J
Under locket så är det en kontaktor som ser som på bilden
Julafton i morgon och dåligt med VV , har du någon som kan lite om el så ä det lätt fixa , du vet säkert vilka proppar som är till beredaren . skruva ur dom , de gula strecken uppifrån är inkommande från propparna och dom gula på undersidan går till VVB , dessa ska kopplas i hop rakt över eller läggas tampar mellan som dom röda strecken visar , efter det bara sätta i propparna igen och VV börjar tillverkas , då kan du stänga av med brytaren ovanför , kontaktorn är förbikopplad

• Kontaktor med gul markering som visar kopplingsinstruktioner för varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Nygge72
  • Laddar…
J
Lite till är tamparna riktigt långa i lådan så kan den som gör det flytta tamparna från nere till uppe eller vissevärsa och använda samma skruvar som finns där , är ett litet bleck under skruven som dom ska ligga under

J jojo123 skrev:
Lite till är tamparna riktigt långa i lådan så kan den som gör det flytta tamparna från nere till uppe eller vissevärsa och använda samma skruvar som finns där , är ett litet bleck under skruven som dom ska ligga under
Tänkte bara delge följetången i detta. Hade besök av en elektriker idag som kikade lite på denna. Tydligen kan de mekaniska i denna ”svetsa fast lite” och att det är det som ordnar brummningarna. Så vi motionerade det mekaniska genom på/avslag och då försvann även ljudet. Så vi bestämde att ej röra denna ännu utan att se om det avhjälpte felet med ljudet, och skulle det återkomma så åtgärdar man felet i det läget. Så nu håller jag tummarna för att felet skall vara avhjälpt. Sen får jag komma ihåg att motionera det mekaniska lite då och då så den ej ”svetsar fast”

J
Tycker nog att den EL-hen skulle ha förordat och kopplat förbi den direkt , du har ingen nytta av den , bara en felkälla , det med att motionera är bara akutvård och har den då brända kontakter så kan det uppstå värme som gör att plasten sväller med resultat , dragen med VV eller inte dragen ingen VV , så där är jag inte riktigt överens med in EL-hen , bättre att ligga i framkant än bakkant på sådant , men hopps det håller ett tag , den kommer att ge sig , det är 100% på det
GOD JUL PÅ ER

JOJO123

J jojo123 skrev:
Tycker nog att den EL-hen skulle ha förordat och kopplat förbi den direkt , du har ingen nytta av den , bara en felkälla , det med att motionera är bara akutvård och har den då brända kontakter så kan det uppstå värme som gör att plasten sväller med resultat , dragen med VV eller inte dragen ingen VV , så där är jag inte riktigt överens med in EL-hen , bättre att ligga i framkant än bakkant på sådant , men hopps det håller ett tag , den kommer att ge sig , det är 100% på det
GOD JUL PÅ ER

JOJO123
Det som han motiverade det med var att han tror/trodde att den är kopplad till någon timer eller termostaten på VV men kunde ej se vad det skulle vara och ville väl helst inte bli av med funktionen. Men vi får se. Under tiden kommer jag kika på om jag kan få tag på en exakt lika dan så man kan byta innedelen på den kanske. Har ej bestämt än. Gillar dock din lösning att då bort en felkälla

Vanligaste felet när det brummar i en kontaktor är järnkärnan/ankaret inte rör sig lätt eller sönderslagna ytor eller kortslutningsring är trasig, oftast ingen fara, men börjar det låta starkt eller surrar typ zzźzzz, då är det dax att byta.
Varför bytte inte elklanten kontaktorn när han ändå var på plats? Brummar en kontaktor är det nästan alltid en tidsfråga innan den pajar.
Jag skulle behålla funktionen med kontaktorn, då jag är helt säker på att det inom snar framtid kommer att införas diverse straffavgifter på effektuttag, låg/hö tariff o dyl.
Vänta med byte tills den börjar låta igen och passa då på att ha flera jobb på gång med det elektriska, så du slipper "framkörningsavgifter"

