Det har varit lite tyst om detta - ni som jobbar med fibernät, vad kommer framöver? Och när ska man börja jaga den lokala leverantören att öka? :p
Är det 10gigabit direkt? Jag gissar att det snarare blir något lägre?
 
Med tanke på att en 4K-upplöst film kräver runt 15-25Mbit i bandbredd, så känns det som att en 1Gbit-lina kommer räcka länge. Om det går att göra någon större förbättring på latenserna har jag ingen aning om.
Min totalt lekmannamässiga gissning är att utvecklingen snarare kommer gå mot mer paketlösningar och utökade tjänster, exempelvis att ISP'erna kommer egenutveckla eller samarbeta med streamingtjänster etc.
 
Man kan hoppas att de satsar på ett starkare nät mellan städer, länder, världsdelar.. 1gbit tror jag räcker långt för konsumenter, problemet är att den hastigheten inte kan garanteras speciellt långt. En gigabit koppling som även innebär gigabit mot t.ex. USA vore intressant.
Tyvärr är det nog svårt att marknadsföra det så kanske inte blir så.
 
C
Jag tippar också att 1 Gb/s kommer att vara taket på privatmarknaden under överskådlig tid. Att gå upp till 1 Gb/s är en mindre grej för ISP:erna då mycket av den tekniska utrustningen på access och abonnentsidan redan är baserad på 1 GigE-standard och det är om inte annat en billig teknik idag.

Bortom 1 Gb/s finns det egentligen bara ett alternativ och det är 10 GigE-standarden (även om man inte har för avsikt att leverera fullt 10 Gb/s), och då måste man byta ut alltihop, det är för närvarande en helt annan prisklass på utrustningen, och det finns i princip inte heller några konsumentprodukter på marknaden.

För övrigt känns det uppenbart att det inte är de faktiska behoven som styr folks till synes omättliga bandbreddsaptit. Det handlar mer om att min är större än din än om något annat. Folk blir som Pavlovs hundar när man snackar om gigabit även om de bara surfar på facebook och gör lite bankärenden. Även i en familj med 5 storsurfande tonåringar lär 100 Mb/s räcka mer än väl. Begränsningen ligger nästan alltid längre ut i nätet.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
cpalm skrev:
För övrigt känns det uppenbart att det inte är de faktiska behoven som styr folks till synes omättliga bandbreddsaptit. Det handlar mer om att min är större än din än om något annat.
Det kan jag nog hålla med om?
Om man nu kan lita på bredbandskollen så har jag 12,61 Mbit/s, kan inte påstå att jag lider sådär värst.
 
peternicklas
Kostar väldigt mycket mer att gå upp över 1 Gigabit, för liten marknad för detta. Tror som en del andra att det kommer inte på många år.
 
ISP:erna kan leverera 1 Gbit uppkopplingar till konsumenter eftersom de har själva 10 Gbit internt i sina nät, så att flaskhalsen hamnar på rätt ställe. Men om de ska börja 10 Gbit ut till kund så vill de själva ha betydligt högre hastighet i sina egna nät och den teknologin tror jag kommer dröja ett tag.

Själv så har jag en 100 Mbit uppkoppling och det tycker jag räcker bra än så länge. Jag resonerar att så länge flaskhalsen i uppkopplingen inte ligger i min egen utrustning så finns det ingen anledning att ha högre. Men alla kablar och switchar hemma hos mig är förberedda för en 1 Gbit uppkoppling.
 
M
Nja - Cisco kommer med rätt mycket ny teknik i år där dem bla pressar en enda 10Gbit-modul till över 25Gbit/s och core-switchar med fullt 100Gbit-stöd. Så nog finns möjligheten.

Dem har väl även lyckats pressa upp enskilda Cat6-kablar i 5Gbit/s om jag inte minns fel.

Däremot saknar det helt och fullständigt ekonomi mot en konsumentmarknad.

Man ska också tänka på att konsumenten ska ha hårdvara som klarar att trycka mer än 1Gbit data.
 
1 Gbit/s är väl inte ett större problem? Mina föräldrar har det och får ut ca 800 Mbit/s laddar ner saker, i alla fall om de kort från de större CDN. Och det är rätt stor skillnad bättre man är där jämfört med 100 Mbit/s.

10 Gbit är snabbare än vanliga SSD, så det är svårt att bli av med informationen.

Slutligen är 2,5Gbit/s en vanlig hastighet för fiber i andra sammanhang än Ethernet. Alla produkter finns redan.
 
petersv skrev:
10 Gbit är snabbare än vanliga SSD, så det är svårt att bli av med informationen.
Insiktsfullast hittills.

