Nissens
A Alexn72 skrev:
Fast i ärlighetens namn.... om ts har anlitat en hantverkare för de jobbet så är det ganska rimligt att ts inte kommer vilja ha en påse med nått grått damm ( fog och fästmassa) ståendes på golvet när jobbet är slutfört.
Nog för att hantverkaren skulle ställt frågan först...men...

Sen får väl hantverkare sluta jobba med udda material.
Enbart svart eller vit fog. Enbart svart eller vit färg. Inga nyanser eller brytningen för då kan man inte köpa 1ton säck med fog ,för att de ska vara så billigt som möjligt.
Nja, i och med att hantverkaren har fakturerat materialet så äger ts det.

Om hantverkaren kommer överens med kunden om att kasta det eller behålla det så är det helt ok. Men att svara ”jag har kastat det” när ts frågar efter materialet ts köpt är absolut inte ok.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Oseriöst folk.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, vad är rimlig kostnad?


Jag behövde lägga nytt tak på min 40 år gamla kåk. Lyssnade med några firmor. 250 - 300 000 kr.

Är vare sig snickare eller takläggare, men pensionär.
Tog hjälp av en vän, fd snickare ca 25 timmar, som s a s visade vägen.

Köpte materialet för ca 100 000 och la nytt Planjatak själv. Aldrig haft så bra "betalt".

Så många gånger lönar det sig att pillra med saker och ting själv.

Bra monteringsinfo från Planja.
Köpte en begagnad byggnadsställning 1.8 x 18 meter, som jag senare sålde hälften av.
Resterande behöver jag när det ska målas om man.

Anlitar således ingen husmålare!

Mycket klarar man av själv, om man är beredd att försöka.
Tyvärr tror jag inte för ett ögonblick på att du har bytt tak på 25 timmar. Kanske om vi räknar effektiv tid uppe på taket. Men ärligt talat så är det ju inte så att det plötsligt ligger en hög med material, i trädgården. Som dessutom råkar vara precis rätt sorts material, och av rätt mängd. Alla brädor har ju inte heller rätt längd. Inte flyger det upp på taket av sig självt heller. Ärligt talat tvivlar jag på att du räknar med tiden för rivning heller. Eller bortforsling av allt gammalt material.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tyvärr tror jag inte för ett ögonblick på att du har bytt tak på 25 timmar. Kanske om vi räknar effektiv tid uppe på taket. Men ärligt talat så är det ju inte så att det plötsligt ligger en hög med material, i trädgården. Som dessutom råkar vara precis rätt sorts material, och av rätt mängd. Alla brädor har ju inte heller rätt längd. Inte flyger det upp på taket av sig självt heller. Ärligt talat tvivlar jag på att du räknar med tiden för rivning heller. Eller bortforsling av allt gammalt material.
Jag gissar på 2 man 2x25=50 timmar.
Jag gissar att inköpet och uppsättningen av byggnadsställningen inte ingår i timmarna.
Med allt på plats är 50 arbetstimmar av själva läggningen av taket högst rimlig.
En utförligare förklaring på dessa 25 timmar vore läglig.

/W
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur lång tid tar det att att åka bil för att sätta upp 12 plattor istället för 100?
Hur lång tid tar det att plocka fram verktyg för uppsättning av 12 plattor, i jämförelse till om 100 plattor ska sättas.
Hur lång tid tar det för fixet att härda bakom 12 plattor, och hur lång tid tar det bakom 100 plattor?
Detsamma gäller undanplockning, och fogen att torka.
Att putsa och torka 100 plattor tar längre tid. Men det tar inte 8ggr så lång tid. Detsamma gäller att sätta upp plattor och att foga.
absolut tar det inte 8 ggr så lång tid. Men detta är fortfarande en orimlig tid.

