hej jag har ett problem !
Jag har köpt ett hus och där finns en vattenmantlad kamin på 8kw (caron aqua)

Med en laddgrupp med cirkulationspump och temisk ventil digitalt styrd ”ladomat” (ESBE ltc 141)

Matas till en ackumelatortank men shunt till radiatorerna i huset (TIDA-500)

Detta system har förra ägaren köpt och använt enbart i 10år som uppvärmning.

Men jag kan elda i oräkliga timmar utan att ens få up ac-tanken 1endaste grad.
HUR?!
Jag har 80grader ut ur kaminen men får inget nytta av det konstigt nog. Jag har testat alla möljiga inställningar på laddomaten och cirkulationspumpen går, har kollat termostaten och den öppnar fint vid 70grader som den ska.
Har slut på idéer nu funderar på att antingen köpa en ny ladomat 21 och testa eller slänga utvskiten och sätta in en gjutjärnskamin.

Snälla hjälp mig !?”
 
  • Brinnande ved i en modern kamin med synlig låga genom glasluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem termostat visar 68 grader med gröna indikatorlampor i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd cirkulationspump i källare med anslutna rör och elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är matarröret till tanken varm/het. Hur varmt på topp i tanken och botten.
 
Värmen kan inte försvinna på grund av fel på laddomaten. Så om kaminen inte kokar kan du utgå ifrån att laddningen fungerar.

ESBE ltc 141 är en helt vanlig klassisk termiskt styrd laddomat. Den är inte digital.
 
Förmodligen så sväljer kåken dom 8 kw denna är på i uppvärmning så när värmen når ack tanken så går det i princip ut i värmesystemet
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är matarröret till tanken varm/het. Hur varmt på topp i tanken och botten.
Rören är 70.C fram till ladomat sedan ca 50.C.
Tanken är 40.C både i topp och botten. Den värms med elpatron/luftvattenpump
 
D Daniel 109 skrev:
Värmen kan inte försvinna på grund av fel på laddomaten. Så om kaminen inte kokar kan du utgå ifrån att laddningen fungerar.

ESBE ltc 141 är en helt vanlig klassisk termiskt styrd laddomat. Den är inte digital.
Vad styr jag med displayen då ? Det är ju ut och in till ladomaten. ?
 
V Vector skrev:
Förmodligen så sväljer kåken dom 8 kw denna är på i uppvärmning så när värmen når ack tanken så går det i princip ut i värmesystemet
Tror inte det för det är lika dant året runt och stänger jag shunten så går tempen inte upp ändå
 
Jag gissar att den sätter på pumpen när du eldar i kaminen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att den sätter på pumpen när du eldar i kaminen.
Ja på vald temp
 
Andreas på berget Andreas på berget skrev:
Rören är 70.C fram till ladomat sedan ca 50.C.
Tanken är 40.C både i topp och botten. Den värms med elpatron/luftvattenpump
Mycket kallt vatten tillbaka från tanken, laddomaten och kamin orkar inte lyfta tempen, så det blir knappt något flöde till tanken. Sen kanske det kommer ca 70 C till tanken och där blandas det om och svalnar till kanske 40 C samt shunten står max öppen, då blev inget kvar att magganisera. Murphys lag träder in.
 
Du har missförstått vad Murphys lag betyder. Den har inget med det här att göra.
I övrigt stämmer det du skriver.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mycket kallt vatten tillbaka från tanken, laddomaten och kamin orkar inte lyfta tempen, så det blir knappt något flöde till tanken. Sen kanske det kommer ca 70 C till tanken och där blandas det om och svalnar till kanske 40 C samt shunten står max öppen, då blev inget kvar att magganisera. Murphys lag träder in.
Okej vad bör jag göra ? Systemet har ju funkat bra i 10år innan
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Ja bra fråga. Svårt på avstånd att säga något. Men det verkar som att tempen i kaminen inte orkar upp riktigt och inställningen på laddomaten är ställd på för hög temp. Displayen r nog för att starta laddpumpen. En laddomat har en termostat i sig och öppnar den för tidigt eller kärvat fast i öppet läge, orkar inte kaminen lyfta tempen. För mycket svalvatten från tanken. Är det bra fart på elden i kaminen, temp på rökgaserna, vet du det.
 
  • Gilla
Quade71
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja bra fråga. Svårt på avstånd att säga något. Men det verkar som att tempen i kaminen inte orkar upp riktigt och inställningen på laddomaten är ställd på för hög temp. Displayen r nog för att starta laddpumpen. En laddomat har en termostat i sig och öppnar den för tidigt eller kärvat fast i öppet läge, orkar inte kaminen lyfta tempen. För mycket svalvatten från tanken. Är det bra fart på elden i kaminen, temp på rökgaserna, vet du det.
Bra fart i kamin mer än så kan jag inte avläsa tyvärr men skorstensröret in i murstocken är inte överdrivet varmt går att nudda utan att bränna sig (men är ju smed också), tips på inställning? Kan ställa pompa och aux, läst att det ska diffa 5-10 grader för att få ett bra flöde och att 55 är rekomenderat starttemp.
Ska nämnas att någon gång ibland så har jag fåt up hela tanken tipp 65 grader på bara nåt vedinlägg med det har vart ca3ggr på ett år
 
Skaffa en riktig rökgastermoneter ingen sån från Classes , borra ett hål i röret ca 20 cm från kaminen, då först kan du se hur du eldar. Ca 180 C är en bra temp. Nu beror det lite på kaminens info om eldning i den med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.