13 783 läst · 26 svar
14k läst
26 svar
Vad är det vita i min gräsmatta?
Det är Rajgräs och att den ser gul ut beror på för lite vatten, inte Robotgräsklipparens fel. Rajgräs finns i lågkvalitetsgräsblandningar som trådskaparen sått bland annat för att det etablerar sig snabbt. Fort och fult alltså.
Trodde nästan så.M mossmasaker skrev:
Har nu beställt Skånefrö Villa Lyx som ej innehåller rajgräs.
Tror ni man kan försöka konkurrera ut rajgräset med översådd eller är det till att börja om?
Tycker det är fel att döma ut rajgräs helt, det beror på vad för yta man är ute efter.M mossmasaker skrev:
Grösfrön till fotbollsplaner och arenor är ofta nära 100% raj, det kan se helt ok ut ändå.
https://www.dlfseeds.se/grasfroe-pr...rasfroe/fotboll/masterline-superliga-prod1658
Man kan förstås tycks rajgräs är fint, men trådskaparen (och jag) gör det uppenbarligen inte.
2:a bilden uppifrån ser ut som kvickrot, kvickroten brukar dö ut efter ett tag när man klipper med robotklippare, har du tur så är det kvickroten som är på väg att dö pga robotklipparen. Se till att stödså dessa ytor och håll de fuktiga.A andreasli skrev:
Väcker en nästan två år gammal tråd. Gjorde ny matta 2020. Använde Mig av Weibulls villa classic. Den innehåller engelskt rajgräs och jag har fått ungefär samma resultat som du. Hårda strån som klipparen har svårt för. Det blir inga raka snitt utan det fransar sig. Blir gult och tråkigt. Jag kommer försöka ta ned klipphöjden successivt.
någon skrev att roboten lägger gräset ned, så är det inte på min matta. Det som är gult och börjar vissna står spikrakt upp.
min pappa har samma fenomen, köpte en blandning som innehöll engelskt rajgräs och sådde få platser för att laga arbete på mattan. Där syns det väldigt tydligt.
någon skrev att roboten lägger gräset ned, så är det inte på min matta. Det som är gult och börjar vissna står spikrakt upp.
min pappa har samma fenomen, köpte en blandning som innehöll engelskt rajgräs och sådde få platser för att laga arbete på mattan. Där syns det väldigt tydligt.
Köpte en robotgräsklippare för ett par veckor sedan och upplever samma problem som på tidigare uppladdade bilder. Har ni kommit till rätta med era problem? Funderar på att stödså eller helt enkelt avvakta - kanske det är ett övergående problem. Jag har tidigare inte klippt gräset lika ofta/kort som robotgräsklipparen nu gör. Gräsmattan kanske anpassar sig och de grästyper som inte trivs kanske konkurreras ut.K kjork skrev:Väcker en nästan två år gammal tråd. Gjorde ny matta 2020. Använde Mig av Weibulls villa classic. Den innehåller engelskt rajgräs och jag har fått ungefär samma resultat som du. Hårda strån som klipparen har svårt för. Det blir inga raka snitt utan det fransar sig. Blir gult och tråkigt. Jag kommer försöka ta ned klipphöjden successivt.
Jag är ganska så säker på att det är gräs som vill fröa av sig. I mitt fall engelskt rajgräs. De skickar ut ett hårdare strå som de vill sätta frö på. Det vissnar ned när det klipps av men är hårt och står upp rätt länge efter det vissnat.
När rajgräs går i blom så bildar den en stjälke för fröna den blir ganska grov och vissnar ner när blomningen är över.
Brukar kunna ha stjälkarna i 2-3 veckor.
Sen finns det annat gräs som bildar grövre stjälkar också men det återfinner man sällan i fröblandningar som är riktade till privatpersoner.
Vill man inte att den går i blom så måste man hålla gräset väldigt kort.
Vitgröe har en väldigt smal stjälke för sina frön som oftast lägger sig ner längst med marken. Gödslar man inte sin gräsmatta så kan man snabbt urskilja årets vitgröe då den har en lite mer limegrön färg.
Brukar kunna ha stjälkarna i 2-3 veckor.
Sen finns det annat gräs som bildar grövre stjälkar också men det återfinner man sällan i fröblandningar som är riktade till privatpersoner.
Vill man inte att den går i blom så måste man hålla gräset väldigt kort.
Vitgröe har en väldigt smal stjälke för sina frön som oftast lägger sig ner längst med marken. Gödslar man inte sin gräsmatta så kan man snabbt urskilja årets vitgröe då den har en lite mer limegrön färg.