Och framförallt. Är det någon som tror på förklaringen kring material? Jag gissar att han varken handlat eller slängt. Denna lilla mängd hade han över redan. Och slängde inte det som fortfarande har över efteråt. Varför skulle han bett kunden köpa listen och han köpa resten? Givetvis kan det handla om att kunden ska välja listen. Men då tror jag snarare han bett kunden kolla vilken list han vill ha och återkomma.
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Tyvärr tror jag inte för ett ögonblick på att du har bytt tak på 25 timmar. Kanske om vi räknar effektiv tid uppe på taket. Men ärligt talat så är det ju inte så att det plötsligt ligger en hög med material, i trädgården. Som dessutom råkar vara precis rätt sorts material, och av rätt mängd. Alla brädor har ju inte heller rätt längd. Inte flyger det upp på taket av sig självt heller. Ärligt talat tvivlar jag på att du räknar med tiden för rivning heller. Eller bortforsling av allt gammalt material.
Fast läser du vad han skriver "Tog hjälp av en vän, fd snickare ca 25 timmar, som s a s visade vägen"
så betyder det att hans kompis hjälpte till under 25 timmar, inte att hela bytet tog 25 timmar...
 
  • Gilla
daVinci och 1 till
  • Laddar…
B Biliwi skrev:
Har låtit en hantverkare sätta upp 12 kakelplattor ovanför en bänkskiva. Dumt nog frågade jag bara i en offertförfrågan om han åtog sig så små jobb och det gjorde han. Blev så glad att få det gjort att jag inte kollade vad det skulle kosta. Snyggt jobb, men min fråga är fakturan. Innan var det tapet ända ner till bänkskivan och ekskivan är 1,20 m lång. Kakelplattorna hade jag redan hemma och de är 20 x 10 cm. Listen ville hantverkaren att jag skulle skaffa hem så det gjorde jag. Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?
Tycker det är lite dyrt. många arbetets timmar för ett sådant litet jobb. Och materialet dyrt kostar ca 500kr att köpa.
 
D
K koolla skrev:
absolut tar det inte 8 ggr så lång tid. Men detta är fortfarande en orimlig tid.

Och framförallt. Är det någon som tror på förklaringen kring material? Jag gissar att han varken handlat eller slängt. Denna lilla mängd hade han över redan. Och slängde inte det som fortfarande har över efteråt. Varför skulle han bett kunden köpa listen och han köpa resten? Givetvis kan det handla om att kunden ska välja listen. Men då tror jag snarare han bett kunden kolla vilken list han vill ha och återkomma.
Kan förstås absolut inte ha att göra med att han skaffade fix själv istället för att riskera att kund far ner till byggmax och släpar hem en säck flytfix med kommentaren: ”det var ju billigt!”. Ja jo men inte nu längre.
Ska inte dra alla över en kam, men det är skillnad i kvalite på grejer och vissa behöver skyddas från sin egna dumhet.
Vem fan kör runt med 10 halvöppna säckar fog/fix som står och blir fuktiga i en skåpbil?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Kan förstås absolut inte ha att göra med att han skaffade fix själv istället för att riskera att kund far ner till byggmax och släpar hem en säck flytfix med kommentaren: ”det var ju billigt!”. Ja jo men inte nu längre.
Ska inte dra alla över en kam, men det är skillnad i kvalite på grejer och vissa behöver skyddas från sin egna dumhet.
Vem fan kör runt med 10 halvöppna säckar fog/fix som står och blir fuktiga i en skåpbil?
Så du menar att allt som blir över efter ett jobb kör man och slänger? Nej det gör man inte utan de flesta har ett litet lager där man kan förvara material. Sen när man ska till en kund så tar man kanske från det lagret först framförallt om det är ett litet jobb. Då behöver man inte öppna en ny säck varje gång. Ska nog vara väldigt udda grejer om man skulle kasta.
 
H Hybro skrev:
Så gör vi inte ute på bygda.
Här sprider sig vetskapen om bra och duktiga företagare mycket snabbt.

