T tank77 skrev:
Nu snackade jag om hårdfogningen som hade tagit 10 minuter på TS 0.2 kvm kakelsättning, silikonen tar fem minuter till😉

Har jobbat på stambyten, har väl gjort 1000 st kök med 15x15 cm på vardera 3 kvm där det tog typ 30 minuter att kakla ett kök. Ingen håltagning förvisso.😎
Förväntar du dig att någon ska tro på det? Du gör dig ju bara löjlig. Uppenbart att du inte har en aning om vad du talar om. Därefter låtsas som om du har erfarenhet också😀
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
A AG A skrev:
Förväntar du dig att någon ska tro på det? Du gör dig ju bara löjlig. Uppenbart att du inte har en aning om vad du talar om. Därefter låtsas som om du har erfarenhet också😀
Han tog i för mycket helt enkelt. Tusen kök? Han skulle sagt 150.
 
useless useless skrev:
Jag som van amatör sätter upp de där plattorna på en halvtimme inklusive blandning av bruk. Fogningen tar ytterligare en halvtimme nästa dag.
Tar man betalt för en timmes resa till respektive från kunden plus ett par timmar för städning, administration och inköp så är man uppe i den summan.

Om det är rimligt med 7 timmars fakturerad tid för en timmes effektivt arbete kan man såklart diskutera, men tyvärr blir det så med väldigt små jobb.
Snabbt med en halvtimme.

Men håller med. 12 plattor eller 24 hade inte varit nån skillnad. Det är att ta fram material, blanda, rengöra, städa, samt kapa plattorna i kanterna om det behövs... Som tar tid... Sätta några extra tar knappt nån tid alls... Men givet att du skulle göra allt detta en halvmil hemifrån och skaffa materialet och kakla och foga två olika dagar så tycker jag det ändå är fullt rimligt. Det är nog svårt att klämma in 2st sådana jobb före lunch...
 
J JohanLun skrev:
Snabbt med en halvtimme.

Men håller med. 12 plattor eller 24 hade inte varit nån skillnad. Det är att ta fram material, blanda, rengöra, städa, samt kapa plattorna i kanterna om det behövs... Som tar tid... Sätta några extra tar knappt nån tid alls... Men givet att du skulle göra allt detta en halvmil hemifrån och skaffa materialet och kakla och foga två olika dagar så tycker jag det ändå är fullt rimligt. Det är nog svårt att klämma in 2st sådana jobb före lunch...
Det är väl 4 timmar före lunch, och fyra efter.
Det skulle väl då innebära 8 sådana jobb före lunch😄.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bruttopris på Ahlsell är 160 plus moms. 😂😇🙃😱🙄😬🤩
Med rabatten för kakelsättare får du garanterat det för 40 kr. Ahlsell är knepiga.

Annars kostar de flesta tuber som är bra under 100 kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Med rabatten för kakelsättare får du garanterat det för 40 kr. Ahlsell är knepiga.
Jag tänkte att sju smileys skulle antyda att jag inte var helt allvarlig...
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han tog i för mycket helt enkelt. Tusen kök? Han skulle sagt 150.
Även om 1000 säkert är avrundat uppåt så tycker jag inte att det låter orimligt. Tidsåtgången per objekt är kanske avrundad ännu mer men fortfarande inte helt orimlig. Vid stambyten i t.ex. flerfamiljsfastigheter har du ju utmärkta förutsättningar för att vara effektiv. Ta en miljonprogramsfastighet med tre, kanske 4 lägenhetstyper och tot. ett par hundra lgh. Med rätt förberedelser OCH lite fart så .......

Eller en vanlig länga med två eller trevåningshus från 50-talet med kanske bara 2 lägenhetstyper. Då går det undan.

Även om man är ett par gubbar som just sätter kakel så bör det räcka med en eller ett par handfull av såna jobb för att närma sig dom dom mängder han påstår sig ha gjort. Rätt lätt att bedöma faktiskt även för en lekman. Tidsåtgången är jag däremot inte fullt lika säker på men förutsättningarna är ju som sagt utmärkta vid just stambyten. Och han säger aldrig hela kök utan 3 kvm per kök om jag minns rätt.
 
B Bästerortarn skrev:
Även om 1000 säkert är avrundat uppåt så tycker jag inte att det låter orimligt. Tidsåtgången per objekt är kanske avrundad ännu mer men fortfarande inte helt orimlig. Vid stambyten i t.ex. flerfamiljsfastigheter har du ju utmärkta förutsättningar för att vara effektiv. Ta en miljonprogramsfastighet med tre, kanske 4 lägenhetstyper och tot. ett par hundra lgh. Med rätt förberedelser OCH lite fart så .......

Eller en vanlig länga med två eller trevåningshus från 50-talet med kanske bara 2 lägenhetstyper. Då går det undan.

