T tank77 skrev:
Skojar du? Du verkar ju lika oärlig som "hantverkaren" som TS har råkat ut för.

Kan ju vara det minsta kakeljobbet jag någonsin har sett och för en plattsättare tar det max en timme att sätta och foga skiten och fogar gör man så for man har tvättat av hinken med fix och således blir det bara en körning. Materialkostnaden är ju max 100 kr då alla plattsättare har fog, silikon och fix i sitt lager eller bil.

TS: Ja, du har blivit riktig blåst!
Jag har satt mindre, frimärken ovanför handfat 6st 15*15 men det var på stora jobb.

Ja du får ju tycka vad du vill, helt säkert så fixar du inte det där på en timme om du räknar med att hitta rätt fix fog och silikon, plocka in i bilen, åka till kund, kolla vad som behövs bäras in, hämta, blanda sätta kapa plattor, rengöra foga rengöra dra silikon, plocka ut i bilen, städa av, plocka in på lagret och skriva en spec på jobbet.

Men ja jag tycker också att det är mycket pengar för ett litet jobb
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Jag är målarmästare men har även gjort badrum,lagt klinkers och satt upp massor av kökskakel. Vet ej var du bor men detta är storstadspriser. Uppsättning kakel max 1 timme. Använder man ett rapidfix så kan man foga någon halvtimme senare. Under tiden tar man en fika. Fogning max 1 timme då inkluderat blandning av fog. Silicon går också att montera direkt efter fogning. Debitering för ROT har jag aldrig sett förut. Materialåtgången och kostnad är orimlig . Ett sådant jobb hade jag gjort på en förmiddag eller efter lunchen. Det för att hinna annat också. Bilersättning tillkommer alltid pga skatteregler.
Jag hade debiterat ung. 3 timmar för detta jobbet,material någon hundralapp. På timmarna försvinner 30% ROT. Mitt pris här i södra småland hade legat på kanske halva det beloppet. Dessutom är fakturan du fått ej korrekt.ROT utgår bara på arbetskostnad,snubben har lagt det på allt. Kanske kan tyckas vara en fördel för dej men snubben får ut några extra hundralappar från ditt skattekonto. Så priset blir de facto ännu lite högre. Mitt råd är som du även lärt dig nu ta reda på priset för att undvika snubbar. Jobbet i sig verkar vara snyggt gjort. Men faktureringen.....
Tack för att du finns.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Skojar du? Du verkar ju lika oärlig som "hantverkaren" som TS har råkat ut för.

Kan ju vara det minsta kakeljobbet jag någonsin har sett och för en plattsättare tar det max en timme att sätta och foga skiten och fogar gör man så for man har tvättat av hinken med fix och således blir det bara en körning. Materialkostnaden är ju max 100 kr då alla plattsättare har fog, silikon och fix i sitt lager eller bil.

TS: Ja, du har blivit riktig blåst!
Hehe! Har du inte varit utanför dörren på 20år???
100kr får du inte en tub silicon för…
Arbetstiden börjar inte när du ska trycka dit första plattan och slutar inte när du tryckt dit sista plattan… Du tycker alltså att en hantverkare ska fixa 168st sådan jobb i månaden??
 
  • Gilla
stefan57 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tank77 och nino är de två jag litar på allra mest i tråden, om detta ämne.

Jag väljer att lägga min egen åsikt mitt mellan vad de tycker. :D
 
  • Gilla
  • Haha
useless och 2 till
  • Laddar…
S Staffan123456789 skrev:
Hehe! Har du inte varit utanför dörren på 20år???
100kr får du inte en tub silicon för…
Arbetstiden börjar inte när du ska trycka dit första plattan och slutar inte när du tryckt dit sista plattan… Du tycker alltså att en hantverkare ska fixa 168st sådan jobb i månaden??
?
Om man googlar silikon kök är nästan alla tuber under 100kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
S Staffan123456789 skrev:
Hehe! Har du inte varit utanför dörren på 20år???
100kr får du inte en tub silicon för…
Arbetstiden börjar inte när du ska trycka dit första plattan och slutar inte när du tryckt dit sista plattan… Du tycker alltså att en hantverkare ska fixa 168st sådan jobb i månaden??
Suck, som jag nämnde innan så har ALLA plattsättare fog, fix och silikon på sitt lager eller bil överblivet från andra jobb och ja en silikontub kostar över 100 kr men den silikonsträngen som har använts i det kök kostar typ 5 kr. Och givetvis fakturerar man inte en HEL silikontub på ett sådant litet jobb. Men tydligen är det bara jag som verkar vara ärlig i denna bransch och alla andra är rövhattar!