K Keld skrev:
Vanligaste felet när det brummar i en kontaktor är järnkärnan/ankaret inte rör sig lätt eller sönderslagna ytor eller kortslutningsring är trasig, oftast ingen fara, men börjar det låta starkt eller surrar typ zzźzzz, då är det dax att byta.
Varför bytte inte elklanten kontaktorn när han ändå var på plats? Brummar en kontaktor är det nästan alltid en tidsfråga innan den pajar.
Jag skulle behålla funktionen med kontaktorn, då jag är helt säker på att det inom snar framtid kommer att införas diverse straffavgifter på effektuttag, låg/hö tariff o dyl.
Vänta med byte tills den börjar låta igen och passa då på att ha flera jobb på gång med det elektriska, så du slipper "framkörningsavgifter"
Elklanten var hos mig i privat ärende så det fanns ej elsaker med för byte. Han förordade dock byte på den för att vara säker. Skulle dock vilja hitta en exakt lika så jag slipper ”bygga om något” utan bara behöver flytta kablar

J
Den har ingen funktion som är kopplad till VVB på något sätt , troligtvis har du EL-mätaren i huset eller utflyttad .( då sitter gamla plattan kvar ) , . där på eller bredvid sitter en dosa som det inte finns mer en ledning in i nu , förut på gamla mätaren gick det in en ledning från mätaren som hade en kontakt för nattaxa till dosan , Samt att få tag i en ny ??? lika kan du leta länge med och totalt överkurs och oekonomiskt att åtgärda något . För att inte behöva riva alltför mycket och på enklaste sätt göra något .
Låt lådan vara kvar , använd kontaktorns plintar som kopplingsgrejer , höger är det två ledningar , dom ska isoleras bara , du kan även se om du har en säkring märkt manöver VVB på , om så är , ta ur den bara
Så till sist , förstår inte EL-hens argument med att det fanns något som påverkade från något annat håll , men det kan var så att den inte vet vad nattaxa var för något och inte hade kläm på hur sådant kopplades på den tiden , nattaxa varit borta många år nu och alla har vi varit små
Så till sist ut med skiten det är bäst
GOD JUL PÅ ER

J jojo123 skrev:
Den har ingen funktion som är kopplad till VVB på något sätt , troligtvis har du EL-mätaren i huset eller utflyttad .( då sitter gamla plattan kvar ) , . där på eller bredvid sitter en dosa som det inte finns mer en ledning in i nu , förut på gamla mätaren gick det in en ledning från mätaren som hade en kontakt för nattaxa till dosan , Samt att få tag i en ny ??? lika kan du leta länge med och totalt överkurs och oekonomiskt att åtgärda något . För att inte behöva riva alltför mycket och på enklaste sätt göra något .
Låt lådan vara kvar , använd kontaktorns plintar som kopplingsgrejer , höger är det två ledningar , dom ska isoleras bara , du kan även se om du har en säkring märkt manöver VVB på , om så är , ta ur den bara
Så till sist , förstår inte EL-hens argument med att det fanns något som påverkade från något annat håll , men det kan var så att den inte vet vad nattaxa var för något och inte hade kläm på hur sådant kopplades på den tiden , nattaxa varit borta många år nu och alla har vi varit små
Så till sist ut med skiten det är bäst
GOD JUL PÅ ER
God Jul på dig själv och tack för hjälpen!

Hej!

jag hittade i källaren en gammal koppling till tvättmaskin och torkskåpet som är kommer direkt från el panelen. det ser som en 3 fas med 380 V. Varje fas (svart, brun och svart/vit kabel) är kopplat till en propp 10 A. (se bilden)

Kan man dra och använda varje fas separat till 3 olika 220 V linje/uttag (svart/blå/jord, svart-vit/blå/jord, och brun/blå/jord)?

tack

/Matteo
Elpanel med säkringsproppar där tre specifika säkringar markerats för trefasanslutning.
Skapa konto
Gamla elektriska kopplingar med tre faser ledda till säkringar, hållna i en hand.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.