H hekatomb skrev:
Det är löst. Det var en fasledare.

Tack alla för hjälpen.
Lite info.
Färger har ändras över tid.
Nutid: brun=fas (blå=nolla i en belysning installation) gulgrön=jord övriga färger kan vara tändtrådar eller mellantrådar.
Äldre: svart = fas (blå=nolla i en belysning installation) gulgrön=jord övriga färger kan vara tändtrådar eller mellantrådar.
Ännu äldre: vit=fas svart=nolla röd=jord övriga färger tändtrådar eller mellantrådar.
Detta behöver man ha i åtanke när man pillar i gamla installationer, så att mäta är att veta.
Förövrigt i din installation (gissar jag) att du har två tändtrådar den ena kan ha gått till det vägguttaget som inte ville fungera. Så kallat styrt vägguttag.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du blir inte klokare av de svar du fått. Tillkalla en kunnig elinstallatör som får ordna upp eländet.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hm jag vet inte hur du gör dina elinstallationer, för min egen del svart från matande central, brun vid fördelning. Vit använder jag som tändtråd.

Dvs. Om det är en 1 fas grupp.

Dragtråd lägger man i ett tomt rör, men oftast använder man dragfjäder istället om det inte är ett väldigt långt rör.
Jag byter såklart ut alla gamla trådar till nya när jag ändå är igång.

H hekatomb skrev:
Kan det vara så att den bruna är neutralledare?
Mitt troliga svar är ring en elektriker jag har läst dina frågor och inlägg och du har uppenbart inte kunskapen att fixa det själv utan att det är fara för liv och egendom!

• Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
H hekatomb skrev:
Jag tog bort en "smart" kontakt från den tidigare ägaren och ska koppla in en osmart kontakt istället. Jag blir dock inte klok på vad den vita kabeln gör. Någon som är klokare än mig?
Skall lite dryg nu.
Men ring en elektriker, vekar som du behöver det.

Perssel Perssel skrev:
Skall lite dryg nu.
Men ring en elektriker, vekar som du behöver det.
Läs gärna tråden så ser du att det är löst.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
raveper raveper skrev:
Jag byter såklart ut alla gamla trådar till nya när jag ändå är igång.
Va? Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Menar du att bara för att tråden är vit är det en dragtråd?

Titta lite mer ingående på TS bilder, det är en tandtråd!

Att det inte är en tandtråd förstår nog de flesta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hjelmen1 hjelmen1 skrev:
Lite info.
Färger har ändras över tid.
Nutid: brun=fas (blå=nolla i en belysning installation) gulgrön=jord övriga färger kan vara tändtrådar eller mellantrådar.
Äldre: svart = fas (blå=nolla i en belysning installation) gulgrön=jord övriga färger kan vara tändtrådar eller mellantrådar.
Ännu äldre: vit=fas svart=nolla röd=jord övriga färger tändtrådar eller mellantrådar.
Detta behöver man ha i åtanke när man pillar i gamla installationer, så att mäta är att veta.
Förövrigt i din installation (gissar jag) att du har två tändtrådar den ena kan ha gått till det vägguttaget som inte ville fungera. Så kallat styrt vägguttag.
I äldre installationer var det vanligt att röd var både jord och tändtråd.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
raveper raveper skrev:
Att det inte är en tandtråd förstår nog de flesta.

• Ett öppet elektriskt uttag med exponerade färgade kablar och kabelskarv inuti en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Menar du den här bilden?

• Gilla
Rogeroebeth
  • Laddar…
Tandtråd har man i munnen.
Tändtråd kan det vara på bilden. Den kan användas till att dra i ny kabel.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
raveper raveper skrev:
Tandtråd har man i munnen.
Tändtråd kan det vara på bilden. Den kan användas till att dra i ny kabel.
🤣 nu ska vi inte kritisera våra automatiska stavning kontroller, vit i bilden är en tändtråd enligt mig.
Dragtråd nu mer lägger man om sträckan är lång.
Kostar pengar och defenitivt inte en 1,5 mm ledning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det tror jag inte om det är en orörd installation, det kan vara så att någon har gjort en komplettering med nyare regler.
Men jag har därimot träffat på blå tändtråd, då oftast i gamla installationer med vit fas och svart nolla.

Hur låser jag en tråd som har fått sin lösning och nu bara fortsätter med onödiga svar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.