Hej, har köpt ett hus ifrån -72 och hoppas att någon gammal räv kan besvara min fråga.

Har en eldosa mitt på väggen (bild) som börjat gett ljud ifrån sig. Ljudet försvinner om jag väljer att sätta den i ”frånläge”. Jag har lokaliserat att den verkar vara kopplad till varmvattenberedaren, då jag nu verkar bli utan varmvatten med den i frånläge.

Men vad är det för något?

Är det fel på ”dosan” och det blir ljud pga det, eller är det fel på varmvattenberedaren och denna dosa varna då att något är galet?

Vore tacksam om någon som kanske känner igen dessa kunde belysa min vardag så jag vet var jag skall inrikta mig på för problemlösning

• Äldre eldosa med vred märkt "FRÅN" och "TILL", monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det sitter en kontaktor i lådan. Ett relä man använder när man ska styra på och av och kan inte använda en vanlig strömbrytare då strömmen är för hög för en vanlig strömbrytare.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det är antagligen en kontaktor, ett relä, som styr strömmen till varmvattnet. De kan börja föra oljud när de blir gamla. Byt ut.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Det ser ut dom en kontaktorlåda. I sitter en kontaktor som slår på och av strömmen till VVB. De kan låta lite, det är inte ovanligt men kan på sikt leda till brand. Du bör ta dit en elektriker för att få den utbytt, troligtvis går det att byta till en vanlig arbetsbrytare istället om man inte har behov av att slå på/av denna regelbundet.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Kan man få tips på var man skulle kunna få tag på en sån kontaktor eller vad de ligger i pris?

Ta dit en elektriker. Att byta sådant kräver auktorisation.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Öppna lådan och ta ett kort på kontaktorn, själva lådan ger inget värt att veta.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
J
En sak för laddning av VV på natten lågtaxa , 22:00 - 06:00 finns numera inte , det sitter en kontaktor i lådan som fick manöver från en brytare i EL-mätaren , ser ut som en EG10 ASEA en klar felkälla , nu är den nog kopplad så den är till jämt , det går utmärkt att ta bort kontaktorn och koppla i hop ledningarna i den , samt isolera de andra som de ledare som är för spolen
Nu när den börjar brumma så kan den få för sig att gå sönder då får du ingen VV
För att koppla om måste du eller den som ska göra det veta vad EL är , så inga fingrar i lådan utan vetskap

• Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
Kan man få tips på var man skulle kunna få tag på en sån kontaktor eller vad de ligger i pris?
Det är en ASEA EG10 finns inte längre att få tag i på kartan, en spole kostar ca 700 kr om du får tg i någon , du behöver den inte , är bara en framtida felkälla , med utan VV som följd , så ta bort den

Följ det den gamle räven jojo123 skrev i #8 det svaret innehåller i princip allt både funktion, de gamla komponenterna identifierade och bra möjlig lösning.

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Verkligen verkligen stort tack till alla för svaren.

Om jag tolkar er rätt så är det inte VV-beredaren det är fel på i alla fall, vilket är glädjande i Juletider.

Jag kommer inte koppla något själv då jag ej har den kunskapen och har stor respekt för el. Går den att koppla bort utan att påverka något så kommer jag naturligtvis göra det. Så många felkällor som möjligt skall bort i mitt hem

J
N Nygge72 skrev:
Om jag tolkar er rätt så är det inte VV-beredaren det är fel på i alla fall, vilket är glädjande i Juletider.
Se bara till att det brummar i den över natt så finns det VV ett par dagar , du kan stänga av med brytaren ovanför så är den tyst

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

J jojo123 skrev:
Se bara till att det brummar i den över natt så finns det VV ett par dagar , du kan stänga av med brytaren ovanför så är den tyst

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
Så det är ingen fara att ha den igång då trots att det brummar i den?

Nu var det ju så olyckligt att min sambo tog ett bad precis innan detta inträffade och då den bara är på 200L så var väl i princip den tömd på varmvatten. Men man blir ju lite orolig att ha den på då den låter som den gör. Dessutom verkar den ju störa andra delar av elnätet med, då belysning osv börjar fladdra när den brummar igång. För tillfället har jag den frånslagen, men vill ju gärna få tillbaka lite varmvatten

J
Du kan prova med att starta den , och knacka med skaftet på en större mejsel , var inte rädd den håller , då brukar dom tystnaoch kan klara sig ett bra tag prova och kom tillbaka , vi väntar spänt här

EDit på lådan ganska hårt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.