Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Hej,
Min llvp (Panasonic, installerad 2017), kommer inte upp i värme som den gjort tidigare år. Utblås temp vid full värme (30°) och full fläkt ligger runt 30°. Problemet uppdagades igår och mätningarna är gjorda idag. Utomhustemperatur är kring nollan +- ett par grader.
Jag har gjort pumpen strömlös i 10 min - ingen skillnad. Jag har kört kyla i 5-10 min och sedan växlat till full värme igen - ingen skillnad. Filterna är rena. Inga felkoder eller annat konstigt beteende.
Jag vill minnas att utblåstemperaturen skall ligga en bra bit över 40° när allt står på max.
Har någon en tanke om vad det kan vara? Kan det vara en pyspunka som läcker köldmedium extremt sakta så att det nu är lite dåligt tryck i systemet? Kan någon ventil ha hakat upp sig? Är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa en ny pump?
Vänligen
P
Min llvp (Panasonic, installerad 2017), kommer inte upp i värme som den gjort tidigare år. Utblås temp vid full värme (30°) och full fläkt ligger runt 30°. Problemet uppdagades igår och mätningarna är gjorda idag. Utomhustemperatur är kring nollan +- ett par grader.
Jag har gjort pumpen strömlös i 10 min - ingen skillnad. Jag har kört kyla i 5-10 min och sedan växlat till full värme igen - ingen skillnad. Filterna är rena. Inga felkoder eller annat konstigt beteende.
Jag vill minnas att utblåstemperaturen skall ligga en bra bit över 40° när allt står på max.
Har någon en tanke om vad det kan vara? Kan det vara en pyspunka som läcker köldmedium extremt sakta så att det nu är lite dåligt tryck i systemet? Kan någon ventil ha hakat upp sig? Är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa en ny pump?
Vänligen
P
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Det frostar tunt och jämnt över samtliga lameller som syns på baksidan. Underst i mitten finns en isansamling med istappar som hänger under plåten. Ingenting märkligt som jag ser det. Jag skall fixa bild. Jag har också övervakat utblåstemperaturen (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 325 inlägg
I mina ögon ser det skumt ut med de horisontella mörka banden. Det har jag aldrig sett på våra LLVP, den ena över 20 år gammal (IVT/Sharp) och den fyra år gamla Daikin Caldo XRH40.
Du har 2 band som är dåligt frostade och dessutom verka vara glidande olika tjocklek i frostlagret mellan dem och om du kör på full kapacitet/värme och den inte reda påbörja avisningen och det ändå ser ut som det gör så skulle jag säga att det är väl i underkant i mängden köldmedel
- det behöver inte vara hela skälet till den lägre kapaciteten men problemet är att om det är för lite köldmedel så kan det lura sensorerna och kompressorn drar ned fart och vill inte köra fullt som tex. om hetgasen blir väldigt varm (vilket det blir om det suger mot väldigt låg temperatur med låg tryck i evaporatorn - som också kan beror på brist av köldmedel) och det samtidigt inte är väldigt kallt ute.
- det behöver inte vara hela skälet till den lägre kapaciteten men problemet är att om det är för lite köldmedel så kan det lura sensorerna och kompressorn drar ned fart och vill inte köra fullt som tex. om hetgasen blir väldigt varm (vilket det blir om det suger mot väldigt låg temperatur med låg tryck i evaporatorn - som också kan beror på brist av köldmedel) och det samtidigt inte är väldigt kallt ute.
Ser inte riktigt bra ut. Inte jämt med frost och istappar som letat sig över kanten i bakkant som att de va stopp i avrinningen. Tror Ni kan ha gasbrist. Sen så låg utblåsningstemp späder på misstankarna dramatiskt! Ingen värmekabel i utedel?Cancerman_777 skrev:Hej,
Vänligen
P
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Ja, det var det jag var inne på i första inlägget också. Nej, ingen värmekabel. Det har aldrig behövts tidigare år.E Emanuel01 skrev:
Panasonic har exprimenterat utan värmekabel förut med och det gick inte bra. Är det sidoinport så brukar det inte vara värmekabel.Cancerman_777 skrev:
Har ju inte funkat här då vattnet rinner över kanten i bakkant. Blir ismasage av det undre röret av förångaren. Till sist blir de ett läckage.
Det är ju i alla fall största misstanken tänker jag.
Kopparrören är ju så jävla tunna nu för tiden med då de ska spara pengar. Alltså i förångare och kondensor enheter mot förr i tiden.
Har fått byta förångare i kylar som bara är 3 år gamla. Men gamla egenkonvektionsförångare har jag fått byta för något år sedan som var från 1989.
Har fått byta förångare i kylar som bara är 3 år gamla. Men gamla egenkonvektionsförångare har jag fått byta för något år sedan som var från 1989.
Gasbristen kan också vara orsaken att det inte håller undan isen i botten mot tidigare då om det är för lite köldmedel i utedelens flänspaket i värmepumpsdrift så har man samma situation med innerdelens flänspaket i avfrostningsdrift och värmen räcker inte hela vägen runt när den kör hetgasavfrostning och det blir is kvar högre upp än annars.
Det enda alternativet är att ta ut en kylnisse som får leta upp läckan och sedan fylla upp systemet till rätt nivå om det är reparerbart - annars ny LLVP i värsta fallet.
Det enda alternativet är att ta ut en kylnisse som får leta upp läckan och sedan fylla upp systemet till rätt nivå om det är reparerbart - annars ny LLVP i värsta fallet.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 872 inlägg
Uppdatering: vädret är mildare och då kryper utblåstemperaturen upp. Beslut är fattat att ny llvp kommer att installeras. Nuvarande är 7 år gammal, kostade 10 kkr inkl installation och en tekniker är inte värt besväret då det inte ger någon garanti. Det är helt enkelt smartast att sätta en ny med 5 års garanti
Tusen tusen tack alla som svarat Jag älskar BH
Medlem
· stockholm
· 2 238 inlägg
Låter märkligt billigt om den ny kostade 10000:- inkl installation!Cancerman_777 skrev:Uppdatering: vädret är mildare och då kryper utblåstemperaturen upp. Beslut är fattat att ny llvp kommer att installeras. Nuvarande är 7 år gammal, kostade 10 kkr inkl installation och en tekniker är inte värt besväret då det inte ger någon garanti. Det är helt enkelt smartast att sätta en ny med 5 års garanti
Ser ut som det vore bra med en bättre upphängning av utedelen så det inte riskerar att bygga på med is i bakkant/under