Krille4 skrev:
Jag tycker nog många bilar med 1000-2000 mil ofta ligger "för högt" i pris. Många gånger ligger priset bara 10-20% under nypris vilket är nära den rabatt på 10-15% som man kan få på en ny bil om man köper under kampanjer. Med en helt ny bil följer också andra garantier och vagnskada vilket snabbt gör att skillnaden inte blir så stor jämfört med en ny bil.

Jag skulle istället slå ett slag för bilar f d leasingbilar som gått 3 år och och upp till 6000 mil. De kanske inte alltid är så välskötta gällande lack och inredning men en ordentlig rekonditionering gör underverk. Leasingbilar är oftast servade helt enligt rekommendation och många räknar på 40-45% restvärde vilket gör att man med lite sökande kan köpa bilen till ca 50% av nypriset.

Själv har jag lärt mig att jag alltid köper för dyrt och säljer för billigt och har därför tjänstebil ;-) Dyrt varje månad men inga överraskningar.

/Krille
Har bilhandlade leasingbilar? ...hyrbilar från bensinmackerna vet jag att dem säljer. Jag känner till att anställda på vissa företag har fått möjligheten att köpa ut sin leasingbil efter en tid.
 
pelpet skrev:
Det är sant att Citroën har varit sega med att implementera ny säkerhetsteknik.

Jag har försökt undersöka ämnet lite och som jag har förstått det så är det ingen större skillnad på euro ncaps krocktestresultat även om mindre förbättringar så klart har gjorts. Den stora förändringen som verkar ha skett ligger i den aktiva säkerhetsutrustningen såsom autobroms, lane assist, döda vinkeln-varnare och liknande. Kollar man på Folksams tester så är en C5 II 04 - 07 fortfarande 20% säkrare än medelbilen. En 2011 Passat klarar själva krocken sämre än en C5 04-07.

Den slutsats jag dragit är att om jag ska ha en betydligt säkrare bil än den jag har nu så är det en ny volvo som gäller. En passat är nog en rätt bra uppgradering också.
Ska man ha en säker volvo så är det modeller efter 2007 som är aktuellt. Min gamla 940 kan man tro är säker som ett godståg men den viker sig som en glasspinne jämfört med en ny Golf t ex.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kontentan, pruta så mycket det går på annonspriset :) Min granne sa för några år sen att som säljer måste man va beredd att gå så lågt i pris att man grinar, och sen lite till.
 
Johannes Carlsson skrev:
Men nu jämför du olika biltyper. Volvo V70 och framförallt XC70 är ju specialister på tyst och lugn gång. Aktiv respons är inte målet där.

Ang. Ljudnivån skiljer det mycket mellan motoralternativ och hastighet och däck. Så det upplevs ibland att en bil är tystare än den faktiskt är. T.ex. Balansen mellan vindbrus/vägljud/motorljud. Man måste nästan köra samma sträcka back-to-back med olika bilar för att få en korrekt uppfattning. En Polo bensin kan nog vara tystare än en V70 diesel i lägre hastigheter.
Ja jag jämför olika biltyper och det var utgångspunkten för mitt resonemang och också vad VilleVessla bad mig göra, så just det får du inte invända mot.

Poängen jag ville ha fram kopplat till det du skriver här ovan, är att inte ens i XC70ins paradgren "lugnt tyst och komfortabelt" så vinner den inte ens mot en liten pluttPolo. Och skälet till det är att Polon är en mycket nyare konstruktion (även om den med har några år på nacken).

Jag har varit tydlig med att jag återger min subjektiva upplevelse av ljudnivån. Något annat är inte så intressant för mig heller.

Hur bra volvon än var 2005 när min tillverkades så är den ett bojsänke nu. Motorn råmar när man gasar, den rör sig som ett slagskepp, drar mycket bensin, relativt hög skatt osv. Moderna motsvarigheter slår den med hästlängder på alla punkter vilket också var min ursprungliga poäng. Det SKA hända saker på tio år och gör det inte det tittar man på fel ny bil.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Hej

Vi har haft många Kia, otroligt bra andrahandsvärde, och Sveriges mest sålda bil till privatperson, garantierna säljer bilen, och mycket generösa då det byts ibland både styrleder och bromsar på garantin! Tex Kia Ceed kombi diesel med bra utrustning kostade strax över 200' ny, säljs efter 3år för 130',

Bästa bilköpet alla ggr, Volvo 740/940, har en god vän som kört snart 55000mil i en 740 utan större problem, ingen rost, inget läkare från motor, otroligt driftsäker och skön att åka.

Annars, Toyota!

En bil att behålla, BMW! Osäljbart, men hypermodern, känns gammal som ny, bakhjulsdrift, fattig utrustning, och vad är touchskärm? Mediasystem och drivsystem och utrymmen från -90 talet...
 
Redigerat:
Dyra tyska bilar halverar värdet på två år drygt är det som gäller nu. Det säger ju däremot inget om vad en bil är värd... Vad är en bil för mig och vad är värdet på den för mig och inte för dig.

