knekten skrev:
Elpatron bör du ha om du blir lat eller om du åker bort nån gång...
har rest bort med mina 1500L som jag har nu o de har funkat. har aldrig använt elpatron dvs på 30 år

Demmpa skrev:
Jag misstänker att tanken står upp-å-ner, en av anledningarna är anslutningarna för elpatronerna ska sitta i undre halvan av tanken, men som det är nu sitter dom i övre halvan.
dom ska väl sitta så nära vv slingorna som dom gör nu, så den teorin tror jag inge på. de skulle ju ta sin tid att värma 5kubik med elpatron desutom..

Demmpa skrev:
Jag misstänker att tanken står upp-å-ner, en av anledningarna är anslutningarna för elpatronerna ska sitta i undre halvan av tanken, men som det är nu sitter dom i övre halvan.
Elpatroner sitter normalt längst ner i tanken,skall säkert göra så även i denna,värmen stiger!
En viktig iakttagelse som jag missade

• Gilla
ppalm
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Elpatroner sitter normalt längst ner i tanken,skall säkert göra så även i denna,värmen stiger!
En viktig iakttagelse som jag missade
om tanken är upp o ner så sitter ju även slingorna i botten. då finns de me andra ord ingenting som sitter rätt

men jag är endå emot eran åsikt att elpatron ska sitta längst ner/längre ner i tanken
för då man använder elpatron så är de mest för vv o de har man i toppen + eventuel värme till rad så får man värme snabbare

Min elpatron sitter långt ner i tanken men jag håller helt med dig att det känns som den skulle göra mycket större nytta strax under vvb-slingorna just för bara behöva värma just det vattnet som behövs och inget mer.

/Erik

obba skrev:
ritning har jag i en annan tråd, varför plugga rad in? elpatron har jag haft i min förra anläggning o den är aldrig använd, så de känns som de kvittar. men nu sitter ju uttaget där så jag får väl peta i en patron jag har liggandes, mest som en plugg.. använder ni elpatron?
Ritning till den som svetsar tanken, dom kan svetsa inte konstruera värmesystem.

Anslut shunten mot laddkretsen direkt.

Om du bara ska ha elpatronen när du inte kan elda sätter du den så högt som möjligt

va ska jag göra med tanken? är de helt värdelöst att ha slingorna som jag har? jag har ju bett dom att dra ut förvärmningsslingan i hela tanken, o va jag förstår så är den inte uttdragen alls.

Tva?

knekten skrev:
Tva?
jag har ju betalt för slingor så de känns ju dumt att inte använda dom. ska jag reklamera tanken eller funkar de bra ändå

Matss skrev:
Ritning till den som svetsar tanken, dom kan svetsa inte konstruera värmesystem.

Anslut shunten mot laddkretsen direkt.

Om du bara ska ha elpatronen när du inte kan elda sätter du den så högt som möjligt
har ingen ritning till dom utan har bara haft telefonkontakt me dom, men säger jag att jag vill ha förvärmningsslinga utdragen i hela tanken o dom säger att dom ska fixa de så tar man för givet att de ska va fixat. hur sitter kopplingarna när slingan är utdragen i tanken? gissningsvis inlopp så lång ner som möjligt eller?

Resultatet blir att du inte får lika låg bottentemp som om slingan hade börjat i botten. Tråkigt men ingen katastrof. Ring och prata med dom om nån slags kompensation

Matss skrev:
Resultatet blir att du inte får lika låg bottentemp som om slingan hade börjat i botten. Tråkigt men ingen katastrof. Ring och prata med dom om nån slags kompensation
ska absolut ringa o snacka me dom på måndag. känns ju lite tråkigt, tanken är ju på 5kubik så på sommarn har jag inte tänkt elda allt för ofta o då är de ju tråkigt om en sån sak som förvärmningsslingans placering ska göra så att jag måste elda oftare än nödvändigt.. hur som helst hur ska slingorna kopplas in?

In längst ned, koppla vidare till nästa slinga, ut överst

Ser att du börjar komma igång med projektet, jag vet hur det är. Var ju själv där för 1½ år sedan..

Lite tråkigt med slingan(men förmodligen bättre än beredare), annars ser du ut att ha lagom mycket anslutningar. Du kommer bara behöva 2 av dom + Givarna.. En sak du missat är avtappning, men du skulle ju kunna sätta en kran i det nedersta givarhålet, alternativt är ju att löda på en t-koppling på 35-röret.

ang Elpatron så är det nog lämpligt att iaf skruva in en, sen kan du ju sätta på kopplingsdosan senare om du inte orkar göra det nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.