TRJBerg
Jag skulle definitivt ha gjort det själv. Men det beror ju på hur man värderar sin egen tid. Själv är jag pensionär så det är en no-brainer.
Jag är däremot inte förvånad över kostnaden, det är vad hantverkare oftast kostar idag. (Beror på var man bor förstås, själv bor jag ute på landet och kan nog få billigare hjälp än så lokalt.)
Vad gäller kunskap är det numera lätt m h a internet. Man får ägna tid åt att fundera o planera.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
D
D Detlösersig skrev:
Jag ställer en enkel fråga men får motfrågor till svar. Varför inte bara svara på frågan i stället.
Aunty, är det du?
 
  • Wow
AG A
  • Laddar…
D Detlösersig skrev:
Innan ROT fick du betala totalt 500 kr per uppsatt platta.

Eller ca 26000 kr per m2 omräknat innan ROT.

Om detta är skäligt undrar jag lite försynt hur dyrt det måste bli innan det är oskäligt?
Hur lång tid tar det att att åka bil för att sätta upp 12 plattor istället för 100?
Hur lång tid tar det att plocka fram verktyg för uppsättning av 12 plattor, i jämförelse till om 100 plattor ska sättas.
Hur lång tid tar det för fixet att härda bakom 12 plattor, och hur lång tid tar det bakom 100 plattor?
Detsamma gäller undanplockning, och fogen att torka.
Att putsa och torka 100 plattor tar längre tid. Men det tar inte 8ggr så lång tid. Detsamma gäller att sätta upp plattor och att foga.
 
Vad ingår i materialkostnaden förutom en tub silikon?

Om du köpte in allt annat så ser jag 990 kr som hiskeligt förbannat dyrt =)

Var ni överens om att han skulle åka till tippen? För isåfall hade jag inte betalt för det om du inte personligen bett om det. Det är nämligen gratis för privatpersoner att kasta överblivet byggmaterial oavsett vad (iallafall i vår kommun)
 
R Rkarlsson skrev:
Vad ingår i materialkostnaden förutom en tub silikon?

Om du köpte in allt annat så ser jag 990 kr som hiskeligt förbannat dyrt =)

Var ni överens om att han skulle åka till tippen? För isåfall hade jag inte betalt för det om du inte personligen bett om det. Det är nämligen gratis för privatpersoner att kasta överblivet byggmaterial oavsett vad (iallafall i vår kommun)
En proffshantverkare som dessutom är egen företagare slänger inte material. Det kan ju användas hos nästa kund. Man debiterar dessutom bara det material som går åt. detta för att ha ett rimligt pris till kunden som man givetvis vill komma tillbaks till i framtiden. Stamkunder är det som bygger en stabil firma.
 
M malarmaster skrev:
En proffshantverkare som dessutom är egen företagare slänger inte material. Det kan ju användas hos nästa kund. Man debiterar dessutom bara det material som går åt. detta för att ha ett rimligt pris till kunden som man givetvis vill komma tillbaks till i framtiden. Stamkunder är det som bygger en stabil firma.
Denna hantverkaren hade inte köpt materialet själv. Därför anser jag personligen att det är en klåpare som slänger sina kunders material. Jag hade blivit riktigt förbannad rent ut sagt, först betala över 5 lök för 12 plattor plus det andra han slängde.

Så jag hade faktiskt aldrig betalt 5 tusen kr för det jobbet. Men det är ju inte så märkligt att ett badrum kan kosta flera hundra tusen för den delen heller då folk sväljer och tror det är ok.
 
R
R Rkarlsson skrev:
Denna hantverkaren hade inte köpt materialet själv. Därför anser jag personligen att det är en klåpare som slänger sina kunders material. Jag hade blivit riktigt förbannad rent ut sagt, först betala över 5 lök för 12 plattor plus det andra han slängde.

Så jag hade faktiskt aldrig betalt 5 tusen kr för det jobbet. Men det är ju inte så märkligt att ett badrum kan kosta flera hundra tusen för den delen heller då folk sväljer och tror det är ok.
Nu får vi hålla oss till vad TS har angett i sitt första inlägg # 1

Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?

