ni som idag anlitar reparatörer, vad får ni betala per timme för ett besök?
Problemet med tider i denna branch är ju att man aldrig vet hur lång tid en felsökning tar. Och kunderna idag vill gärna ha en tid bokad exakt på timmen.S Startaeget skrev:Problem med att passa tider har jag inte, jag vill inte slösa med andras tid, lika lite som jag vill att andra slösar med min tid.
Jag är noggrann, städar efter mig, och försöker alltid förklara på ett sätt som kunden kan relatera till.
Jour kan bli svårt som ensam företagare, och frågan är ju vad kunden är villig att betala?
Värst är det på smällkalla vintern om något havererar, men de flesta pumpar har ju ett nödläge av något slag.
Ni som idag anlitar reparatörer, vad får ni betala per timme för ett besök?
Värmepumpstekniker debiterar idag mellan 550-700 ex moms.
Johan456 nej inte okej att säga att man kommer mellan 8-17.
Det svåra i denna bransch är ju att veta exakt hur lång tid ett besök tar, felsökningar kan ta olika lång tid. Reparationer vet man oftast hur lång tid de tar, har man tillexempel ett växlarbyte, så hinner man kanske bara det och en felsökning på en dag.
Bästa hade varit att komma när kunden inte är på jobbet, men då får man ju jobba kvällar. Om nu inte kunden är villig att betala en högre timpeng, eftersom de slipper vara lediga.
Det svåra i denna bransch är ju att veta exakt hur lång tid ett besök tar, felsökningar kan ta olika lång tid. Reparationer vet man oftast hur lång tid de tar, har man tillexempel ett växlarbyte, så hinner man kanske bara det och en felsökning på en dag.
Bästa hade varit att komma när kunden inte är på jobbet, men då får man ju jobba kvällar. Om nu inte kunden är villig att betala en högre timpeng, eftersom de slipper vara lediga.
Förstår att det kan bli svårt med exakt tid när tidigare besök drar ut på tiden. Men, åtminstone jag skulle uppskatta ett samtal/sms att du är försenad. Tydlig kommunikation kommer man långt med.S Startaeget skrev:Johan456 nej inte okej att säga att man kommer mellan 8-17.
Det svåra i denna bransch är ju att veta exakt hur lång tid ett besök tar, felsökningar kan ta olika lång tid. Reparationer vet man oftast hur lång tid de tar, har man tillexempel ett växlarbyte, så hinner man kanske bara det och en felsökning på en dag.
Bästa hade varit att komma när kunden inte är på jobbet, men då får man ju jobba kvällar. Om nu inte kunden är villig att betala en högre timpeng, eftersom de slipper vara lediga.
Frågan var ställd till forumet. Jag har erfarenhet av att ha jobbat som serviceelektriker i över 10 år så vet svårigheten. Har också haft kunder som när man ringer och berättar att man blir en kvart sen blir så arga så de inte vill att jag kommer alls. Dessa förstår ju tyvärr inte så mycket av hur det fungerar. Men vore kul att höra forumets syn på vad som är acceptabelt. Mer exakta tider innebär att man som leverantör behöver lägga in luft i kalendern. Det genererar högre timpriser/timarvoden.S Startaeget skrev:Johan456 nej inte okej att säga att man kommer mellan 8-17.
Det svåra i denna bransch är ju att veta exakt hur lång tid ett besök tar, felsökningar kan ta olika lång tid. Reparationer vet man oftast hur lång tid de tar, har man tillexempel ett växlarbyte, så hinner man kanske bara det och en felsökning på en dag.
Bästa hade varit att komma när kunden inte är på jobbet, men då får man ju jobba kvällar. Om nu inte kunden är villig att betala en högre timpeng, eftersom de slipper vara lediga.
Var tydlig med priser på material. Säg inte "Jag sätter dit en ventil ifall det behövs i framtiden" och sen skruva upp en kulventil för åttahundra spänn.
Respektera att dina kunder betalar både moms och med skattade pengar. Många företagare som lätt tappar kontakten med pengars värde.
Respektera att dina kunder betalar både moms och med skattade pengar. Många företagare som lätt tappar kontakten med pengars värde.
Tid anpassas efter uppdragets art.J Johan456 skrev:Frågan var ställd till forumet. Jag har erfarenhet av att ha jobbat som serviceelektriker i över 10 år så vet svårigheten. Har också haft kunder som när man ringer och berättar att man blir en kvart sen blir så arga så de inte vill att jag kommer alls. Dessa förstår ju tyvärr inte så mycket av hur det fungerar. Men vore kul att höra forumets syn på vad som är acceptabelt. Mer exakta tider innebär att man som leverantör behöver lägga in luft i kalendern. Det genererar högre timpriser/timarvoden.
Men generellt så duger inte heldag. Förmiddag/eftermiddag i nödfall. Exakta tider avråds däremot från. Men ett fönster på 1-2h ger visst utrymme för världsliga händelser samtidigt som man får en rimlig uppfattning om när du kan tänkas dyka upp.
Nu är ju standard snarare att hantverkaren är sen, men jag har vid några få tillfällen i livet upplevt hantverkare som ringt och frågat om de kan komma tidigare än avtalat, antingen annan dag när de hade tid över i närheten eller något tidigare än avtalat tid. Så fråga kan man ju alltid om läget blir sånt.
Men framförallt, underlova och överlevera. De flesta jobbar tyvärr tvärt om.