Och själva jobbet tar man och gör på vägen hem från något annat större jobb så klart.

Mest anmärkningsvärda med den fakturan är ju timmarna det har tagit att foga samt fakturering, 4 timmar är ju ett skämt. Den fogningen har tagit max 10 minuter och att fakturera och söka ROT tar lika lång tid! Materialkostnaden är ju också uppåt väggarna åt helvete!

Hade varit fruktansvärt pinsamt att skicka en sådan faktura. Fast jag har ju ett samvete också.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Skojar du? Du verkar ju lika oärlig som "hantverkaren" som TS har råkat ut för.

Kan ju vara det minsta kakeljobbet jag någonsin har sett och för en plattsättare tar det max en timme att sätta och foga skiten och fogar gör man så for man har tvättat av hinken med fix och således blir det bara en körning. Materialkostnaden är ju max 100 kr då alla plattsättare har fog, silikon och fix i sitt lager eller bil.

TS: Ja, du har blivit riktig blåst!
Ja du ha så jävlar rätt. Har två grabbar som jobbar med detta och dom bara skrattade och skakade på huvudet åt det. Och då har ändå kunden köpt plattorna. Nej synd om kunden men samtidigt en läropeng.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man googlar silikon kök är nästan alla tuber under 100kr.
Bruttopris på Ahlsell är 160 plus moms. 😂😇🙃😱🙄😬🤩
 
  • Haha
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bruttopris på Ahlsell är 160 plus moms. 😂😇🙃😱🙄😬🤩
Ah! Glömde den heltäckande garantin på silikonet 😂
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
...Den fogningen har tagit max 10 minuter
Hur gör man med tiden mellan kakling tills man kan foga. Sätter man det som semester?
Jag menar om det bara tar några minuter att kakla och då hinner inte fixen att bita...
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Suck, som jag nämnde innan så har ALLA plattsättare fog, fix och silikon på sitt lager eller bil överblivet från andra jobb och ja en silikontub kostar över 100 kr men den silikonsträngen som har använts i det kök kostar typ 5 kr. Och givetvis fakturerar man inte en HEL silikontub på ett sådant litet jobb. Men tydligen är det bara jag som verkar vara ärlig i denna bransch och alla andra är rövhattar!

Och själva jobbet tar man och gör på vägen hem från något annat större jobb så klart.

Mest anmärkningsvärda med den fakturan är ju timmarna det har tagit att foga samt fakturering, 4 timmar är ju ett skämt. Den fogningen har tagit max 10 minuter och att fakturera och söka ROT tar lika lång tid! Materialkostnaden är ju också uppåt väggarna åt helvete!

Hade varit fruktansvärt pinsamt att skicka en sådan faktura. Fast jag har ju ett samvete också.
Skulle vilja se dig, åka till kunden,blanda fog, lägga på fog,torka med svamp,torr torka samt lägga silicon fog,städa undan på 10min..

Isåfall är det bara att hatten
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
T
A Alexn72 skrev:
Hur gör man med tiden mellan kakling tills man kan foga. Sätter man det som semester?
Jag menar om det bara tar några minuter att kakla och då hinner inte fixen att bita...
Inga problem att foga på kakel då det sätter sig direkt i fixet då plattorna är så porösa, efter typ 10 minuter kan du inte flytta på plattan. Därför kan man foga ganska omgående. Klinker däremot kan man inte foga samma dag ens......
 
T
S Staffan123456789 skrev:
Skulle vilja se dig, åka till kunden,blanda fog, lägga på fog,torka med svamp,torr torka samt lägga silicon fog,städa undan på 10min..

Isåfall är det bara att hatten
Nu snackade jag om hårdfogningen som hade tagit 10 minuter på TS 0.2 kvm kakelsättning, silikonen tar fem minuter till😉

Har jobbat på stambyten, har väl gjort 1000 st kök med 15x15 cm på vardera 3 kvm där det tog typ 30 minuter att kakla ett kök. Ingen håltagning förvisso.😎
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nu snackade jag om hårdfogningen som hade tagit 10 minuter på TS 0.2 kvm kakelsättning, silikonen tar fem minuter till😉

Har jobbat på stambyten, har väl gjort 1000 st kök med 15x15 cm på vardera 3 kvm där det tog typ 30 minuter att kakla ett kök. Ingen håltagning förvisso.😎
Stor kryddan… Du lär va en hejare på att kakla som anställd,men tror knappast att du drivit företag själv.
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.