Inte så bra o sprida rena lögner det vinner ingen på…
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nu får vi hålla oss till vad TS har angett i sitt första inlägg # 1

Han skrev i ett svar att han köpt in en tub silikon, 5 kg fog samt primer och fästmassa. Det som blev över hade han slängt på en miljöstation. Är kostnaden i den bifogade fakturan skälig?

Inte så bra o sprida rena lögner det vinner ingen på…
Absolut, jag läste fel. Min ståndpunkt står kvar, hantverkaren är en idiot om han slänger 4,8 kilo fogmassa och en nästan full tub silikon.
Självklart har han sparat det och fakturerar det dubbelt på en annan kund om det är hans område =)

Hela fakturan är i min mening oskälig, men jag vet hur lång tid det tar att sätta 12 bitar och foga i verkligheten.

Det är iallafall inte ens en dag, Det både kaklar och fogar man en hel gästtoalett på samma tid.

Men jag skrev också i ett annat inlägg att hantverkaren säkert fakturerar heldag som minsta tid så det här är en lärdom att alltid fråga innan.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Absolut, jag läste fel. Min ståndpunkt står kvar, hantverkaren är en idiot om han slänger 4,8 kilo fogmassa och en nästan full tub silikon.
Självklart har han sparat det och fakturerar det dubbelt på en annan kund om det är hans område =)

Hela fakturan är i min mening oskälig, men jag vet hur lång tid det tar att sätta 12 bitar och foga i verkligheten.

Det är iallafall inte ens en dag, Det både kaklar och fogar man en hel gästtoalett på samma tid.

Men jag skrev också i ett annat inlägg att hantverkaren säkert fakturerar heldag som minsta tid så det här är en lärdom att alltid fråga innan.
Där tycker vi olika jag anser inte detta vara oskäligt…
 
Redigerat:
Orkar inte läsa alla kommentarer, men det var horribelt mycket pengar och helt sjukt att kasta bort överblivet material utan att kolla med kund.
 
Ja, vad är rimlig kostnad?


Jag behövde lägga nytt tak på min 40 år gamla kåk. Lyssnade med några firmor. 250 - 300 000 kr.

Är vare sig snickare eller takläggare, men pensionär.
Tog hjälp av en vän, fd snickare ca 25 timmar, som s a s visade vägen.

Köpte materialet för ca 100 000 och la nytt Planjatak själv. Aldrig haft så bra "betalt".

Så många gånger lönar det sig att pillra med saker och ting själv.

Bra monteringsinfo från Planja.
Köpte en begagnad byggnadsställning 1.8 x 18 meter, som jag senare sålde hälften av.
Resterande behöver jag när det ska målas om man.

Anlitar således ingen husmålare!

Mycket klarar man av själv, om man är beredd att försöka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju inga konstigheter med det. Men hur kan det vara ok att hantverkaren tar med sig materialet kunden faktiskt har köpt?

Sannolikt tar hantverkaren betalt för det en gång till hos nästa kund eller tar hem det för egen användning… det är inte ok.
Fast i ärlighetens namn.... om ts har anlitat en hantverkare för de jobbet så är det ganska rimligt att ts inte kommer vilja ha en påse med nått grått damm ( fog och fästmassa) ståendes på golvet när jobbet är slutfört.
Nog för att hantverkaren skulle ställt frågan först...men...

Sen får väl hantverkare sluta jobba med udda material.
Enbart svart eller vit fog. Enbart svart eller vit färg. Inga nyanser eller brytningen för då kan man inte köpa 1ton säck med fog ,för att de ska vara så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Så gör vi inte ute på bygda.
Här sprider sig vetskapen om bra och duktiga företagare mycket snabbt.

Alla är rädda om sina kunder, annars får man förmodligen börja med verksamhet i närmaste storstad.
 
  • Gilla
malarmaster
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Där tycker vi olika jag anser inte detta vara oskäligt…
Och det är ok. Det är så många hantverkare utnyttjar folk som inte tänker på att fråga från början vad priset kan bli. Exakt likadant inom fordon och andra yrken :) Men det ämnet kan bli veckovis diskussion.
Fakta är att detta jobbet tog inte en dag i tid. Så nu vet ts om att han bör fråga nästa gång.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
TS. Kommer Du att anlita snubben igen?

Garanterat billigare att kolla på YT, samt köpa
det du behöver på en mindre kakelbutik.
Här finns det att köpa t ex halvpåsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.