Även om man är ett par gubbar som just sätter kakel så bör det räcka med en eller ett par handfull av såna jobb för att närma sig dom dom mängder han påstår sig ha gjort. Rätt lätt att bedöma faktiskt även för en lekman. Tidsåtgången är jag däremot inte fullt lika säker på men förutsättningarna är ju som sagt utmärkta vid just stambyten. Och han säger aldrig hela kök utan 3 kvm per kök om jag minns rätt.
Ja, enligt några så hinner man ju 16 sådana här arbeten per dag😄
 
A AG A skrev:
Tyvärr är det lite som jag säger. 12 plattor tar 7 timmar. Helt rimligt, enligt mig. Samtidigt behöver 10-15 m2 inte ta ett dugg längre tid. Det som tar mest tid är att plocka och städa.
Tänk dig sedan att bygga stol, jämfört med att bygga en stol till ett dockskåp. Det behöver inte gå fortare för att det är litet. Ibland tar det lilla även längre tid.

I övrigt måste jag hålla med om att hans utsaga om att ha åkt till tippen med överblivet fix och fog, är direkt larvig. Om inte bara TS missuppfattade den saken, så förstår jag inte varför han skulle säga något sådant.
Nu handlade den saken om småpengar vilket varken gör "till eller från" i TS fråga. Men dumt var det.
Lite halvtaskigt exempel får jag nog ändå säga. Här är det ju pilligheten som tar tid och precis som du säger säkert mer tid pga det. Du skulle jämfört att bygga en jämfört med 5 stolar. Det kommer ta längre tid men inte 5 gånger mer då det finns tidsvinster.

även om det tar 1 timme att plocka framficka 1 timme att plocka undan vilket är jättemycket tid så är det 5 timmar kvar. Och om ju ROT jobbet tar ytterligare 1 timme sådär det 4 kvar. Helt orimligt. Och att dessutom fakturera för tiden för ROT är väl kanske lite tveksamt. Det brukar ju kallas overheadkostnad.
 
D Drburr skrev:
Kan förstås absolut inte ha att göra med att han skaffade fix själv istället för att riskera att kund far ner till byggmax och släpar hem en säck flytfix med kommentaren: ”det var ju billigt!”. Ja jo men inte nu längre.
Ska inte dra alla över en kam, men det är skillnad i kvalite på grejer och vissa behöver skyddas från sin egna dumhet.
Vem fan kör runt med 10 halvöppna säckar fog/fix som står och blir fuktiga i en skåpbil?
Han behöver ju inte ens 10 halvöppna utan 1 räcker ju.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tänkte att sju smileys skulle antyda att jag inte var helt allvarlig...
Jag glömde mina smileys :D :D

Vet jag skulle kolla efter skor på ahlsell, utan rabatten var det typ 5500-6000 kr. Med rabatten så var det samma pris som en privat kunde köpa de för, dvs 2200 kr eller vad det var :)


Men om man tar ordinariepris förstår man ju varför det blev dyrt med 12 bitar kakel.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
K koolla skrev:
Lite halvtaskigt exempel får jag nog ändå säga. Här är det ju pilligheten som tar tid och precis som du säger säkert mer tid pga det. Du skulle jämfört att bygga en jämfört med 5 stolar. Det kommer ta längre tid men inte 5 gånger mer då det finns tidsvinster.

även om det tar 1 timme att plocka framficka 1 timme att plocka undan vilket är jättemycket tid så är det 5 timmar kvar. Och om ju ROT jobbet tar ytterligare 1 timme sådär det 4 kvar. Helt orimligt. Och att dessutom fakturera för tiden för ROT är väl kanske lite tveksamt. Det brukar ju kallas overheadkostnad.
Nej! Att jämföra 1 stol mot 5 är helt fel. Isåfall tror du att tiden nästan står i proportion till ytan. Vilket jag menar att den absolut inte gör.
Tänk dig då istället att du jobbar som städare. En kund ringer dig, och ber dig dammsuga 1m2. En annan kund vill ha 100m2 dammsuget.
100m2 tar inte 100ggr så lång tid. Inte på långa vägar. Ska vi dessutom räkna in resor, och tid för att bära upp dammsugare, och sätta sladden. Så kostar 1m2 otroligt mycket mer per m2.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej! Att jämföra 1 stol mot 5 är helt fel. Isåfall tror du att tiden nästan står i proportion till ytan. Vilket jag menar att den absolut inte gör.
Tänk dig då istället att du jobbar som städare. En kund ringer dig, och ber dig dammsuga 1m2. En annan kund vill ha 100m2 dammsuget.
100m2 tar inte 100ggr så lång tid. Inte på långa vägar. Ska vi dessutom räkna in resor, och tid för att bära upp dammsugare, och sätta sladden. Så kostar 1m2 otroligt mycket mer per m2.
Men jag skrev ju just att det inte tar 5 gånger så lång tid.
 
R Rejäl skrev:
Ser inte ut att vara kaklat runt eluttaget utan fackmannamässigt så bör man kakla in bakom uttaget😉ser ut o vara en skugga på ovandelen av uttaget..,
Det är kaklat runt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K koolla skrev:
Men jag skrev ju just att det inte tar 5 gånger så lång tid.
Ja, det sa du. Det jag dock menar är att tidsvinsterna med att bygga 5 stolar istället för 1, är mycket små. Därför är det ett dåligt exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.