Har aldrig kört med kontrakt på nuvarande jobb, vi felsöker, lämnar prisförslag på reparation, inkl felsökning, och kund svarar bu eller bä
 
wildeside
C Comfort Thomas skrev:
kontrakt ska väl undertecknas av båda parter och verkar vara ett krångligt sätt för att till att börja med att göra en felsökning Innan eventuell postgång nått företag och kunden, felsökning vill dom flesta ha så fort som möjligt och inte skicka papper via snigelpost.

Ett tydligt mail med timdebitering och andra kostnader som tillkommer vid en felsökning som kunden bara svarar ok på att han/hon medveten om förutsättningarna räcker åtmindstånde för min del oavsett om jag är företagare eller köper en tjänst privat.
Efter felsökning antar jag att det som ”vanligt” skickas en offert på kostnaden för reparation som kunden avgör om dom vill köpa eller inte.

Men känns det bättre för företaget och kunden med påskrivet kontrakt så är det bara att köra på det 😎
Ett tydligt sms/e-post med prisuppgifter och vad som ingår som besvaras med en accept är en typ av kontrakt/avtal!
Sms/e-post tar ca 5 min att generera om man har förberett sig med färdiga dokument så jag vet inte om det nu är så komplicerat eller tidkrävande.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ett tydligt sms/e-post med prisuppgifter och vad som ingår som besvaras med en accept är en typ av kontrakt/avtal!
Sms/e-post tar ca 5 min att generera om man har förberett sig med färdiga dokument så jag vet inte om det nu är så komplicerat eller tidkrävande.
Det är ju det jag skrivit att det räcker med tydlig info via tex mail och sen bara ett svar från kunden.
kontrakt däremot som du uppgav behöver påskrift som det även står i texten du bifogade och Vet inte vad det är för dokument du skickar för en felsökning som man börjar med.
Men alla gör vi olika och bara det funkar för alla berörda.
 
wildeside
Kanske lite språkförbistring.
Vi menar nog samma sak men uttrycker oss olika.
Gott så!
 
Hade varit intressant att veta vad det är värt för kunder med exempelvis jour på värmepumpar?
Vad är folk villiga att betala, och vad förväntar sig folk av en jourutryckning?
 
Fairlane
Jag tycker allt du skriver visar på att du är seriös och har all chans att få nöjda kunder.
Jag vet ärligt talat inte vad man kan förvänta sig av en jour. Man vill väl få igång värmen såklart, men är det så att det behövs beställas delar så kan man kanske inte alltid förvänta sig att det är möjligt. Då är vi tillbaka till kommunikation igen "Jag kan komma och titta på det. Spontant låter det som något jag kommer kunna åtgärda, men det finns en risk att det är X som är trasig och då måste jag beställa en sådan del.".

Som ensam skulle jag nog verkligen fundera på om jour är rätt. Jag har haft beredskap mot vissa kunder genom åren (IT-branschen) och även om ingen ringer så är man rätt låst. Jag har inte kunnat resa bort (viss support gick att sköta remote men inte allt). Även om jag hade väldigt få utryckningar så kändes det som lagom att rotera på 5 personer, så man hade kunde slappna av ibland.

Förut hade jag en väldigt bra bilmek. Han hade firman i hemmet och bilar och motorer var hans hobby. Han hade ingen officiell jour, men svarade ibland ändå om en kund ringde utanför arbetstid, alternativt lyssnade av telefonsvararen och ringde tillbaka. Det var en uppskattad bonus, men inget som man förväntade sig.

Så underlova/överleverera är kanske vettigt här också?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedback 👌
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.