10 944 läst · 88 svar
11k läst
88 svar
vad är vad? hur ska jag koppla acktanken?
dom ska väl sitta så nära vv slingorna som dom gör nu, så den teorin tror jag inge på. de skulle ju ta sin tid att värma 5kubik med elpatron desutom..Demmpa skrev:
Elpatroner sitter normalt längst ner i tanken,skall säkert göra så även i denna,värmen stiger!Demmpa skrev:
En viktig iakttagelse som jag missade
Ritning till den som svetsar tanken, dom kan svetsa inte konstruera värmesystem.obba skrev:
Anslut shunten mot laddkretsen direkt.
Om du bara ska ha elpatronen när du inte kan elda sätter du den så högt som möjligt
har ingen ritning till dom utan har bara haft telefonkontakt me dom, men säger jag att jag vill ha förvärmningsslinga utdragen i hela tanken o dom säger att dom ska fixa de så tar man för givet att de ska va fixat. hur sitter kopplingarna när slingan är utdragen i tanken? gissningsvis inlopp så lång ner som möjligt eller?Matss skrev:
ska absolut ringa o snacka me dom på måndag. känns ju lite tråkigt, tanken är ju på 5kubik så på sommarn har jag inte tänkt elda allt för ofta o då är de ju tråkigt om en sån sak som förvärmningsslingans placering ska göra så att jag måste elda oftare än nödvändigt.. hur som helst hur ska slingorna kopplas in?Matss skrev:
Ser att du börjar komma igång med projektet, jag vet hur det är. Var ju själv där för 1½ år sedan..
Lite tråkigt med slingan(men förmodligen bättre än beredare), annars ser du ut att ha lagom mycket anslutningar. Du kommer bara behöva 2 av dom + Givarna.. En sak du missat är avtappning, men du skulle ju kunna sätta en kran i det nedersta givarhålet, alternativt är ju att löda på en t-koppling på 35-röret.
ang Elpatron så är det nog lämpligt att iaf skruva in en, sen kan du ju sätta på kopplingsdosan senare om du inte orkar göra det nu.
Lite tråkigt med slingan(men förmodligen bättre än beredare), annars ser du ut att ha lagom mycket anslutningar. Du kommer bara behöva 2 av dom + Givarna.. En sak du missat är avtappning, men du skulle ju kunna sätta en kran i det nedersta givarhålet, alternativt är ju att löda på en t-koppling på 35-röret.
ang Elpatron så är det nog lämpligt att iaf skruva in en, sen kan du ju sätta på kopplingsdosan senare om du inte orkar göra det nu.