Alla är rädda om sina kunder, annars får man förmodligen börja med verksamhet i närmaste storstad.
Precis så är det. Driver själv måleri/bygg i smålandsk glesbygd. Närmsta större stad är Växjö. Mitt företag bygger på stamkunder. Gäller allltså att lämna vettiga priser samt göra kanonjobb hela tiden. Det gäller också att ha personal som fattar. TS lär inte anlita snubben i tråden igen. Dålig fakturering som saltats. Och verkar totalt sakna rutiner för materialhantering. På mitt företag finns både verkstad för jobb men också lager där det finns sådant som blivit över på andra ställen. kunden debiteras bara det som använts. Att fakturera hela förpackningar ger ju som resultat att det är kundens material som slängs om det inte kvarlämnats. Oseriöst och amatörmässigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Så du menar att allt som blir över efter ett jobb kör man och slänger? Nej det gör man inte utan de flesta har ett litet lager där man kan förvara material. Sen när man ska till en kund så tar man kanske från det lagret först framförallt om det är ett litet jobb. Då behöver man inte öppna en ny säck varje gång. Ska nog vara väldigt udda grejer om man skulle kasta.
Jobbade några år i Stockholm slutet 80-tal. Där praktiserades att man hämtade material på yrkesbutik alternativt material kördes ut till arbetsplatsen. Material som blev över slängdes då lager saknades. Detta på ett måleri med 40 anställda. Blev enorma pengar räknat på året. Som givetvis debiterades kund. Jag gjorde så att jag hyrde en liten källarlokal, tog hem av det som skulle slängas och använde det som lager. Användes till "sidojobb" samt såldes till hugade. Helt OK enligt firman jag jobbade på. Samma system praktiserades på alla firmor inom bygg där byggcontainrarna var fulla ned nya grejor som slängdes. Samma synsätt tycks fortfarande användas när man ser vad som slängs idag. Kostar för mycket att sortera och transportera. En affärside hade varit att erbjuda gratis tömning av dessa containrar och sedan ha en byggmarknad med lågpris. Hade nog funkat i storstäderna.
 
Själv var jag hos tandläkaren och skrapade tandsten i veckan , 1600 spänn 30 minuters jobb , och inte fick jag med mig nåt överblivet material heller
 
  • Haha
  • Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Själv var jag hos tandläkaren och skrapade tandsten i veckan , 1600 spänn 30 minuters jobb , och inte fick jag med mig nåt överblivet material heller
Byt tandläkare. Jag betalar runt 800 spänn för sköterskan. Inte ens en enkel lagning kommer upp i 1600 kr, tror jag betalar runt 1000 spänn för det.
Så utnyttja konkurrenterna.....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K koolla skrev:
absolut tar det inte 8 ggr så lång tid. Men detta är fortfarande en orimlig tid.

Och framförallt. Är det någon som tror på förklaringen kring material? Jag gissar att han varken handlat eller slängt. Denna lilla mängd hade han över redan. Och slängde inte det som fortfarande har över efteråt. Varför skulle han bett kunden köpa listen och han köpa resten? Givetvis kan det handla om att kunden ska välja listen. Men då tror jag snarare han bett kunden kolla vilken list han vill ha och återkomma.
Tyvärr är det lite som jag säger. 12 plattor tar 7 timmar. Helt rimligt, enligt mig. Samtidigt behöver 10-15 m2 inte ta ett dugg längre tid. Det som tar mest tid är att plocka och städa.
Tänk dig sedan att bygga stol, jämfört med att bygga en stol till ett dockskåp. Det behöver inte gå fortare för att det är litet. Ibland tar det lilla även längre tid.

I övrigt måste jag hålla med om att hans utsaga om att ha åkt till tippen med överblivet fix och fog, är direkt larvig. Om inte bara TS missuppfattade den saken, så förstår jag inte varför han skulle säga något sådant.
Nu handlade den saken om småpengar vilket varken gör "till eller från" i TS fråga. Men dumt var det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T
nino nino skrev:
Jag hade nog tagit 2-2500:- svart för det jobbet eller det dubbla med faktura, när jag hade firma.
Det blir svårt att planera ett sånt litet jobb, det kan gå på 1h eller 3h, beroende på hur plattor stämmer, är bänkskivan rak eller lutar det, håltagning? osv

Men klart att det är mycket pengar för nåt så litet, men som sagt det blir svårt att planera för nästa jobb.

Jag hade använt snabbfix och satt plattor, ätit sen fogat och avsatt 4h eller tagit det på em och åkt hem när det var klart.
Skojar du? Du verkar ju lika oärlig som "hantverkaren" som TS har råkat ut för.

Kan ju vara det minsta kakeljobbet jag någonsin har sett och för en plattsättare tar det max en timme att sätta och foga skiten och fogar gör man så for man har tvättat av hinken med fix och således blir det bara en körning. Materialkostnaden är ju max 100 kr då alla plattsättare har fog, silikon och fix i sitt lager eller bil.

TS: Ja, du har blivit riktig blåst!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.