Redan 1Gbit är knepigt att spara eller ens konsumera/behandla i en vanlig standard PC så jag föreslår att för svensson så kommer den praktiska flaskhalsen i ett fast nät inte vara nätet själv utan den egna PCn eller levererande server/tjänst.
 
Behovet av bandbredd kommer uppstå med tiden, brukar bli så när något finns i överflöd. Se t ex speltillverkarna idag som istället för att optimera datamängden sparar på sin egen tid och släpper patchar på flera GB, Tidal som säljer okomprimerad musik osv. Ge det några år så kommer folk fnysa åt mp3 också, inte för att det är dåligt utan för att komprimering inte behövs längre. Sen kanske 4K 60 fps blir standard på Youtube av samma anledning.

Personligen tror jag mer på kringtjänster som vi ser nu, höghastighetskoppling till diverse backuptjänster kan t ex bli ett säljargument?
 
M
petersv skrev:
1 Gbit/s är väl inte ett större problem? Mina föräldrar har det och får ut ca 800 Mbit/s laddar ner saker, i alla fall om de kort från de större CDN. Och det är rätt stor skillnad bättre man är där jämfört med 100 Mbit/s.

10 Gbit är snabbare än vanliga SSD, så det är svårt att bli av med informationen.

Slutligen är 2,5Gbit/s en vanlig hastighet för fiber i andra sammanhang än Ethernet. Alla produkter finns redan.
Jo 800Mbit ja, men det år varken 1Gbit eller "mer än 1Gbit/s".

Det krävs ju liksom att både dator, nätverk och avsändare/mottagare klarar av den högs hastigheten.

Speciellt med tanke på att allt går mot att bli trådlöst.
 
MathiasS skrev:
Redan 1Gbit är knepigt att spara eller ens konsumera/behandla i en vanlig standard PC så jag föreslår att för svensson så kommer den praktiska flaskhalsen i ett fast nät inte vara nätet själv utan den egna PCn eller levererande server/tjänst.
...förutsatt att endast en klient är igång i hemmet. I familjen med tre-fyra tonåringar kan situationen bli en annan. :)

Snart är inte heller wifi en begränsande faktor, jag har själv uppmätt kring 930 Mbit/s trådlöst med en "vanlig" dator. Den dagen datorer utrustas med 4x4 antenner (chipseten finns, "bara" ingen datortillverkare som hakat på) kan vi nå högre än så.

Med det sagt, i nuläget skulle jag klara mig ypperligt med 100 Mbit/s i mitt enmanshushåll.
 
Redigerat:
Om man vänder på det - vad skulle man kunna göra med 10 Gbit/s som inte går med 1 Gbit/s?

Jag har inte benkoll på 10GBE-standarden men det finns funktioner för att minska latensen. Det är ofta viktigare än bandbredden om man vill ha responsivitet i applikationer. Man kan också jämföra med PCI Express, som används för att koppla in hårdvara. 10 Gbit Ethernet med kortare latenser gör att nätverket hamnar i samma hastighetsklass. Det öppnar för nya, intressanta applikationer där man kan placera hårdvara på distans. Kanske kan man tänka sig att alla maskiner kopplade med 10 Gbit/s har tillgång till ett superdatorkluster där man kan göra vissa väldigt krävande beräkningar på distans?

Man kan t.ex tänka sig olika former av AI-tillämpningar som är väldigt datakrävande. Tänk t.ex. en amazon echo fast med 360 graders 3D 4K-inspelning. Eller så vänder man på det. VR är ju det som kommer nu. Om man ska köra en oculus rift i 4K direkt från molnet - hur mycket data kräver det isåfall? Där kanske gigabitlinan storknar. I alla fall om hela familjen ska kolla champions leauge eller bygglov i 4K VR. Det blir ju 12,288 x 6,144 Pixlar gånger 5 personer. Och helst med 120 FPS (60 blir ju lite hackigt).
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
petersv skrev:
10 Gbit är snabbare än vanliga SSD, så det är svårt att bli av med informationen.
Strömmar man information till flera stycken 4k TV-apparater är det väl inte så svårt?

Vad säger liksom att man vill spara ner all information som man hämtar via internet? Det är kanske tvärtom: Man hämtar den från internet för det går snabbare än att ha den lagrad på sin hårddisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.