Blocket kombinerat med bytbil.com är ett bra riktmärke om vad bilar kostar. Sök på den modell du är intresserad av, lägg in parametrar om miltal, årsmodell, motor o växellåda mm och sök, sortera på pris och du får ett spann lägst och högst. I det spannet lär du få betala för den bil du funderar på att köpa. har ju inget med vad den är värd egentligen..
 
Autouncle.se har någon form av automatisk värdering. Jag tycker att den verkar träffa hyfsat rätt.
 
Dracula skrev:
Har bilhandlade leasingbilar? ...hyrbilar från bensinmackerna vet jag att dem säljer. Jag känner till att anställda på vissa företag har fått möjligheten att köpa ut sin leasingbil efter en tid.
Många leasingbilar byts in hos bilhandlarna i samband med att nästa leasingbil köps in. Möjligheten att köpa ut sin tjänstebil billigt är starkt begränsad numera då skatteverket granskar den typen av affärer.

/Krille
 
Jag misstänker att leasingaffären bygger på att man får ut massor av nya bilar som går ganska få mil och servas helt enligt bok. Troligen är de kraftigt rabatterade, då den som leasar bilen inte ser priset och således skjuter man sig själv inte i foten och får pruta på alla bilar. När den sen byts in så kan man sälja den begagnad för lite mindre än rabatten som gavs till leasingbolaget (som väl ofta är ägt av importören). Får man ut många bilar så genererar det sen inkomster för service etc. Jag är inte helt övertygad att det är jättebra affärer köpa dessa bilar som begagnade. När man vet att man bara har bilen 1-2 år och kan skita i andrahandsvärdet så bryr ganska många sig bara om att sköta det som straffar sig vid återlämnandet. Kallstarter, varva ur motorn, köra fort över gropar och kanter etc kan slita hårt på en bil. Nu tror jag vissa inte ens tänker på vad som sliter på en bil, varesig man äger den eller ej. Men att leasing och hyrbilar skulle vara extra bra tror jag inte. Jag tror det är lika stor variation på förare som är snälla eller elaka mot bilen.

Jag är ingen volvoälskare, men faktum är att gamla V70 och liknande tycker jag är väldigt bekväma att åka i. Mycket med dem är inte så kul, det är lite trögt jänkargung över det hela. Men en 10 år gammal V70 kan vara väl så bra komfortmässigt. Toyota har aldrig lockat mig alls. Volkswagenbilarna har ju lyft enormt sen 90-talet. Förr-förra generationens passat var ju hemsk. Förra generationen är helt OK, men komfort och väghållning vet jag inte om jag håller så himla högt. Senaste MQB VW bilar är ett rejält lyft. Sen ska man veta att däck, bakvagn, fjädring, dämpare etc finns i massor av olika varianter som kan göra mycket för väghållning - på samma VW modell.

Vad gäller säkerhet så gillar jag folksams redovisningar. Många äldre "rejäla" bilar klarar sig fortfarande helt OK. Det fanns även en annan undersökning som fokuserade på rost efter några år - ingen munter läsning.

Allt detta drar ju iväg från grundfrågan om pris. Men min uppfattning är fortfarande att jag hellre skulle - både med avseende på ekonomi och säkerhet - välja tex en 10-12 år gammal V70 eller 9-5 än att gå på en 5 år gammal bil. 5-åringen har helt enkelt för stor värdeminsking vägt mot risken att nåt riktigt dyrt går sönder. Då betalar jag hellre lite (och inte så himla mycket) mer för en fabriksny bil, och under en budget så är en 0-mils lagerbil av förra årets modell helt OK.
 
Komfort kostar alldeles för mycket, samt bilmärket, Men visst åker man skönt i V90, men dåliga garantier och dyra mil, för oss känns det ej värt detta, för att åka 17min till jobbet, ensam, och 40mil till fjällen 1-2ggr/år, vi hade en Toyota IQ2 som andrabil, 2.99m lång, imponerande komfort och utrustning, vi åker Kia, bra pris och bra kvalitet, garantier och snygga bilar.
 
Citroën är inte särskilt dyrt och har bra komfort.
 
galento
Micke_vb skrev:
Dyra tyska bilar halverar värdet på två år drygt är det som gäller nu. Det säger ju däremot inget om vad en bil är värd... Vad är en bil för mig och vad är värdet på den för mig och inte för dig.

Blocket kombinerat med bytbil.com är ett bra riktmärke om vad bilar kostar. Sök på den modell du är intresserad av, lägg in parametrar om miltal, årsmodell, motor o växellåda mm och sök, sortera på pris och du får ett spann lägst och högst. I det spannet lär du få betala för den bil du funderar på att köpa. har ju inget med vad den är värd egentligen..
Brukar kolla dessa ställen jag också.Var och tittade på en Subaru Forester -07 med 230hk och aut igår eftersom frun är intresserad av en annan bil.11.000 mil och pris på firman på 99.000.Hmmm.
 
Inga franska bilar är dyra, men kostnaden kommer när bilen kommit hem på gården! Så börjar det strula, men vi har haft många Renault och Peugeot, och överlag ganska nöjda, Franrike kan komfort, trots billig bil, gillar nya Renault, känns fräscha/snygga.
 
galento
Ja det blev ingen Forester för oss då bilfirman och vi hade olika uppfattningar om vad
en välskött bil är.

Ja franska bilar är väl kända för sin komfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.